وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر بانک‌ها تعهدات خودشان را در زمینه تسهیلات مسکن انجام ندهند، طبق قانون اقدام می‌کنیم، گفت: قانون برای بانک‌هایی که همکاری نکرده و به تکلیف خودشان عمل نکنند جریمه‌ای برابر۲۰ درصد تعهد انجام نشده، پیش بینی کرده است.

رستم قاسمی

به گزارش همشهری آنلاین، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در رابطه با احتمال تشکیل پرونده قضایی برای بانک‌های مستنکف از اجرای ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن در خصوص پرداخت حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی به بخش مسکن، گفت: حتما اگر بانک‌ها تعهدات خودشان را انجام ندهند، طبق قانون اقدام می‌کنیم.

طبق اعلام خانه ملت، وزیر راه و شهرسازی در رابطه با عدم همکاری تعدادی از بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات اضافه کرد: تعدادی از بانک‌ها همکاری می‌کنند مانند بانک مسکن که به تمام تعهدات خود در این حوزه عمل کرده است، اما قانون برای بانک‌هایی که همکاری نکرده و به تکلیف خودشان عمل نکنند جریمه‌ای برابر۲۰ درصد تعهد انجام نشده، پیش بینی کرده است.

طبق ماده ( ۴) قانون جهش تولید مسکن، بانکها و مؤسسات اعتباری مکلفند حداقل بیست ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند، به صورتی که در سال اول اجرای قانون از حداقل سه میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای واحدهای موضوع این قانون کمتر نباشد و برای سالهای آینده نیز حداقل منابع تسهیلاتی مذکور با افزایش درصد صدرالذکر مطابق با نرخ تورم سالانه افزایش یابد.

مجلس شورای اسلامی در قانون جهش تولید و تامین مسکن ضمانت اجرایی این ماده قانونی را نیز در تبصره (۵) این ماده پیش بینی کرده که مطابق با آن؛ سازمان امور مالیاتی کشور موظف بوده در صورت عدم رعایت موضوع این ماده، در قالب بودجه سنواتی، مالیاتی برابر ۲۰ ­درصد تعهد انجام نشده را از بانکها و مؤسسات اعتباری مستنکف، أخذ و به خزانه­ داری کل کشور واریز نماید. این مبلغ ۱۰۰ درصد تخصیص­ یافته تلقی و به حساب صندوق ملی مسکن واریز می­شود.

 بر همین اساس همچنین محمدرضا رضایی کوچی - رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در جلسه مشترکی که با رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی داشت در پاسخ به گلایه وزیر راه از عدم همکاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات حوزه مسکن، گفت: وزیر راه و شهرسازی نباید در کمیسیون از عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات گلایه داشته باشد چرا که در قانون برای عدم همکاری بانک‌ها و بی توجهی به اجرای قانون جریمه در نظر گرفته ایم. لذا وزارت راه  وشهرسازی امروز باید مدعی و در جایگاه شاکی باشد و طی مکاتبه ای با رئیس قوه قضاییه از عدم اجرای قانون توسط بانک‌ها، شکایت کرده و موضوع را پیگیری کند.

کد خبر 695893

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    3 1
    مدیران بانک ها به خوبی می دانند در کشورما قانون و عدالت وجود ندارد و به تخلف، عملکرد و رفتار بانک ها هیچ کس بررسی و رسیدگی نمی کند و به خاطر آن بخشنامه بانک مرکزی را در باره پرداخت وام 50 تا 100 میلیون تومانی بدون ضامن را عمل، اجرا و رعایت نکردند.
  • بازنشسته تامین اجتماعی IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    2 1
    سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ۲۱:۳۷:۳۸ سخنگوی دولت همچنین یادآور شد از ابتدای بهمن تا پایان خرداد سال جاری ۳۱هزار ۲۴۵ تسهیلات بدون ضامن پرداخت شده و در سه ماهه نخست سال جاری بیش از یک میلیون فقره تسهیلات خُرد بدون ضامن به مبلغ ۴۱۴ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است. در پاسخ به علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و این در حالی است که بنده از بهمن ماه سال 1400 تاکنون بیش از 999 هزار بار در مورد پرداخت نکردن وام 50 تا 100 میلیون تومانی بدون ضامن توسط مسئولین بانک ها در رسانه های شکایت و اعتراض کرده ام ولی متاسفانه هیچ کسی هم بررسی و رسیدگی نکرده است چرا؟ و متاسفانه در این مدت 6 ماه و 14 روز کسی هم پاسخگو و جوابگو نیست و نبوده است چرا؟ بازنشسته تامین اجتماعی
  • بازنشسته تامین اجتماعی IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    3 1
    جناب آقای صالح‌آبای رئیس‌کل بانک مرکزی پس بخشنامه پرداخت وام 50 تا 100 میلیون تومانی بدون ضامن برای بازنشستگان تامین بی اجتماعی از بهمن ماه سال 1400 تاکنون چه شد؟ ولی متاسفانه از بهمن ماه سال 1400 تاکنون هیچ خبری از پرداخت وام 50 تا 100 میلیون تومانی به بازنشستگان تامین اجتماعی وابسته به اسرائیل نیست چرا؟ مسئولین بانک ها از بهمن ماه سال 1400 تاکنون از پرداخت وام 50 تا 100 میلیون تومان بدون ضامن به بازنشستگان تامین اجتماعی خودداری کردند و هنوز هم خودداری می کنند ومتاسفانه تاکنون هیچ کسی هم پاسخگو نیست و نبوده است چرا؟ بازنشسته تامین اجتماعی
  • DE ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    8 2
    بانکها از کجا بیارند؛ ایشان انگار مطلع نیست که بانکهای کشور پول ندارند و به عبارتی ورشکسته اند حتی توانایی آنرا هم ندارند که سپردهای مردم را یکجا در اختیارشان بگذارند. "دوشیدن گاو نر ممکن نیست"
  • DE ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    9 1
    بانکها این همه زیان انباشته دارند که مشخص است پس چگونه توانایی وام دادن داشته باشند چه خطی ؛ چه نشانی!
  • GB ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    7 1
    تسهیلات باید پشتوانه داشته باشه بانکی که پول و اعتبار نداره چه تسهیلاتی بده و در ضمن چه فعالیت اقتصادی میخواد صورت بگیره که سود اور باشه و بازگشت سرمایه بانک تضمین کنه. از یک نفر در موقعیت یک وزیر انتظار میره حرفاش پخته تر از اینا باشه. شعار بزار کنار اقا رستم بچسب به واقعیت.
  • شهروند IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    5 1
    بانکها همینطوری بر اثر سوء مدیریتهای فراوان نمی توانند راه بروند !!حالا می خواهید با ر جریمه هم به آنها تحمیل کنید !!!!! چه شود
  • saied IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    2 0
    بانک ها منابعی برای پرداخت تسهیلات ندارند. چون ورشکسته شدن.مانند ایران خودرروو .سایپا و هزاران کارخانه دیگر.چون تحریم ها اثری نداره. آقا رستم شما چند کلاس سواد داری؟
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    0 1
    دستی توی کاربانک مرکزی هست که اینقدر باید وزیر راه رابابت دادن تسهیلات حرص دهند
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    1 0
    شما قدرت مبارزه با بانک رو نداری ..... بیخیال
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
    1 0
    وام ھایی کہ سود دارند ازنظر امام خمینی سودش رباست ربا در حکم جنگ با خداست