امروز ۵ شهریور ماه مصادف است با سالروز تولد جهان پهلوان «غلامرضا تختی». او در روز پنجم شهریور سال ۱۳۰۹ در خانواده‌ای متوسط و مذهبی در محله خانی‌آباد تهران به دنیا آمد.

دستنوشته تختی

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام: «رجب خان» پدر جهان پهلوان تختی، غیر از وی دو پسر و دو دختر دیگر نیز داشت که همه آنها از غلامرضا بزرگ‌تر بودند. حاج قلی، پدربزرگ غلامرضا، فروشنده خواربار بود. از قول رجب خان، تعریف می‌کنند که حاج قلی در دکانش بر روی تخت بلندی می‌نشست و به همین سبب در میان اهالی خانی‌آباد به حاج قلی تختی شهرت یافته بود. همین نام بعدها به خانواده‌های رجب خان منتقل شد و به نام خانوادگی تبدیل شد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

گروگذاشتن خانه برای تأمین معاش زندگی

رجب خان با پولی که از ماترک پدرش به دست آورده بود، در محل سابق انبار راه‌آهن زمینی خریده و یک یخچال طبیعی احداث کرده بود و از همین راه مخارج زندگی خانوادگی پرجمعیت خود را تأمین می‌کرد. نخستین واقعه‌ای که در کودکی غلامرضا روی داد و ضربه‌ای بزرگ و فراموش نشدنی به روح او وارد کرد، آن بود که مرحوم پدرش برای تأمین معاش خانواده ناچار شد خانه مسکونی خود را گرو بگذارد.

تختی سال‌ها بعد در آخرین مصاحبه خود با یادآوری این ماجرای تلخ گفته: «یک روز طلبکاران به خانه ما آمدند و اثاثیه خانه و ساکنانش را به کوچه ریختند، ما مجبور شدیم‌ که دو شب را توی کوچه بخوابیم. شب سوم اثاثیه را بردیم به خانه همسایه‌ها و دو اتاق اجاره کردیم. چندی بعد روزگار عرصه را بیشتر بر پدرم تنگ کرد تا اینکه مجبور شد یخچال طبیعی‌اش را نیز بفروشد.»

آموخت که مردم را دوست بدارد

وی مدت ۹ سال در دبستان و دبیرستان منوچهری که در همان خانی‌آباد قرار داشت، درس خواند و تنها خاطره‌ای که از دوران تحصیل به یاد داشت این بود که هیچ‌وقت شاگرد اول نشد، اما زندگی در میان مردم و برای مردم درس‌هایی به او آموخت که فکر می‌کرد هرگز نمی‌توانست در معتبرترین دانشگاه‌ها کسب کند. زندگی به غلامرضا آموخت که مردم را دوست بدارد و تا آن جا که در حد توانایی‌اش بود به آنان کمک کند، حال این کمک از چه طریقی و از چه راهی بود برایش مهم نبود.

کشتی ابتدا برایش تفنن و سرگرمی بود

غلامرضا، ورزش را از نوجوانی آغاز کرد. ورزش ابتدا برای او نوعی تفنن و سرگرمی بود. در همان اوان، خیال قهرمان شدن، مدتی او را به وسوسه انداخت اما از همان نوجوانی که تازه به فکر باشگاه رفتن افتاده بود، اعتقاد داشت که ورزش برای تندرستی و سلامت جان و تن هر دو لازم است.

تختی با ورزش و کشتی در باشگاه پولاد آشنا شد. وی که پیش از این گودها و زورخانه‌های فراوانی دیده بود و شیفته تواضع و افتادگی پهلوانانی کشتی و ورزش باستانی شده بود، برای نخستین‌بار در سال ۱۳۲۹ به باشگاه پولاد (واقع در خیابان شاپور سابق) رفت و به دلیل علاقه و استعداد وافری که به کشتی نشان داد مورد توجه مرحوم حسین رضی‌زاده مدیر آن باشگاه قرار گرفت.

شکست، مقدمه پیروزی‌های بعدی

تختی وقتی در سال ۱۳۲۸ در مسابقه بزرگ ورزشی (کاپ فرانسه) شرکت کرد، در همان مسابقه اول ضربه فنی شد. اما تمرین‌های جدی و سختی که در پیش گرفت، او را یاری کرد تا حقیقت مبارزه را درک کند، اگرچه شور پیروزی در سر داشت، اما کار و کوشش را سرآغاز پیروزی می‌دانست. به این‌ترتیب تختی با تمرین و پشتکار مثال‌زدنی رفته رفته خود را از میان بازنده‌ها بیرون کشید و سرانجام در سال ۱۳۳۰ در وزن ششم (۷۹‌کیلوگرم) به عضویت تیم‌ملی درآمد.

وی در نخستین دوره مسابقه‌های کشتی آزاد قهرمانان جهان (هلسینکی، ۱۹۵۱) با وجود آنکه هنوز ۲۱ سال داشت، نایب قهرمان جهان شد. درخشش خیره‌کننده تختی در رقابت‌های کشتی هلسینکی که در نخستین حضور او در مسابقه‌های قهرمانی جهان در فاصله کمتر از دو سال از ورودش به میادین ورزشی داخلی اتفاق افتاد، بیش از هر چیز نمایانگر ایمان و تلاش و اراده کم‌نظیر تختی و همچنین استعداد و مهارت فوق‌العاده او در زمینه کشتی بود.

در نخستین دوره مسابقات قهرمانی کشتی آزاد جهان که از لحاظ تاریخی میدان معتبر و تعیین‌کننده‌ای برای کشتی ایران و جهان بود، تیم‌ملی کشتی آزاد ایران با ترکیب کامل و در هر هشت وزن آن زمان حضور پیدا کرد و با کسب دو نشان نقره(محمود ملاقاسمی و غلامرضا تختی) و دو نشان برنز، (عبدالله مجتبوی و مهدی یعقوبی) در نتیجه درخشان و غیرقابل تصور پس از تیم‌های ملی ترکیه و سوئد عنوان سوم جهان را به دست آورد.

مسابقات سال ۱۹۵۱ هلسینکی (فنلاند) برای تختی آغار راهی بود که طی ۱۵سال آینده با کسب ده‌ها پیروزی و فتح سکوهای متعدد قهرمانی در بزرگ‌ترین میادین بین‌المللی کشتی ادامه یافت.

غلامرضا تختی در سال ۱۳۳۱ (۱۹۵۲) در نخستین حضور خود در رقابت‌های المپیک با کسب ۶ پیروزی و قبول یک شکست در برابر دیوید جیما کوریدزه از شوروی صاحب نشان نقره شد. وی در این مسابقه‌ها توانست حیدر ظفر ترک را که سال پیش با غلبه بر تختی قهرمان جهان شده بود شکست دهد.

تختی در دومین دوره مسابقات جهانی که در خرداد ماه ۱۳۳۳(۱۹۵۴) در توکیو برگزار شد، در وزن هفتم (۸۷‌کیلوگرم) به رقابت پرداخت که با وجود پیروزی‌های درخشان و شایستگی فراوانی که از خود بروز داد با قبول یک شکست غیرمنتظره در برابر وایکینگ پالم سوئدی از راهیابی به فینال بازماند و در نهایت عنوان چهارمی این وزن را به دست آورد.

کسب نخستین نشان طلای المپیک

در بازی‌های المپیک ملبورن (استرالیا) که در آذرماه ۱۳۳۵ (۱۹۵۶) برگزار شد تختی یکبار دیگر در وزن هفتم (۸۷‌کیلوگرم) به مصاف رقبایی از شوروی، آمریکا، ژاپن، آفریقای جنوبی، کانادا و استرالیا رفت و با شکست تمامی حریفان نخستین نشان طلای خود را به گردن آویخت.

جهان پهلوان تختی در اسفند همان سال با غلبه به مرحوم حسین نوری به مقام پهلوانی ایران دست یافت و صاحب بازوبند شد و در سال‌های ۱۳۳۶ و ۱۳۳۷ نیز این عنوان را تکرار کرد.

جهان پهلوان تختی در سال ۱۹۵۸ در بازی‌های آسیایی توکیو و مسابقات قهرمانی جهان در صوفیه به‌ترتیب نشان‌های طلا و نقره این رقابت‌ها را به گردن آویخت و در مهرماه سال ۱۳۳۸(۱۹۵۹) در چهارمین دوره مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان که در تهران برگزار شد سومین عنوان قهرمانی جهان خود را کسب کرد. 

مسابقه‌های قهرمانی جهان در یوکوهامای ژاپن میدانی فراموش نشدنی برای کشتی ایران بود. تیم‌ملی کشتی آزاد کشورمان پس از حضور در ۸ دوره مسابقات المپیک و جام‌جهانی در رقابت‌های جهانی ۱۹۵۹ ژاپن، پرافتخارترین حضور خود در تاریخ کشتی را رقم زد و با دریافت پنج نشان طلا، یک نشان نقره، یک نشان برنز و یک عنوان پنجمی به مقام قهرمانی کشتی آزاد جهان دست یافت. جهان پهلوان تختی که در این مسابقات در وزن ۸۷‌کیلوگرم به مصاف حریفان رفته بود با حضوری مقتدرانه آخرین مدال طلای خود را به گردن آویخت.

درخواست‌های مردمی برای بازگشت به تیم‌ملی

در فاصله سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۶، جهان پهلوان تختی با وجود سن بالا همچنان عضو تیم‌ملی ایران بود. اما تنها در بازی‌های المپیک ۱۹۶۴ توکیو شرکت کرد که در این دیدار با بداقبالی از کسب چهارمین نشان المپیک خود بازماند و به‌عنوان چهارمی جهان اکتفا کرد.

البته جانشینان تختی در مسابقات جهانی صوفیه (۱۹۶۳) و منچستر (۱۹۶۵) از دریافت حتی یک امتیاز در وزن هفتم ناموفق بودند، این امر در کنار عشق وافری که ملت ایران به جهان پهلوان داشتند، موجی از درخواست‌های مردمی و مطبوعاتی برای حضور مجدد تختی در رقابت‌های جهانی را برانگیخته بود. پهلوان ۳۶ ساله ایران با وجود عدم آمادگی کافی و گذشتن از مرز بازنشستگی شرکت در مسابقه‌های جهانی ۱۹۶۶ (تیرماه ۱۳۴۵) تولیدو را پذیرفت.

تختی در مسابقات انتخابی مسابقات جهانی ۱۹۶۶ از نظر نتایج فنی و پیروزی با ضربه فنی، بهترین چهره شناخته شده و به‌عنوان بهترین کشتی‌گیر وزن هفتم ایران راهی آمریکا شده بود با این حال کارشکنی و برخوردهای سوئی که از سوی برخی افراد و مقامات نسبت به او روا می‌شد روحیه او را تضعیف کرده بود.

جهان پهلوان تختی به هنگام عزیمت به آخرین سفر خود، در میان خیل عظیم مردمی که برای بدرقه او و همراهانش آمده بودند در گفت‌وگو با خبرنگار گفت: «هیچ چیز نمی‌تواند مرا خوشحال کند، پول، مدال طلا، عشق و حتی عشق. نسبت به این مردمی که به فرودگاه آمده‌اند، احساس شرمندگی می‌کنم. راستی چقدر محبت بدهکارم؟ من چرا باید کشتی بگیرم؟ چرا باید همراه تیم مسافرت کنم تا سبب این همه مراجعت باشم...»

تختی که بی‌امید به مصاف تازه نفس‌ها و جوانان جویای نام رفته بود، متأسفانه با بدترین قرعه ممکن نیز مواجه شد به‌طوری که پس از پیروزی پنج بر صفر در مقابل حریفی از مجارستان به مصاف الکساندر مدوید و احمد آئیک (نفرات اول و دوم این دوره از رقابت‌ها) رفت و با قبول شکست در برابر آنها برای همیشه با صحنه کشتی خداحافظی کرد.

ببینید | دستنوشته دیده نشده آقاتختی دقایقی قبل از مرگش در اتاق شماره ۲۳

خاطره قهرمان جهان: می‌دانست پایم آسیب دیده مدارا می‌کرد

الکساندر مدوید، کشتی‌گیر صاحب نام شوروی سابق و رقیب مقتدر تختی،  خاطره جالبی از کشتی با تختی دارد: «در تولیدو (۱۹۶۲) تختی و من دیدار نهایی را برگزار کردیم. در جریان این مسابقه‌ها، پای راست من به شدت ضرب خورده و روحیه‌ام را خراب کرده بود. فکرم متوجه تختی بود که باید با این پای ناجور با او مبارزه می‌کردم. به راستی تا آن موقع از خصوصیات اخلاقی، رفتار و کردار انسانی و والای تختی خبر نداشتم. اما در آنجا به عظمت، انسانیت و جوانمردی تختی پی بردم و تحت تأثیر آن قرار گرفتم. او که شنیده بود پای راست من ضرب دیده با این پا به خوبی مدارا کرد و هرگز نخواست با هجوم به این پا مرا زجر دهد. او تا آخرین لحظه، مردانه و تمیز کشتی گرفت و از پای ناراحت من اصلاً استفاده نکرد. تختی با این کارش نشان داد که یک قهرمان به معنای واقعی است. بعد از این جریان، ما به‌صورت دو دست صمیمی درآمدیم. او همیشه مرا دوست می‌داشت. او ملت خودش را هم دوست می‌داشت و فکر می‌کنم تختی اصلاً برای ملتش زندگی می‌کرد. آشنایی با او برای من افتخار بزرگی به حساب می‌آید. تختی بسیار خوب و فنی کشتی می‌گرفت و من چیزهای زیادی از او آموختم. ما روی تشک دو حریف سختکوش بودیم و در خارج از تشک دو دوست جدانشدنی، تختی می‌تواند الگوی خوبی از نظر ورزشی و اخلاقی برای جوانان شما باشد.»

وی در آبان ۱۳۴۵ زندگی مشترک خود را با همسرش آغاز کرد؛ که حاصل آن تولد پسری به نام بابک در سال ۱۳۴۶ بود. خبر درگذشت جهان پهلوان ‌ـ پس از گذشت چهار ماه از تولد فرزندش همه را در اندوهی عظیم فرو برد.

 آخرین نوشته جهان‌پهلوان در هتل آتلانتیک چه بود؟

ببینید | دستنوشته دیده نشده آقاتختی دقایقی قبل از مرگش در اتاق شماره ۲۳

متن نامه ای که جهان پهلوان تختی در آخرین دقایق زندگی برای دادستان وقت تهران نوشت:

حضور مبارک آقای دادستان

این ورقه وصیت نامه اینجانب است خواهشی که دارم این است که اولا مهریه خانم هرچه هست بدهید بیشتر از آن راضی نیستم

ثانیا‏ خانه .... را یکسال است که فروخته ام به آقای ایرج ...... بنز در خیابان چراغ برق مال ایشان است

در ضمن از هیچکس شکایتی و گله و ناراحتی ندارم

خودم این تصمیم را گرفتم و احدی در کار من دخالت ندارد

غلامرضا تختی

۱۶/۱۰/۴۶

کد خبر 700842

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 76
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    64 3
    با این نامه که نوشته یعنی تختی خودکشی کرده که میگه کسی مقصر نیست!؟
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      18 0
      حتی پسرشم خودکشی تایید کرد و دلیلشم مشکلات با زن و مادرزنش اعلام کرد
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      27 5
      زمان شاه میگفتن غلامرضا کشتتش
    • سفرنامه ابرام مارکو پلو IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      7 24
      کاملا مشخص است که تختی براساس نقشه ای زیرکانه کشته شده جعبه سیاه آن هم کسی نیست جز همسر مرحوم تختی البته اگر حاضر به گفتن حقایق بوده باشد چون مشخص است ساواک آن زمان روی شخصیت وحالات تختی کارکرده ودقیقا روی غیرت تختی خصوصا ناموس تختی دست گذاشته بوده وهمزمان با منزوی کردن تختی وبه نوعی ترور شخصیتی تختی ازطریق ناموس وی اورا ازنظرروحی واجتماعی تحت شدیدترین فشارها گذاشته بوده درعجب است چرا بعداز نیم قرن ازشهادت تختی پرونده وی از بایگانی ساواک سابق رونمایی نمیشود شاید چون تختی گرایش ملی گرایانه داشته رونمایی نمیشود درضمن امضاهای نامه همخوانی ندارد ودارای دوتاریخ میباشدوقسمت اضافه شده دوم جعل است اولی تاریخ شانزده یازده خورده دومی تاریخ شانزده ده وامضای اول با دوم به هیچوجه مطابقت ندارد.
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    53 6
    یعنی خودکشی کرده؟؟!!!
  • جلال وند IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    11 0
    درود به نویسنده. موضوع خوب بود
    • پیمان IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      0 1
      بله جمشید مشایخی دوست صمیمی تختی بود ...گفت که ایشان خودکشی کرده...ghomaarbaaz@ دکتر رسول خادم قهرمان المپیک و جهان در اینستاگرام مفصل درسه بخش به ماجرا پرداخته است
  • امیر IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    7 0
    احتمالا رابط مرحوم پهلوان تختی با خانمش زیاد حسنه نبوده که بیشتر از مهریه راضی نشدن چیزی به ایشون برسه. .. ای داد..خیلی دردناک بود ابن خبر و دیدن اتاقش در هتل ودستخط پهلوان ..تختی برای همیشه در دلها زنده است.
  • پریسا نوری IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    12 0
    واقعا پهلوون حیف شد
    • نازنین IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      4 25
      به نظر من تختی رو کشتن .
  • کورش IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    37 4
    این ثابت میکنه تختی خودکشی کرده
  • دانشجو IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    10 1
    چه آدم با اخلاق و با مرامی بوده برای اینکه ناحق نشه خودش توی لحظه های آخرش نوشته که خونه و ماشینشو به کس دیگه ای فروخته تا کسی ادعایی نداشته باشه و خریدار به دردسر نیفته
  • مهدی محمودیان IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    10 0
    چرا این پهلوون و ورزشکاری که این همه آوازه داشته باید خودکشی کنه؟؟؟
  • علی مددی IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    9 22
    من میگم که کار ساواکی ها بوده اون و کشتن و خواستن با نامه دستنویسی ککه خودشون نوشتن یک جورایی کارشون و پوشش بدن که شناختن نشن. پهلوون تختی با شاه و درباریان میونه خوبی نداشته و اونو برای خودشون یک خطر بزر می دونستن.
  • AU ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    34 2
    پس چرا این همه سال موضوع را سیاسی نشان دادندو گفتند به دست ساواک کشته شده؟
    • سیاوش IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      29 1
      مثل بقیه حرفها اینم دروغ بود
  • رضا علی دادی IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    4 28
    مگه میشه آدم خانواده و یک بچه کوچک داشته باشد و خود کشی کند؟؟
  • میراحددی IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    7 2
    اگر هر طوری هم شده باشد باز تختی در دل و جان مردم جا دارد و او را هیچکس فراموش نمی کند
  • سعیده فردوس IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    13 1
    من هر وقت به شهر ری و ابن بابویه می روم بر سر مزار تختی فاتحه اای می خوانم . روحش شاد
  • احمد گودرزی IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    10 1
    تا الان به این سن که رسیدم هر وقت از آقا تختی و مرگش صحبت شده ، گفتند که هنوز معمای مرگ تختی حل نشده یک عده می گفتن دستت به خودکشی زده و عده ای هم می گفتن توسط رژیم شاه کشته شده !!!!!
  • مهری شریفی IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    8 0
    این دست خط چیزهایی و برای آدم روشن میکنه
  • ناشناس IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    12 1
    من چون خودم کشتی تمرین می کردم و افتخار شاگردی آقای حیدری از دوستان نزدیک آقا تختی را داشتم از زبان ایشان شنیدم که آقا تختی پس از ازدواج با خانومش دچار ناراحتی و افسردگی می شود چون انگار دنیای این دو با هم فرق می کرد.شاید به همین خاطر بوده که همه چیز را درون خودش می ریختد و نمی خواست نشان دهد که در زندگی به مشکلی برخورده است
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    10 1
    خوب وقتی این بزرگ مرد وصیت گذاشته ، چرا می گفتند کشتنش ؟؟؟؟؟🤔
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    24 0
    کارش کاملا اشتباه بوده میتونست بمونه و کارهای بزرگی انجام بده و مشکلی از دوش مردم برداره
  • علی پاکی IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    20 5
    تختی مدت ۱۵ روز بود در هتل خیابان فردوسی شمالی بود بخاطر اختلاف با زنش در انجا خود کشی می کند ۴ پرونده در کلانتری ۱۶ داشت زنش دختر اتو توکل بود سرمایه دار زنش بد حجاب بود اختلاف داشتن من افسر شهربانی بودم
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      10 4
      خدا شما را حفظ کنه الان باید یه 100 سالی حدودا داشته باشید و حافظه تان هم خیلی قویه ماشا الله. خدانگهدارتون باشه
  • ثریا IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    5 0
    مطلب جالی بود تا به حال درباره تختی و مرگش چیزی نمی دانستم
  • هادی IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    2 28
    تختي خودكشي نكرده...تختي بايد حذف ميشد
  • محسنی IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 38
    اما خاطره تختی و افسانه چهره در نقاب خاک کشیدنش به گونه ای بود که طبقه روشنفکر را نیز با خود همراه نموده بود. مهدی اخوان ثالث در شعر زیبای خوان هشتم در آن جا که ویژگی های شعر مرد نقال را بر می شمارد می گوید: …این گلیم تیره بختی هاست خیس خون داغ سهراب و سیاوش ها روکش تابوت تختی هاست…
    • Ali IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      17 1
      شکر اضافی نخور بچه
  • ارسلان IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    8 1
    همان موقع که این اتفاق افتاد روزنامه توفیق روی جلد خود تصویر عده زیادی از مردم را کشید از مرد و زن، کوچک و بزرگ که داشتند گریه می کردند در کنارش هم نوشته بود: همه در مرگ تختی گریستند. تختی را هم به صورت روح کشیده بود که به آسمان می رفت و رو به مردم می گفت: واسه من نمیخوادگریه کنین‏، واسه خودتون گریه کنین.
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    12 31
    مدارک چندانی از علل مرگ او در دست نیست و همین نبود مدارک ناشی از سانسور را نیز مردم به لاپوشانی شاه در ماله کشی کشتن جهان پهلوان نسبت دادند. اما آن چه که مهم است تختی آنقدر محبوب و شاه آنقدر منفور است که تا امروز هم هیچ کس نپذیرفته که تختی خودکشی کرده است: تختی جاودانه در یاد مردم را شاه کشت.
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    6 8
    جهان پهلوان تختی نامدار که بود از برای وطن افتخار ز گفتار و پندار و کردار نیک چو تختی نزاید یکی روزگار ۵ شهریور زادروز جهان پهلوان تختی نماد اخلاق و مروت و پهلوانی و مردم داری و روز ملی کشتی گرامی...
  • غلامرضا IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    11 9
    هرچه دوستش به او گفت :غلامرضا خم شو ، فایده ای نداشت. بعد از مراسم ازش پرسیدن ، چرا خم نشدی؟ برایت دردسر میشود ، او شاه مملکت است. گفت هر که میخواهد باشد :تختی فقط برای بوسیدن دست مادرش خم می شود مرحبا به این همه غیرت و مردانگی
  • ناشناس IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    21 1
    جمشید مشایخی، بازیگر سر‌شناس کشور روز ۱۴ اسفند ۹۷ در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اختلاف تختی با همسرش شهلا توکلی گفت: «جهان‌پهلوان تختی با زنی ازدواج کرد که از طبقه خودش نبود. تختی اگر با این خانم زندگی می‌کرد تختی نبود، اگر طلاق هم می‌گرفت تختی نبود. تختی اگر خودش را می‌کشت تختی بود.» مشایخی به صراحت مشکلات زناشویی تختی با همسرش را انگیزه اصلی خودکشی او می‌داند و تختی را قهرمان تنهایی توصیف می‌کند که به تنهایی در رستوران غذا می‌خورد و همسرش در میهمانی‌ها او را مسخره می‌کرد.
  • منوچهر دهقان منشادی IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    18 2
    درود . پس خود کشی کرده پس چرا مرگش را به نهاد اطلاعاتی نسبت دادند
  • ورزشکار IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    5 10
    اینکه بابک گلایه کند از جبر زمانه ، حق اوست. او فرزند یک ظلم تاریخی‌ست.ظلمی که به مادرش روا شده در نبود پدر. از وقتی خود را شناخته سایه‌ای سنگین را به دوش کشیده که کودکی اش را شکلی دیگر کرده است. مادری داشته که در ۴ ماهگی یکی از دیوار پریده با قمه بکشدش چون متهم به قتل پدرش بوده است. پدری که تمام کودکی‌اش مدام می‌شنیده خود را به خاطر مادرش کشته است. این اما پایان قصه اش نبوده و بعد از انقلاب، انقلابی که خودش چه شیفته از روزهایش در همان گفت و گو سخن گفته درباره اش، ورق بر می‌گردد ، پدرش می‌شود جهان‌پهلوان.
  • حسین IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    4 11
    خداوند رحمتش کند. شجاع و مردمی و فروتن و سخت کوش بود، هم شواهد خودکشی تختی وجود دارند و هم شواهد کشتنش توسط ساواک ، همان سال اایی که جلال آحمد و صمد بهرنگی و بعدها شریعتی ...به طرز مرموزی آنهم در کمتر از ۵۰ سالگی فوت کردند. آن زمان ماجراجویی سازمان های جاسوسی و ضد جاسوسی بیداد می کرد... .سینما هم به این ملجراجویی ها دامن می زد.
  • امیر IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    11 4
    چقدر حیف شد.روحش شاد. اگه میموند چه پهلوان‌هایی مثل خودش که تربیت می‌شدند.
  • احد IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    11 26
    شاید هم این نامه رو بزور نوشته یعنی با تهدید ساواک
  • ایرانی IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    6 9
    قطعا به شهادت کشته شده است مظلومانه وبا ظلم یزیدی نه بخاطر اینکه پهلوان کشورم است بلکه واقعیت این نامه فریاد می‌زند پهلوان بدلایل نامعلوم تن به شهادت داده است
  • محمد US ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    6 23
    ازکجامعلوم این دست خط ساختگی باشه والا پدرم مال اون دوره ست میگه کشتنش حالاکه دفعه میخوان تاریخ راعوض کنند. حالاگیرم خودکشی کرده ولی باتهدیدبوده.
  • زهرا قیداری IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 4
    چ جالب من نمیدونستم
  • ناشناس IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    4 11
    کار ساواک بود.
  • فریدون IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    12 0
    پسر محمدعلی فردین یعنی سیاوش فردین در مصاحبه‌ای که با ایران ورزشی داشته درباره پدرش، خانواده فردین و البته مسائل مهم دیگری هم صحبت کرده. یکی از آن مسائل داستان خودکشی جهان پهلوان تختی است. سیاوش فردین به واسطه رابطه نزدیک پدر و خانواده‌اش با مرحوم تختی در این رابطه گفته: پدرم و مادرم تقریبا در جریان تصمیم تختی بودند. پدرم بارها به تختی گفت که بین مردم خیلی محبوب هستی و این‌کار روی مردم خیلی تاثیر می‌گذارد. مردم دچار مشکل می‌شوند و این کار تو تاثیر بدی روی آن‌ها می‌گذارد. به همین شکل هم دو، سه باری تختی را از تصمیمش منصرف کرده بود.
  • بابایی IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    7 0
    به نظر من تاریخ تولد و مرگ یک انسان ، همه زندگی او را تشکیل نمی دهد ، آنچه که زندگی یک مرد را از نقطه آغاز ، از روز تولد تا لحظه مرگ می سازد شخصیت ، روحیه جوانمردی ، صفا ، انسانیت و اخلاقیات اوست.
  • کیایی IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    2 6
    تا جواد خیابانی اومد ثابت کنه که چقدر به تختی ظلم شده، این نامه پیدا شد!!
  • داروین IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 1
    پهلوان ما در همه عرصه های زندگی همانی بود که بر روی تشک کشتی می دیدی. او اول پهلوان زندگی بود و سپس قهرمان جهان و المپیک شد. حضور در عرصه های مختلف زندگی و خدمت خلق را همچون یک وظیفه و تکلیف بر روی دوش خود حس کرد. خدمت به خلق را مسئولیتی بر روی دوش خود حس کرد و پذیرفت و پس از آن بر روی دوش مردم پذیرفته شد.
  • سعید IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    4 16
    روحش شاد و قرین رحمت ای کاش بعضی از سلبیرتی ها هم از جوانمردی او بویی یرده بودن
  • وحیدیان IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    5 1
    تختی هنوز برای ما شناخته نشده، آری، ما مردم عادت کردیم هر سال و سالی یکبار چند ساعتی فکرمان، ذهن مان را به او مشغول و تعدادی هم وقت شان را در حد چند ساعت برای او در سال گشت نبودنش گذرانده و به کنار مزار او به احساسات پاک خود پاسخ داده و دیگر ... .
  • تورج IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    4 2
    دو تا روایت هست ، اول آنکه شهلا به او خیانت کرده، و این سبب خودکشی بوده، دوم آنکه بدست ساواک کشته شده ! اما چیز عجیب اینکه بابکی که در آن زمان طفلی بیش نبوده ،اکنون نظر به خودکشی تختی دارد
  • یاور IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    5 12
    کسی ک‌قصد خودکشی داره دستش میلرزه و بد خط مینویسه. این خط تختی نیست. چرا حالا به دادستان نوشته مگه وکالت خونده بود.؟ یا موارد جنایی رو خبر داشت؟!!؟
  • بنده خدا IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    8 11
    من تختی رو خوب درک می کنم چون زن من هم اینطوریه. خیلی ول خرجه و تفریح زیادی با دوستاشداره. شاید یه روزی من هم این کار رو کردم ! واقعا تحمل کردن اینجور زن ها سخته
    • ناشناس IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      1 2
      نه تو رو خدا اینکارو نکن خیلی راه هست برا حل همچین مشکلاتی
  • معصومه IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    5 2
    عالی
  • علی IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    2 1
    بسیار زیبا
  • فردوسی پور اصل IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    4 6
    در شرایط اختناق تختی مبارزه خود را با فساد و چپاولگری رژیم پهلوی آغاز کرد و بی‌پروا به مخالفت با سیاستهای دستگاه حاکم برخاست. وی با بسیاری از مبارزان و مجاهدان مشهور آن روزگار مانند آیت‌الله سیدمحمود طالقانی ملاقات و ارتباط داشت.بی‌گمان این ملاقاتها و مبارزات از چشم ساواک پنهان نبود و چنان که از اسناد به جا مانده از آن دوران استفاده می‌شود، نگرانی رژیم را برانگیخته بود. در نتیجه روز به روز فشارها و محدودیتهای افزونتری برای تختی در نظر گرفته شد، تا جایی که علیرغم آوازه فرامرزی و محبوبیت فراوان تختی از حضور او در سالن‌های تمرین و مسابقات جلوگیری می‌کردند و تضییقات فراوانی برایش به وجود می‌آوردند. حتی حقوق پهلوانی و قهرمانی جهانی وی و سایر مزایایش را نیز قطع کردند.
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    6 33
    باسلام قشنگ مشخصه که بدبخت و کشتنش چقدر ما ملت ساده ایم
  • احسان IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    6 18
    بی‌تردید رژیم پهلوی با طراحی سناریو پیچیده و مکرآلودی تختی را از ۲ جهت نشانه گرفت که عبارت بود از: ۱) ترور فیزیکی ۲) ترور شخصیتی. در این روش کارگزاران دستگاه جهنمی ساواک کوشیدند تا با خودکشی جلوه دادن شهادت مردی که محکم‌ترین اعتقادات مذهبی را داشت، شخصیت وی را در نزد جامعه‌ای که او را به جان دوست می‌داشت خرد کنند. از سوی دیگر مرگ چنین قهرمانی که سه دوره پهلوان ایران شده بود و در کمال صحت و سلامتی و سمبل تندرستی بود، از هیچ طریق و بهانه‌گیری غیر از خودکشی امکان‌پذیر نبود، و مشاهدات و بررسی مستندات بعدها این واقعیت را به اثبات رساند که جهان پهلوان قربانی توطئه‌ای کثیف و ناجوانمردانه، و شایسته شهادتی مظلومانه شده است.
  • شهرام IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    7 3
    تختی همیشه زنده دشمنانش مرده اند
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    6 7
    ماجرای مرگ تختی را باید از فرزندش پرسید نه حدس و گمان واقعیت نزد خانواده جهان پهلوان تختی ه
  • سینا IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 5
    روحش شاد و یادش گرامی. ایران زمین از این قهرمان ها و پهلوان ها زیاد پرورش داده. به امید موفقیت ایران و ایرانی
  • ناخدا IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    6 1
    آقا جون این چه بحثی راه انداختین مثل روز رو شنه از صحبت های تنها پسرش و دوستان نزدیکش مشخصه که ایشون خودکشی کردند و ای کاش نمی کردند که به قول جمشید مشایخی اگر خودکشی نمی کرد و زنش رو طلاق می داد دیگه تختی نبود. بیخودی گردن دیگران نیندازید
  • نویسنده وطن IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 3
    جلال آل احمد نیک دریافته بود که زندگی پهلوانی که کوچکترین لکه سیاهی در کارنامه ندارد و در شمار مبارزین علیه نظام استبداد است، نمی‌تواند در ۳۵ سالگی با خودکشی به پایان برسد. یادداشت جلال را که زیرکانه و هوشمندانه اذهان را به تردید در پذیرفتن شرح فرمایشی صفحه حوادث روزنامه‌ها فرامی‌خواند، مرور می‌کنیم:‌...<‌ از آن همه جماعت هیچکس حتی برای یک لحظه به احتمال خودکشی فکر نمی‌کرد. آخر جهان پهلوان باشی و در خودت جبران کرده باشی های فردی و اجتماعی دیگران را و آن وقت خودکشی؟!> چندی پس از این یادداشت، جلال آل احمد نیز در تنهایی به طرز ناباورانه و رازآلود، پذیرای مرگ می‌شود. جامعه ایران هیچگاه مرگ جلال آل احمد را نیز مرگی طبیعی به حساب نیاوردند، از مرگ جلال نیز بوی توطئه‌ای شوم می‌آمد که این روش بعدها باز هم گریبان دیگر چهره‌های محبوب و مبارز را نیز گرفت.‌
  • آذرنوش IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    4 0
    بخش آخر مطلبتون خیلی جذاب بود تاحالا چنین مدرکی رو ندیده بودم
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 2
    یک فرد ایرانی مسلمان باید هر روز وصیت نامه خود را بروز کند! قدیمی ها بسیار معتقد به نوشتن وصیت بودن!!
  • البرز IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 8
    تختی زنده است و تا ابد زنده میماند آنان که باعث این اتفاق تلخ بودند مرده و بی نام و نشان هستند نام جهان پهلوان تختی تا ابد بلند آوازه هست .(مرده آنست که نامی از او در میان نباشد نه آنکس که نامش عزت و حرمت هر مجلس است)
  • م IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    2 0
    نامه منتسب به پهلوان تختی به نظر جعلی میاد مشخصه که با یه خط نوشته نشده ضمن اینکه تاریخ ذکر شده کنار امضا مغایرت داره بالا نوشته۴۶.۱۱.۲۶ پایین نوشته ۴۶.۱۰.۲۶ که نشون میده که نامه کلاجعلیه وکار ساواک شاه خائنه.
  • هموطن IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    2 6
    با اینکه تمام مدارک نشان از خودکشی آقا تختی بوده ، ولی با توجه به خصوصیات اخلاقی و از طرفی تازه متولد شدن تنها فرزندش ، باور نمی کنم آقا تختی خودکشی کرده باشه ، این نامه اش به دادستان هم انگار به اجبار و زور کسی نوشته باشه .
  • ایرانی IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 11
    تختی همیشه برای شادی ملت تلاش میکرد و میدانست چه جایگاهی در بین مردم دارد و محال بود با خودکشی باعث غم و اندوه ملت ایران شود ولی همیشه حاکمان دیکتاتور افرادی را که در بین مردم محبوب هستند را رقیبی برای قدرت خود تصور میکنند و به هر روشی باعث حذفش میشوند تختی را یا کشتند یا وادار به خودکشی کردند، بعد از انقلاب یک نفر به یکی از کسانی که قصد داشته فیلمی درباره تختی بسازد زنگ میزند و میگوید که مهارت فوق العاده ای در تقلید دستخط دارد و نامه ای که در اتاق تختی پیدا شد به دستور مسولان و توسط او نوشته شده ولی چون حاضر به ملاقات حضوری نمیشود آن فیلمساز حرف او را جدی نمیگیرد
  • نامدار IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    6 1
    تختی یادت گرامی
    • ناصر IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 0
      من به مردم تعظیم می کنم
  • تهرانی IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    2 1
    یه سوال دارم مرگ آقا تختی قبل از انقلاب اتفاق افتاده چرا بعد از انقلاب این پرونده قتل و معمای آن بررسی نشده؟ معمولا می توانند می توانند مدارک و مستندات زیادی را جمع کنند و بهواقعیت برسند حالا که بیش از60 سال از آن حادثه گذشته چه کار می توان کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • Borzoo NO ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    4 1
    تختــــی مشکل روانی و افسردگی داشت...شادروان فردین هنرپیشه..هم حتی دو بار او را از خودکشی منصرف کرد..و برای تمام ورزشکاران هم زمین و وام گرفت..ولی این مشکل داشت...و نوشته هایش در هتل. همه چیز را ثابت کرد
  • شهلا IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    3 1
    خدا رحمتش کند هیچوقت مردم دوست نداشتند باور کنند که او خودکشی کرده و شاید بار سنگین انتظار مردم از او را وادار به این کار کرد
  • ناهید فکوری IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    2 0
    چه دستنوشته ای واقعا برای آقا تختیه