یک ماده تارکننده مانند دود به وسیله مراکز تحقیقاتی ساخته شده که نیروهای نظامی را از دید دشمنان پنهان می‌کند. این ماده درصورت پشت سر گذاشتن آزمایش‌های لازم، می‌تواند جایگزین فسفر سفید شود که باعث سوزاندن گوشت انسان می‌شود.

جنگ

به‌ گزارش همشهری آنلاین و به نقل از دیلی میل، این ابزار جنگی جدید که هنوز در مراحل اولیه توسعه است، احتمالا از اسپری هواپخش مایع یا مواد مهندسی شده تشکیل می‌شود.

آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا (دارپا) می‌گوید که این ابزار پنهان‌کننده به روش‌های خاصی مستقر خواهد شد تا دید یک‌طرفه از میان ستون سربازان را امکان‌پذیر کند. ارتش آمریکا از فسفر سفید برای ایجاد دود و پنهان ماندن نیروهای خود از دید دشمن استفاده می‌کند، اما این ماده سمی در اثر تماس با پوست باعث سوختگی شدید می‌شود که می‌تواند تا ۸ ساعت این سوختگی طول بکشد.

همین مسئله، فسفر سفید را برای غیرنظامیان و حتی خود سربازان آمریکایی که در طرف مقابل گرفتار شده‌اند و فاقد ماسک مخصوص هستند، خطرناک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این در حالی است که پنهان‌کننده جدید دارپا نه‌تنها درصورت تماس با بدن، بلکه برای استنشاق نیز بی‌خطر است و نیازی به پوشیدن ماسک تنفسی در میدان جنگ برای مقابله با عوارض آن نیست. این برنامه با نام کدگذاری دید (CV) در ژوئیه ۲۰۲۲ آغاز شده و قرار است تا چند ماه آینده عملیاتی شود.

دارپا چندین دانشگاه را برای تحقیق، توسعه و آزمایش این مواد انتخاب کرده است که شامل توسعه مواد جدید تارکننده دید متشکل از ذرات متعدد با ویژگی‌های مناسب، ذرات قابل تنظیم و نشان دادن قابلیت‌های دید نامتقارن در آزمایش‌های آزمایشگاهی و میدانی است.

کد خبر 701101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha