«گوگل ارت» در گزارشی تصویری فاش کرده که روسیه در حال ساخت سلاح لیزری ضد ماهواره‌ای است.

تغییرات ساختمانی در مجتمع فضایی غرب روسیه

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه سان، روسیه تلاش‌ها و ابتکارات خود را برای ساخت سلاحی لیزری آغاز کرده که می‌تواند تکنولوژی‌های تصویری محدود به فضا را با اختلال روبرو کند. تصاویر گوگل ارت و یک مقاله طولانی متخصصان را به این باور رسانده که روسیه در حال ساخت این سلاح به منظور ایجاد اختلال در ماهواره‌هایی است که تلاش دارند تصاویری از این کشور را به سراسر دنیا مخابره کنند. بر اساس این گزارش، سلاح لیزری جدید روسیه «کالینا» نام دارد و با دستور و تحت نظارت وزارت دفاع روسیه در حال ساخت است.

تصاویر گوگل ارت نشان می‌دهد که به «مجموعه نظارت فضایی»  در غرب روسیه و جایی که «کالینا» در حال احداث است، زیرساخت‌های جدیدی افزوده شده است.

بارت هندریکس یکی از کارشناسان دانشگاهی مستقر در بلژیک، مقاله‌ای در نشریه علمی «اسپیس ریویو» انتشار داده که طی آن با استناد به برخی اسناد مالی و دولتی،  طرح روسیه در ساخت یک سامانه لیزری ضد ماهواره‌ای را  فاش شده است.

اگر چه هنوز به طور قطع نمی‌توان درباره طرح‌های ساخت «کالینا» نظر  داد، یافته‌های اخیر هندریکس و تصاویر ارائه شده از سوی گوگل ارت تا حدی کارشناسان را به این باور رسانده که مراحل ساخت سلاح لیزری ضد ماهواره‌ای در روسیه در حال انجام است.
 

عرصه جدید نبرد فضایی با سلاح‌های لیزری | روسیه تسلیحات ضد ماهواره‌ای می‌سازد


به نقل از سایت بی‌جی‌آر، روسیه قصد دارد فعالیت ماهواره‌های خارجی را که فعالیت‌شان به سال‌های اولیه دوران جنگ سرد باز می‌گردد را مختل کند.

طرح‌های مربوط به ساخت «کالینا» برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ مطرح شدند، اما هندریکس در مقاله خود به این مساله اشاره کرده که در یکی از مقاله‌های وزارت دفاع روسیه که در سال ۲۰۰۲ انتشار یافته به تکنولوزی‌های مرتبط با سلاح‌های لیزری ضد ماهواره اشاره شده بود. هدف اصلی این پروژه در سال ۲۰۱۴ در یک سند بانکی توضیح داده شده بود.

هندریکس با اشاره به اطلاعات مندرج در این سند در در بخشی از مقاله خود نوشته است: هدف از ساخت«کالینا» ایجاد اختلال در عملکرد سیتم‌های الکترو – اوپتیکال ماهواره‌ها عنوان شده است.

فضا به مولفه‌ای بسیار مهم در درگیری‌های امروزی و دیپلماسی بین المللی بدل شده است.

دکتر ماتیو موتروپ که مدیریت گروه فضایی وزارت دفاع بریتانیا را به مدت ۸ سال عهده‌دار بوده در گفت‌وگویی آنلاین با نشریه سان به این مساله اشاره کرد که یکی از سناریوهای بسیار محتمل در آینده این است که لیزرها می‌توانند برای ممانعت از تصویر برداری از مناطق خاص به کار گرفته شوند.

دکتر موتروپ که اکنون مهندس طراح ماهواره برای بخش دفاعی و فضایی ایرباس است، در توضیح بیشتر این مساله می‌گوید: «کشور تهدیدکننده می‌تواند با استفاده از لیزرهای زمینی از تصویربرداری از مناطقی جلوگیری و به عبارتی دیگر منطقه تصویر برداری ممنوع اعلام کند.»

بیشتر بخوانید:


در حال حاضر هنوز مشخص نیست «کالینا» تا چه اندازه می‌تواند در زمینه فعالیت‌های شناسایی فضایی اختلال ایجاد کند.  

روسیه و آمریکا در زمینه اکتشافات فضایی به راحتی با یکدیگر همکاری نمی‌کنند و در بسیاری از موارد رقیب و دشمن یکدیگر به شمار می‌روند.

اخیرا نیز ناسا، اقدام فضانوردان روسی در گرفتن عکسی تبلیغاتی در ایستگاه فضایی بین‌المللی را محکوم کرده است.

کد خبر 690224

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha