گروه سلامت - سمیه شرافتی: «بیش از 250 مرکز عرضه غیربهداشتی دام در سراسر تهران وجود دارد.»

این خبری بود از زبان دکتر حسین جعفری، عضو هیأت‌مدیره سازمان سردخانه و کشتارگاه شهرداری تهران.

با اینکه چند روزی از روز عیدقربان، روزی که به گفته کارشناسان بیشترین میزان ذبح در آن انجام می‌گیرد، می‌گذرد ولی موضوع تولید و عرضه ذبح غیربهداشتی دام همچنان موضوع چالش‌انگیز مدیران سازمان‌های مرتبط و کارشناسان این امر است.

به‌طوری که دکتر علی عفتی، عضو هیأت‌مدیره سازمان سردخانه و کشتارگاه شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری و با اشاره به اجرای طرح ذبح بهداشتی دام توسط این سازمان می‌گوید: طرح اجرای ذبح بهداشتی توسط سازمان سردخانه و کشتارگاه شهرداری تهران، 6 تا 7 سال است که با اهداف مشخصی اجرا می‌شود که مهم‌ترین هدف آن بحث بهداشت دام است.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین مشکل ما در این زمینه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، تاکید می‌کند: در حال حاضر نزدیک به 50 بیماری و بالای 70‌درصد بیماری‌های نوظهور بین انسان و دام مشترک هستند و این آمار، هر انسان عاقلی را به این فکر وادار می‌کند که مردم باید از خطرات این بیماری‌ها دور باشند.

اولویت؛ عرضه بهداشتی است

دکتر عفتی در ادامه توضیح می‌دهد: عرضه غیربهداشتی دام علاوه بر اینکه چهره ناخوشایندی به شهر می‌دهد، خطرات بهداشتی آن هم شامل شهروندان خواهد شد. برای همین اولویت اول ما دراجرای این طرح عرضه بهداشتی دام است.

وی می‌افزاید: «هدف دوم ما از اجرای این طرح زیبا‌سازی شهر است.»شنیدن این عبارت از زبان این عضو هیأت‌مدیره سازمان سردخانه و کشتارگاه شهرداری تهران در حالی است که به گفته دکتر حسین جعفری-عضو هیأت‌مدیره سازمان سردخانه‌ها- آیین نامه ماده 18 سازمان دامپزشکی می‌گوید؛ کشتار دام خارج از این مراکز مجاز است و منع قانونی ندارد.

اما آیا ما نباید ساز و کاری برای عرضه و کشتار بهداشتی دام داشته باشیم؟

همچنین  به گفته دکتر عفتی  در عرضه‌های غیرمجاز در  بسیاری از موارد در حق شهروندان اجحاف می‌شود؛ چون تغذیه غیراصولی دام منجر به افزایش وزن کاذب دام خواهد شد. در حالی که در طرح عرضه بهداشتی دام، هدف  این است که دام به‌طور استاندارد توسط دامپزشکان وزن شود.

دکتر جعفری نیز در تایید این عبارات ادامه می‌دهد: در اجرای طرح ذبح بهداشتی دام در عید قربان سال جاری  170 دامپزشک طی فراخوانی به کار گرفته شدند. دامپزشکانی که قبل و بعد از کشتار، دام را معاینه  می کردند. 

البته به گفته دکتر عفتی معاینه بعد از کشتار خیلی مهم‌تر از معاینه قبل از آن است چون خیلی از بیماری‌های دام قبل از ذبح قابل شناسایی نیستند. وی در ادامه توضیح می‌دهد: علاوه بر آن اگر هر قسمتی از دام مشکلی داشت، غرامت آن به شهروندان پرداخت می‌شد.

دکتر عفتی در ادامه توضیح می‌دهد: به بحث نقل و انتقال گوشت به‌خصوص گوشت قربانی که قطعه‌قطعه می‌شود باید توجه ویژه داشت چون این یک عامل خطرناک است که اگر بیشتر از خطر بیماری‌های مشترک نباشد، کمتر از آن نیست. 

بر اساس طرح عرضه بهداشتی دام حتی در مورد نگهداری گوشت هم به مردم اطلاعات کافی داده می‌شود.  دکتر جعفری نیز  بیان کرد:  ما همچنین یک سیستم تلفنی راه‌اندازی کردیم که اگر کسی نیاز به دام و قربانی کردن آن داشت، از طریق تلفن 5505000 تماس می‌گیرد و سفارش خود را به‌طور بهداشتی دریافت می‌کند.

بیماری‌های مشترک کشنده

«30 درصد دام، ضایعات آن است که به‌صورت بهداشتی جمع‌آوری و امحا می‌شود ولی در خانه‌ها این ضایعات در جوی آب ریخته می‌شود. »

دکتر حسین جعفری، عضو هیأت‌مدیره سازمان سردخانه‌ها و کشتارگاه‌ها، با بیان این عبارات خاطرنشان می‌کند: این در حالی است که وزارت بهداشت طی تحقیقات خود روی بیماری‌های مشترک انسان و دام اعلام کرده که 5 بیماری از قبیل بیماری کیست هیداتی، سل، هاری، تب کنگو و تب مالت بین انسان و دام شیوع زیادی دارند،  علاوه بر این بیماری شاربون نیز بسیار شایع است که از طریق خراش‌های جلدی منتقل می‌شود و بدون درد است؛به‌طوری که درصورت مبتلا شدن، برای بیمار 97‌درصد امکان مرگ وجود دارد.

به گفته این عضو هیأت‌مدیره سازمان سردخانه و کشتارگاه شهرداری، این بیماری‌ها علاوه بر هزینه‌های جسمی و روانی برای بیمار، هزینه‌های زیادی را هم برای دولت دارند و ثابت شده با یک هزینه‌ای که مثلا بابت درمان بیماری تب مالت پرداخت می‌شود، می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد.

20 سال عقبیم

اما کارشناسان سازمان سردخانه و کشتارگاه شهرداری تهران در حالی نسبت به غیربهداشتی بودن امر کشتار در خارج از مراکز تعیین شده ذبح هشدار می‌دهند که مهندس حسن طاهری، مدیرعامل سازمان سردخانه و کشتارگاه شهرداری و رئیس ستاد عرضه بهداشتی دام نیز با تایید اینکه وظیفه سازمان سردخانه و کشتارگاه شهرداری بستر‌سازی برای سلامت پروتئین است، به همشهری می‌گوید: این واقعیت است که در بحث چگونه قربانی کردن دام و در اجرای طرح جهادی عرضه و کشتار بهداشتی دام، مسئولان ما 20 سال عقب هستند و این در شرایطی است که در حال حاضر، شهر تهران روزانه به بیش از 3 هزار دام برای ذبح نیاز دارد.

به عقیده وی با این حال الان 8‌مرکز ثابت قرار است برای تولید و عرضه بهداشتی دام راه‌اندازی شود که از این 8 مرکز 2 مرکز به بهره‌برداری رسیده است. البته به گفته مهندس طاهری، این 8 مرکز به هیچ وجه پاسخگوی نیاز شهروندان نیست.

نگاه سنتی رو به تحول است

اما سؤالی که در این میان شاید بسیار مهم جلوه کند این است که با نگاه سنتی مردم نسبت به امر قربانی در خانه و خارج از کشتارگاه‌های تعیین شده چه می‌توان کرد؟

دکتر جعفری در پاسخ به این سؤال معتقد است: ما توانستیم نگاه سنتی مردم را تغییر دهیم. شاهد این امر هم این است که سال گذشته 40مرکز عرضه بهداشتی دام داشتیم ولی امسال این تعداد به 30 مرکز کاهش یافت.

ما انتظار داشتیم در این شرایط میزان مراجعه شهروندان هم کاهش یابد ولی این میزان امسال 20 درصد افزایش داشته، علاوه بر اینکه میزان ذبح نیز 40 درصد افزایش داشته است. و این یعنی تغییر نگاه مردم.

کد خبر 70850

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز