یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک باشگاه ورزشی دستگاه‌های دوچرخه ثابت خود را به وسیله‌ای مجهز کرده‌است که از حرکت ورزشکاران برق تولید می‌کند.

باشگاه Green Microgym در پرتلند (ایالت اورگان) آمریکا قصد دارد با استفاده از انرژی تولید شده توسط تمرین ورزشکاران و انرژی خورشیدی، به مجتمعی "بدون کربن" تبدیل شود.

استفاده دوباره از انرژی آزاد شده از بدن انسان فکری جدیدی نیست. سال‌هاست که در دوچرخه‌ها از دینام برای روشن کردن چراغ‌ها استفاده می‌شود. ایده صاحبان این باشگاه نیز بر پایه همین مطلب استوار است.

آدام بوسل، صاحب این باشگاه می‌گوید: "مسئله اصلی در انجام این طرح پیدا کردن ابزار مناسب و تطبیق دادن‌ آن‌ها با فن‌آوری مربوط بود."

وی می‌افزاید: "اگر به دستگاه‌های باشگاه‌های بدن‌سازی نگاه کنید، می‌بینید که بیشتر آن‌ها از چرخ‌های دوار تشکیل شده‌اند. و اگر چرخی را بتوان حرکت داد، می‌توان انرژی برق هم تولید کرد."

این باشگاه با شرکتی به نام Henry Works همکاری می‌کند که هدف از تاسیس آن، گسترش "دینام انسانی" است.

هسته مرکزی این طرح یک باتری است که دینام‌های دستگاه‌ها به آن متصل می‌شوند و دستگاه‌هایی نظیر تلویزیون، هواکش و لامپ‌ها از این باتری تغذیه می‌کنند.

جریان تولید شده از دینام، مستقیم است. برای تغذیه دستگاه‌های الکتریکی و شارژ باتری نیاز به جریان متناوب است. مبدلی نیز برای انجام این کار بر سر راه دینام و باتری قرار می‌گیرد.

مایک تاگت، فردی که دینام انسانی را اختراع کرده‌است می‌گوید: "باشگاه‌های بزرگ و پرجمعیت حدود 30 تا 50 دستگاه از قبیل تریدمیل و دوچرخه ثابت دارند که مردم همزمان از آن‌ها استفاده می‌کنند. برای مثال اگر از تمرین هر فرد 100 وات را انتظار داشته باشم، این میزان در 40 دستگاه به 4 هزار وات می‌رسد."

در این باشگاه صرفه‌جویی نیز جایگاه خاصی داردو برای مثال زمانی که دستگاه‌ها و تلویزیون مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، به طور خودکار خاموش می‌گردند.

هدف آینده این طرح، اتصال انرژی تولید شده به منبع عظیمی است. برای انجام اینکار می‌توان از اتصالات برق محلی استفاده کرد.

با این حال استفاده از انرژی انسانی در محل‌هایی مانند ادارات و شرکت‌ها شاید بیش از هزینه صرفه‌جویی شده خرج داشته باشد ولی در جایی مانند باشگاه ورزشی این ایده می‌تواند کاملاٌ مناسب باشد.

کد خبر 72311

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز