همشهری‌آنلاین: مصرف انرژی کشور در زمستان امسال به روزانه 5 میلیون و 200 هزار بشکه معادل نفت خام می‌رسد که در مجموع این میزان مصرف حدود 5 برابر استانداردهای جهانی است.

به گزارش شانا؛ مهندس عباس کاظمی مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در گفت: روزانه یک میلیون و 700 هزار بشکه نفت در پالایشگاه‌های کشور تصفیه می‌شود، مصرف گاز در کشور نیز روزانه3 و دو دهم میلیون بشکه معادل نفت خام است و از سوی دیگر نیز روزانه 250 هزار بشکه معادل نفت خام نیز بنزین و نفت گاز وارد می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت بر لزوم ارائه آمار از یک مرجع معتبر و اطلاع رسانی شفاف و صحیح به مردم در عرصه انرژی تأکید کرد و تصریح کرد: هم اکنون 97 درصد انرژی کشور را وزارت نفت تأمین می‌کند و این وزارتخانه نخستین تولید کننده انرژی در کشور و تأمین کننده اعتبارهای مالی مورد نیاز اقتصاد کشور است.

وی یادآور شد: بخش چشمگیری از برق در ایران از سوخت‌های فسیلی تولید و تنها 3 درصد برق کشور از منابع تجدیدپذیری مانند آب، باد و خورشید تأمین می‌شود.

مردم برای پرداخت قیمت مناسب انرژی آماده شوند

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با تأکید بر ضرورت کارآمد کردن انرژی گفت: شدت انرژی در ایران به علت اعمال یارانه‌های بی‌دلیل و غیر منطقی 5 برابر متوسط جهانی است، از این رو مردم باید برای پرداخت یک قیمت مناسب برای سوخت مصرفی خود آماده شوند.

کاظمی با اشاره به این که شاخص شدت انرژی آژانس بین‌المللی انرژی، حاصل تقسیم میزان انرژی مصرفی بر تولید ناخالص داخلی یک کشور است، توضیح داد: در ایران برای تولید یک میلیون دلار درآمد ناخالص 900 تن نفت خام مصرف می‌شود، این در حالیست که متوسط مصرف انرژی در دنیا برای تولید یک میلیون دلار درآمد ناخالص، 170 تن نفت خام است.

وی با اشاره به این که هم اکنون بالاترین میزان بهره وری انرژی مربوط به کشور ژاپن است، اضافه کرد: این کشور با مصرف 62 تن نفت خام یک میلیون دلار درآمد ایجاد می‌کند، مصرف انرژی در خاورمیانه برای تولید یک میلیون دلار درآمد ناخالص حدود 361 تن معادل نفت خام است.

کاظمی در مقایسه شدت مصرف انرژی ایران با کشورهای مختلف در سال 1385 تشریح کرد: شدت انرژی در ایران 5/3 برابر ترکیه، 3/2 برابر چین، 5/14 برابر ژاپن و پنج برابر متوسط جهانی است که این میزان تا افق 1403 با 30 درصد کاهش به رقم 630 و تا سال 1393 با 10 درصد کاهش به رقم 810 خواهد رسید.

یارانه‌های بی‌دلیل و غیر منطقی عامل افزایش شدت انرژی در ایران است

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت علت اصلی شدت بالای مصرف انرژی در ایران را اعمال یارانه‌های بی‌دلیل و غیر منطقی خواند و راهکار برون رفت از این اوضاع را اصلاح راندمان مصرف انرژی در سه بخش ساختمان و مسکن، حمل ونقل و صنعت اعلام کرد و توضیح داد: نفت سفید، نفت گاز، مازوت و گاز مایع در ایران تقریبا رایگان عرضه می شود و حتی برای جا به جایی سوخت های یاد شده نیز یارانه اختصاص داده شده است.

تنها 25 درصد انرژی سوخت حرارتی نیروگاه به دست مردم می رسد

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان این که 80 درصد انرژی تولیدی در بخش بالادست وزارتخانه‌های نفت و نیرو انجام می‌شود، در‌باره راندمان تبدیل سوخت به برق در نیروگاه‌های کشور یادآوری کرد:  هم اکنون به ازای هر 100 بشکه مصرف سوخت، معادل 33 بشکه نفت خام برق تولید می‌شود و در واقع از هر 100 بشکه نفت خام تنها 26 بشکه انرژی تحویل مصرف کننده می‌شود.

طرح تولید همزمان برق و حرارت در مکان‌های متمرکزمسکونی، صنعتی و زیارتی

وی با اشاره به این که شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت مطالعات طرح تولید همزمان برق و حرارت در نیروگاه‌ها را با مشارکت شرکت توانیر به پایان رسانده است، گفت: این طرح تا تا پایان سال جاری اجرایی می‌شود و با اجرایی شدن آن راندمان تولید نیروگاه‌ها از ٣٥ به ٨٥ درصد افزایش می یابد.

کاظمی با اشاره به این که بر اساس برنامه ها قرار است از حرارت خروجی دودکش نیروگاه‌ها برای تولید بخار در بویلرها استفاده شود، افزود: طرح تولید همزمان برق و حرارت در مکان های متمرکز همچون شهرک‌های مسکونی و صنعتی و اماکن زیارتی قابلیت اجرا دارد و در آن حرارت اتلافی در نیروگاه های برق صرف گرمایش و یا سرمایش در فضاهای یاد شده خواهد شد.

کد خبر 73008

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز