حضور میلیونی مردم در مراسم سخنرانی امام خمینی(ره) در ۱۲بهمن سال۱۳۵۷ در بهشت زهرا(س)، کار را برای خبرنگاران بسیار دشوار کرده بود. از تجهیزات امروزی هم خبری نبود و از سوی دیگر، این مراسم باید در اسرع‌ وقت پوشش خبری داده می‌شد.

محمدمهدی فرقانی

همشهری آنلاین: آن روز دکتر «محمدمهدی فرقانی» عضو تحریریه روزنامه کیهان بود که مأموریت پوشش خبری سخنرانی امام(ره) را برعهده داشت. او به‌عنوان سرپرست تیم خبری، صبح زود همراه با یک خبرنگار و ۲عکاس عازم بهشت زهرا(س) شد. می‌گوید: «امام‌خمینی(ره) بعد از ۱۵سال تبعید به تهران آمده بودند. من مسئول تیم خبری مستقر در بهشت‌ زهرا(س) بودم و باید اخبار و گزارش‌ها را اعم از گزارش‌های حضور مردم و شور و شوقی که وجود داشت، همچنین حضور امام(ره) در بهشت‌زهرا(س) و سخنرانی تاریخی ایشان را پوشش می‌دادم. این مسئولیتی بزرگ و کاری دشوار بود. با این وجود بسیار خوشحال بودم که این مسئولیت به من واگذار شده است. به هرحال، می‌دانستم که باید بخش مهمی از تاریخ و انقلاب اسلامی را منعکس کنم.»

او با اشاره به جمعیت بی‌شماری که در بهشت‌زهرا(س) به‌خصوص در قطعه۱۷ جمع شده بودند، می‌گوید: «جمعیت به‌حدی فشرده بود که امکان هیچ‌گونه جابه‌جایی و حرکت در محوطه بهشت زهرا(س) وجود نداشت. از طرف دیگر، هرلحظه اخبار ضد و نقیضی به گوش می‌رسید و همه در انتظار حادثه‌ای بزرگ بودند. ‌کسی نمی‌دانست در نهایت سرنوشت آن روز به کجا ختم می‌شود. سرانجام حوالی ظهر، ماشین بلیزر حامل امام(ره) به بهشت زهرا(س) رسید و در هیاهوی جمعیت، فقط توانست چندمتر به جلو حرکت کند. بعد از آن به‌دلیل فشردگی جمعیت، دیگر امکان حرکت پیدا نکرد، به‌گونه ای که امام(ره) را برای رسیدن به قطعه۱۷ با بالگرد جابه‌جا کردند.»

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران پس از جلوس در محل از پیش تعیین شده، سخنرانی مهمی ایراد کردند، اما تهیه خبر، به‌خصوص یادداشت‌برداری در آن شرایط به‌دلیل ازدحام جمعیت، کاری دشوار بود که فرقانی که در این باره می‌گوید: «من ناگزیر بودم به حالت ایستاده، سخنرانی امام(ره) را یادداشت کنم چون فرصت ضبط و پیاده کردن نوار را نداشتم.»

او به خاطره جالبی از آن روز اشاره می‌کند: «مردم که متوجه شرایط سخت من شده بودند، در پشت و رو کردن و ورق زدن کاغذها به من کمک کردند. آنها صفحات را آماده به دستم می‌دادند و من هم به سرعت یادداشت می‌کردم.»

یادداشت‌برداری سخنان امام(ره) با کمک مردم

پس از سخنرانی، رساندن متن سخنان امام(ره) به روزنامه و آماده‌سازی برای انتشار، کار دشوار دیگری بود که باید فرقانی و همکارانش انجام می‌دادند؛ چرا که تعداد زیاد جمعیت، مانع از این کار می‌شد و مسیر هم مملو از مردم بود. در چنین شرایطی، فرقانی به فکر افتاد تا متن سخنرانی را تلفنی به دفتر روزنامه بدهد: «بعد از پایان سخنرانی، گزارش مراسم را بلافاصله از طریق تلفن به تحریریه روزنامه کیهان فرستادم. به این‌ترتیب، چاپ سوم روزنامه در ۱۲بهمن سال۵۷ با این تیتر منتشر شد: «امام: توی دهن این دولت می‌زنم». غروب بود که توانستیم با توجه به تراکم جمعیت به روزنامه برگردیم و وقتی که چاپ سوم روزنامه و آن تیتر را دیدیم، خستگی از تن ما و اعضای تحریریه بیرون آمد. آن سخنرانی و تیتر منتشر شده نقش مهمی در پیشبرد نهضت انقلاب اسلامی داشت.»

روزنامه‌ای همراه با مردم

روزنامه کیهان یکی از قدیمی‌ترین روزنامه‌های کشورمان است که نخستین شماره آن سوم خرداد سال۱۳۲۱ در تهران منتشر شد. خبرنگاران و مدیران این روزنامه در جریان انقلاب به دفاع از اعتراضات مردم برعلیه نظام شاهنشاهی پرداختند و در مبارزه برای آزادی نشر و بیان، نقش برجسته‌ای ایفا کردند. آنها حتی ۲بار در اعتراض به سانسور و حضور مأموران امنیتی در تحریریه روزنامه به‌عنوان سانسورچی اعتصاب کردند و با فعالیت‌ها و اطلاع‌رسانی‌های خود، نقش مهمی در تاریخ انقلاب دارند.

کد خبر 738050

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha