سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
۰ نفر

با گذشت بیش از یک قرن هنوز هم بین اهالی به ایستگاه قلیونی شهرت دارد اما در این سال‌ها رنگ قلیان به خود ندیده و بیشتر پاتوق رهگذران و افرادی است که مانند گذشته‌های دور برای خوردن صبحانه یا نوشیدن چای زمانی را در آن سپری می‌کنند. ایستگاهی که درست تقاطع خیابان گلاب و بزرگراه شیخ فضل‌الله‌نوری قرار دارد

ایستگاه قلیونی

همشهری آنلاین‌ـ مریم باقرپور:  به گفته کاسبان قدیمی محله، قدمتش به بیش از ۱۵۰ سال قبل می‌رسد،روزگاری که همه اطرافش را باغ‌های بزرگ پر کرده بود. «ابراهیم حسینمردی» از اهالی قدیمی محله می‌گوید: «ایستگاه قلیونی یا همان قهوه‌خانه حدادی، صبح‌ها میزبان باربرانی بود که از کن و سولقان راه میدان گمرگ را پیش می‌گرفتند و اینجا صبحانه می‌خوردند. ظهرها هم  پیرمردان و مالکان طرشتی در آن جمع می‌شدند. بعدها با ساخته شدن  بزرگراه، رهگذران هم اضافه شدند و همیشه بساط مردم  دیزی سنگی و چای در این ایستگاه برپا بود»

ایستگاه قلیونی،  تا حدود یک قرن قبل در اختیار فردی به نام کربلایی غلامعلی بود و بعدها به حسینعلی حدادی رسید. فردی که همزمان با قهوه‌خانه‌داری، ماه‌های رمضان نقالی هم می‌کرد. اما با ورود تلویزیون پرده نقالی به پستو رفت. او سال ۱۳۱۷، ۳ تومان داد و برای قهوه‌خانه تلویزیون خرید. حسینمردی می‌گوید: «پدرم می‌گفت، تلویزیون که آمد، دیگر جای سوزن انداختن در قهوه‌خانه نبود؛ ملت می‌آمدند و ساعت‌ها پای  تلویزیون می‌نشستند.»

حدادی که حدود ۸ دهه مسئولیت ایستگاه قلیونی را به عهده داشت، به تازگی فوت کرده است. در قهوه‌خانه او از همان ابتدا دو چیز ممنوع بود؛ سیگار و قلیان. اما با این حال بسیاری به قهوه‌خانه‌اش مراجعه کرده و عکس یادگاری با تلویزیون قدیمی و سماورهایش می گیرند و عصرها هم‌ محل دورهمی طرشتی‌ها و گپ و گفت ساکنان قدیمی است.

 ممنوعیت سیگار و قلیون در ایستگاه قلیونی!

کد خبر 741761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha