همشهری آنلاین: رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: متأسفانه آمارها الان به گونه‌ای است که تولید کتاب به معنای واقعی آن کم شده و بیش‌تر کپی‌برداری است، که این موضوع به فرهنگ ما آسیب می‌زند.

به گزارش ایسنا، مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری و رییس سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی در نشست مسؤولان نمایشگاه «یاد یار مهربان» با ناشران، برگزاری این نمایشگاه را یکی از راه‌های مهم رساندن کتاب به دست مصرف‌کننده‌ اصلی آن دانست و افزود: ما به عنوان خادمین فرهنگ در حال تلاش‌ایم تا فرصت‌های مناسبی را به وجود بیاوریم که کتاب خریداری شود و در کتابخانه‌ها جا بگیرد و رسانه‌ها هم به تبلیغ کتاب و ترویج مطالعه بپردازند.

او تلاش جمعی اهالی فرهنگ، رسانه‌ها، وزارت ارشاد و سایر ارگان‌ها را باعث افزایش شمارگان کتاب در کشور دانست و افزود: هر چه این شمارگان افزایش یابد، مسؤولیت ما در تولید محتوا نیز بیش‌تر می‌شود؛ اما کتاب‌های ما باید بتواند جامعه را یک قدم به جلو ببرد و برخی بداخلاقی‌ها را در جامعه کاهش دهد.

اشعری گفت: متأسفانه در حال حاضر، شاهد افزایش کپی‌برداری برخی از کتاب‌های دیگران هستیم و همان‌طور که کتاب جامعه را به سمت تزکیه و اخلاق پیش می‌برد، باید در درون خود هم به پالایش بپردازد و هر مقداری که تیراژ کتاب بالاتر می‌رود، باید شخصیت کتاب هم در جامعه اثرگذارتر باشد.

مشاور فرهنگی رییس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: یار مهربان باید باصفا و صمیمانه با مخاطب خود برخورد کند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی عنوان کرد: کتاب خوب کتابی است که محتوای فکر نویسنده‌ی خود باشد و نه بازنویسی اندیشه‌های کسی که قبلا موضوعی را در کتاب دیگری مطرح کرده است. همچنین هر چه تیراژ کتاب بالاتر می‌رود، باید شخصیت کتاب هم در جامعه اثرگذارتر باشد.

اشعری توجه به موضوع کیفیت محتوا در انتشار کتاب را مهم دانست و افزود: نباید تصور این‌که به هر حال پس از انتشار کتاب، دستگاه‌های دولتی هستند که در نهایت و به واسطه‌ی دلسوزی‌هایی که برای حوزه‌ی فرهنگ ملت و کشور دارند، کتاب‌ها را می‌خرند، فعالان نشر را به سمت انتشار کتاب صرفا برای کسب درآمد ببرد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی افزود: هر کتابی که بیرون می‌آید، باید پشتوانه‌ی فرهنگی ما را نشان دهد و خلأ فرهنگی‌ای را نیز پر کند.

اشعری سپس به ارائه‌ی آمار خرید بیش از 20 میلیارد تومان کتاب و اهدای آن به مدرسه‌های سراسر کشور و ویژگی‌های نمایشگاه «یاد یار مهربان» پرداخت و گفت: در گذشته، اگر قرار بود به مدارس در مورد کتاب کمکی شود، بدون نظر معلم یا دانش‌آموز بود؛ ولی در این طرح، هم کرامت معلمین و هم نیاز مخاطب در نظر گرفته می‌شود.

او بهترین مرجع برای انتخاب کتاب در مدرسه‌ها را معلمان دانست و افزود: ویژگی مهم دیگر این طرح، خارج کردن انحصار خرید کتاب برای مدارس از تعداد معدودی ناشر خاص است.

اشعری هدف از برگزاری این نمایشگاه را تنها توزیع کتاب ندانست و افزود: ما قصد داریم در خلال این نمایشگاه، رفتارها و ارزش‌هایی را نیز همچون احترام به کرامت معلمین، ایجاد حق انتخاب برای جامعه‌ فرهنگی و در نهایت، رشد فرهنگی جامعه را دنبال کنیم. 

کد خبر 74209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز