مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

گروه شهری: شهردار تهران برای چندمین‌بار ضمن تاکید براین که هر تصمیمی درباره ترافیک باید مسیر کارشناسی را طی کند، با ورود دستوری مونوریل به تهران مخالفت کرد.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در حاشیه آغاز به کار 105 دستگاه اتوبوس دوکابین خارجی در مسیر تندرو به خبرنگاران گفت: مونوریل هیچگاه سیستم حمل‌ونقل عمومی نبوده و در تمامی دنیا در جاهای خاصی مانند فاصله بین فرودگاه‌ها و مراکز تفریحی مورد استفاده قرار گرفته است و ما اعلام کردیم در مسیر اوین - درکه (با عبور از جنب برج میلاد، ولنجک، نمایشگاه) این امکان وجود دارد که به‌دلیل جاذبه‌های گردشگری و زیبایی محدوده از قطار هوایی استفاده کنیم که البته برای احداث قطار هوایی در این مسیر نیز باید مطالعات کارشناسی دقیقی انجام شود.

وی ادامه داد: در دنیا هرجا که مونوریل وجود دارد 10 تا 12 دلار از مسافران دریافت می‌شود، در کشور ما هم اگر بخواهیم قطار هوایی را در نقاط مورد اشاره احداث کنیم، شهروندان باید به همین میزان بپردازند تا به قصد تفریح از مکان‌های زیبا و دیدنی استفاده کنند اما در هر صورت مونوریل جزء حمل‌ونقل عمومی محسوب نمی‌شود.

شهردار تهران همچنین در پاسخ به این سؤال که با توجه به شرایط موجود و عدم‌پرداخت به موقع اعتبارات ، تکمیل شبکه مترو به‌عنوان ستون فقرات حمل‌ونقل عمومی در تهران چند سال زمان می‌برد، تصریح کرد: برای تکمیل شبکه مترو باید 157 کیلومتر خط جدید مترو احداث شود.

زمانی برخی از مسئولین می‌گفتند این ظرفیت و امکان وجود ندارد که در یک مدت زمان کوتاه، شبکه متروی تهران تکمیل شود اما روند توسعه خطوط مترو طی چند سال اخیر و همچنین اقداماتی که در تونل توحید، تونل رسالت و پروژه آب‌های سطحی صورت گرفته اثبات کرده که توان فنی و ظرفیت لازم برای تکمیل خطوط طی حداکثر6 سال وجود دارد ولی اگر قرار باشد حمایتی در این زمینه صورت نگیرد نمی‌توان توقع داشت بدون اعتبار از ظرفیت‌های موجود نهایت استفاده را برد.

مسئولان پاسخ دهند

قالیباف همچنین در مورد کاهش 25 درصدی بودجه حمل‌ونقل شهری در لایحه پیشنهادی بودجه سال 88 توسط دولت گفت: سال قبل در مجلس به تصویب رسید که دولت سالانه 10 هزار میلیارد تومان به حمل‌ونقل عمومی اختصاص دهد تا براساس قانون توسعه حمل ونقل عمومی بتوانیم به سهم 75 درصدی حمل‌ونقل عمومی در سفرهای شهری برسیم حال چرا این قوانین اجرایی نشده باید مسئولین پاسخگو باشند.

4 میلیون سفر روزانه شهروندان با اتوبوس انجام می‌شود

شهردار تهران در مورد وضعیت شرکت واحد اتوبوسرانی و میزان جابه‌جایی مسافران با اتوبوس گفت: در حال حاضر از مجموع 15 میلیون سفر روزانه حدود 4 میلیون سفر با اتوبوس صورت می‌گیرد و با توجه به اهمیت نقش اتوبوسرانی در حمل‌ونقل عمومی، توسعه کمی و کیفی ناوگان در دستور کار قرار دارد.

قالیباف خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود 6 هزار دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود دارد که با این احتساب باید 5 هزار دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان وارد شود و همچنین ارتقای کیفی ناوگان مورد توجه وی‍ژه قرار گیرد.

وی همچنین از خروج 700 دستگاه اتوبوس فرسوده از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: امروز نیز تعدادی از اتوبوس‌های فرسوده شهر تهران از رده خارج می‌شوند و به مرور علاوه براینکه ناوگان اتوبوسرانی از لحاظ کمی ارتقا خواهد یافت از نظر کیفی نیز شاهد ارتقای ناوگان خواهیم بود.

حل معضل ترافیک در گرو توسعه حمل‌ونقل عمومی است

شهردار تهران گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته می‌توانیم در یک دوره 4ساله تحولات عظیمی در حوزه حمل‌ونقل ایجاد کنیم و گام‌های بزرگی برای حل معضل ترافیک برداریم؛ مشروط بر اینکه حمایت‌های لازم و همه جانبه در این راستا صورت گیرد.

قالیباف دیروز همچنین در مراسم آغاز به کار سری دوم اتوبوس‌های دو کابین خارجی طی سخنانی گفت: گام‌های خوبی برای تغییر ساختار سازمانی، نوسازی ناوگان و ارتقای خدمت رسانی در شرکت واحد برداشته شده است.

وی با اشاره به مشکلات مدیریتی، مسائل داخلی، حقوق کارکنان و نارضایتی پرسنل شرکت واحد که گویا از 40 سال گذشته هیچ تغییری به‌خود ندیده بود، اظهار داشت: تلاش کردیم هرکاری را که از دستمان بر می‌آید برای حل این معضلات انجام دهیم و اکنون خوشبختانه بسیاری از مشکلات شرکت واحد اتوبوسرانی و کارکنان آن از سر راه برداشته شده و توانسته‌ایم گام‌های خوبی را در راستای تغییر ساختار سازمانی، نوسازی ناوگان و ارتقای خدمات‌رسانی برداریم.

توسعه همزمان خطوط مترو  و اتوبوسرانی

شهردارتهران گفت: همزمان با توسعه خطوط مترو، توسعه خطوط اتوبوسرانی و ناوگان آن در 3 سطح خطوط تندرو، خطوط ویژه و محلی باید اجرا شود، چنانچه برای شهر تهران حدود 300 کیلومتر خط اتوبوسرانی تندرو پیش‌بینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه احداث خطوط اتوبوسرانی (تندرو، ویژه و محلی) در بعضی مناطق مانند مناطق 15، 20، 18، 5، 4 و 21 که شبکه حمل‌ونقل عمومی هنوز در آنها ضعیف است در اولویت قرار دارد، افزود: شهروندان ما باید در هر نقطه از تهران این امکان را داشته باشند که حداکثر با پیمودن 300 تا 350 متر از هر جهت به شبکه حمل‌ونقل عمومی وارد شوند و ما در تلاشیم شبکه حمل‌ونقل عمومی ایجاد کنیم که مسافران با ورود به هر ایستگاه دقیقا بدانند در چه مدت زمان و با چه هزینه‌ای به مقصد خواهند رسید و چقدر باید در انتظار رسیدن وسیله نقلیه عمومی بمانند.

کد خبر 75543

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز