مجموع نظرات: ۲
یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

همیشه در خانه بزرگترها انواع و اقسام خشکبار وجود دارد، حتی در غذاهایشان هم خشکبار می‌ریزند. اما راز استفاده از این منابع سرشار از آنتی‌اکسیدان چیست.

خشكبار

به گزارش همشهری آنلاین، کارشناسان معتقدند آنتی‌اکسیدانی که در خشکبار، به‌خصوص خشکبار نارنجی مثل برگه آلو، انجیر، توت خشک،  برگه هلو و... وجود دارد، شریان‌های قلب و مغز را باز می‌کند، به کبد کمک می‌کند و چربی خون را پایین می‌آورد. خشکبار را می‌توانید در انواع خورش، آش، سوپ و حتی کنار غذا استفاده کنید. محققان معتقدند وجود خشکبار در غذای خردسالان و بزرگسالان از ابتلای آنها به یبوست جلوگیری می‌کند.

خطر! روغن سوخته = سرطان

غذاهای سرخ‌کردنی‌تان را با دقت و حرارت کم درست کنید. حرارت زیاد باعث می‌شود که روغن کدر شود و بسوزد. مرتضی صفری، متخصص تغذیه به جام‌جم می‌گوید: «مصرف روغن سوخته خطرناک است و باعث بروز سرطان می‌شود. بهتر است حتی‌الامکان از غذاهای آب‌پز و کبابی استفاده شود و از سرخ کردن مواد غذایی پرهیز شود این متخصص تغذیه معتقد است در صورت نیاز به سرخ کردن باید از روغن مایع مخصوص سرخ کردن به مدت کوتاه و با شعله کم استفاده شود.

از این روغن می‌توان حداکثر برای ۲ یا ۳ بار سرخ کردن آن هم در فواصل کوتاه مثلا در یک روز استفاده کرد. بعضی‌ها از باقیمانده روغن در فواصل بلند استفاده می‌کنند که به نظر متخصصان تغذیه کاری اشتباه و سرطان‌زاست.

از نخود و لوبیا نترسید

مصرف این خوراکی‌ها شریان‌های قلب را باز می‌کند

تحقیقات نشان داده کسانی که دو بار یا بیشتر در هفته نخود و لوبیا می‌خورند، احتمال ابتلا به سرطان روده، پروستات و بروز بیماری‌های قلبی – عروقی و دیابت در آنها کمتر می‌شود. پروتئین‌های گیاهی گرچه به اندازه گوشت از نظر پروتئین غنی نیستند ولی به گوشت گیاهی معروف هستند.

محققان معتقدند حبوبات، مقاومت بدن را در برابر بیماری‌ها زیاد می‌کند و به دلیل کلسیم فراوانی که دارد، به رفع پوکی استخوان کمک می‌کند. نخود و لوبیا به دلیل داشتن منیزیم و پتاسیم در تنظیم فشارخون هم اثرگذار است.  
پس، از این به بعد نخود و لوبیای آش و آبگوشت را جدا نکنید و به بهانه اینکه هضمش سخت است خودتان را از این منابع سرشار کلسیم، منیزیم، پتاسیم، پروتئین و به خصوص ویتامین B محروم نکنید.

شوالیه بروکلی، ضدسرطان

مصرف این خوراکی‌ها شریان‌های قلب را باز می‌کند

کلم بروکلی، هم ارزان است و هم در دسترس؛ پس هیچ بهانه‌ای برای استفاده نکردن از آن وجود ندارد. وقتی با یک سبزی و اضافه کردن آن به فهرست غذاهای روزانه می‌توان از بروز سرطان جلوگیری کرد، چرا از کنارش بی‌تفاوت بگذریم. دانشمندان دانشگاه آنجلیای شرقی در انگلیس طی تحقیقاتی ادعا می‌کنند کلم بروکلی سبزی مفیدی برای پیشگیری از سرطان است و برای مقابله با التهاب استخوان و مفاصل هم مفید است.

آزمایش‌های ابتدایی، یک ترکیب زیست فعال را در کلم بروکلی نشان می‌دهد که سولفورافان نام دارد عملکرد آنزیم‌هایی را متوقف می‌کند که در تخریب مفاصل در مبتلایان به عارضه التهاب استخوان و مفصل اثرگذارند.  با بروکلی می‌توانید انواع سالاد، سوپ و خورش‌های فوری درست کنید. در این شماره هم از بروکلی در بعضی از غذاها استفاده شده است.

درمان کاری با پودر کاری

مصرف این خوراکی‌ها شریان‌های قلب را باز می‌کند

هندی‌ها حتما یک چیزی می‌دانند که این‌قدر از پودر کاری در غذاهایشان استفاده می‌کنند. حتی قبل از تحقیقات دانشمندان و نظریه‌های علمی. اما خبر جدید این است؛ دکتر کارن براون از دانشگاه لیستر معتقد است پودر کاری می‌تواند سلول‌های مقاوم در برابر درمان‌های شیمی‌درمانی را هدف قرار بدهد و نابود کند.

او می‌گوید: «بعد از شیمی‌درمانی، تعدادی از سلول‌های سرطانی در بدن باقی می‌مانند که بعد از مدتی دوباره تکثیر می‌شوند و باعث بازگشت سرطان می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در کاری می‌تواند تاثیر درمان‌های شیمی‌درمانی را بیشتر کند و اجازه ندهد سلول‌های سرطانی دوباره در داخل تومورها قرار بگیرند و باعث بازگشت سرطان شوند.» پودر کاری را می‌توانید در انواع خورش‌ها، ماکارونی‌ها و لوبیاپلو و حتی آبگوشت استفاده کنید.

چه غذاهایی شما را خوش‌اخلاق می‌کنند

محققان معتقدند ویتامین B۱ موجود در مواد غذایی اگر از سفره شما حذف شود، باعث افسردگی، بداخلاقی و احساس خستگی می‌شود. دکتر احمدرضا درستی‌مطلق عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: «ویتامین B۱ برای تهیه انرژی از موادغذایی و به‌ویژه از مواد قندی یا کربوهیدرات‌ها در بدن لازم است.

سلول‌های عصبی، منحصرا از گلوکز برای تامین انرژی خود استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل کمبود این ویتامین باعث خستگی و افسردگی و بداخلاقی می‌شود. ویتامین B۱ را می‌توانید در نخودفرنگی، تخمه آفتابگردان، جوانه گندم، کنجد، سویا، آجیل، بادام هندی، بادام، گردو، حبوبات به‌خصوص نخود و لوبیا و عدس، گندم سبوس‌دار و سیب‌زمینی پیدا کنید.» پس اگر سعی کنید در یک وعده غذایی‌تان از موادی استفاده کنید که ویتامین B داشته باشید خوش‌اخلاق، شاد و سرزنده می‌شوید و دیگر احساس خستگی نمی‌کنید.

ترشی را در ظرف فلزی نگذارید!

نگهداری ترشی‌ها در ظروف فلزی سلامتی را به خطر می‌اندازد. متخصصان صنایع غذایی معتقدند که واکنش‌های اسیدی میان ظرف و سرکه می‌تواند واکنش‌هایی را در مواد غذایی ایجاد کند که به بدن آسیب می‌رساند. مرتضی مشایخ - استاد دانشکده صنایع غذایی دانشگاه تهران - در این مورد به فارس گفته است: «تمام مواد غذایی به علت داشتن آب، PH مناسب و ترکیبات مغذی می‌توانند محیط مناسبی برای رشد میکرو ارگانیسم‌ها باشند. وجود میکرو ارگانیسم‌ها موجب فساد غذاها می‌شود.» او برای پیشگیری از این اتفاق توصیه می‌کند که ترشی‌ها را در ظرف‌های شیشه‌ای نگهداری کنید.

ماهی بخورید، یدتان تامین شود

مصرف این خوراکی‌ها شریان‌های قلب را باز می‌کند

درست کردن غذای دریایی نه خیلی وقت می‌گیرد، نه آن‌قدر سخت است که از خیر خوردن آن بگذرید، پس لطفا به فکر بدنتان باشید و غذاهای دریایی را در برنامه روزانه‌تان بگنجانید. دکتر فروزان صالحی مسؤول اداره بهبود تغذیه جامعه درباره غذاهای دریایی به سلامت‌نیوز می‌گوید: «بهترین منابع تامین ید مورد نیاز بدن، غذاهای دریایی به خصوص ماهی‌هایی که در آب شور زندگی می‌کنند، هستند.

ید یک ماده مغذی و ضروری برای زندگی است که باید به صورت روزانه مصرف شود. این ماده مهم‌ترین نقش را در هورمون‌های تیروئید دارد. هورمون‌های تیروئید در رشد و تکامل جسمی و عصبی و عملکرد طبیعی مغز، سیستم عصبی، حفظ دمای بدن و تولید انرژی و سوخت و ساز تاثیر بسزایی دارد.» یادتان باشد هر فرد سالم روزانه به ۱۵۰ میکروگرم ید (به اندازه سر سوزن) نیاز دارد، پس ماهی و میگو را مهمان سفره‌تان کنید.

بادام‌زمینی خطر حمله قلبی را کم می‌کند

مصرف این خوراکی‌ها شریان‌های قلب را باز می‌کند

بادام زمینی را جدی بگیرید، کره‌اش را بیشتر. در همین شماره یک دستور غذایی با کره بادام زمینی داریم؛ پس دیگر بهانه‌ای برای استفاده نکردن از این منبع سرشار از ویتامین ندارید. طی یک مطالعه در یکی از دانشگاه‌های آمریکا ثابت شده استفاده از بادام زمینی و کره آن کلسترول خون را کاهش می‌دهد و نمی‌گذارد بیماری قلبی سراغ فرد بیاید.

بادام زمینی کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و کلسترول خوب را حفظ و نگهداری می‌کند. درضمن بادام زمینی منبع خوبی از پروتئین است و سرشار از مس، سلینیوم، منیزیم، اسید فولیک و فیبر خوراکی است. بادام زمینی را در شیرینی‌ها، کیک‌ها و دسرهای مختلف می‌توانید استفاده کنید.

کد خبر 756836
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha