شعر «اروپا، آسیایی ها، قاره استرالیا حتی تو قلب آفریقا...» را حتما شنیدید. شاید هم حفظ باشید. سرود زیبایی که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. کاری از گروه سرود «نجم الثاقب» به مدیریت «عباس صادقی».

گروه نجم الثاقب

همشهری؛ دوچرخه-مژگان مهرابی: عباس صادقی وقتی نوجوان بود عضو گروه تواشیح شد. بعد هم تصمیم گرفت خودش گروه سرودی ایجاد کند. هدفش تولید موسیقی خوب برای کودکان و نوجوانان بود که در کارش موفق شد. او درباره انتخاب موسیقی سالم برای نوجوانان به دوچرخه‌ای‌ها گفت:

«وقتی وارد گروه تواشیح شدم درست هم سن و سال شما بودم. 13 شاید هم 14 سال داشتم. از خواندن سرود مذهبی و آهنگ آن لذت می بردم. چند سالی گذشت تا اینکه تصمیم گرفتم خودم یک گروه سرود تشکیل دهم. آن زمان 17 سال بیشتر نداشتم. از دوستانم کمک گرفتم و به مدرسه های نزدیک خانه مان رفتم. درباره گروه سرود به دانش آموزان توضیح می‌دادم و می‌خواستم عضو گروه شوند. حدود 30 نوجوان پای کار آمدند.

برای خرید میکروفن پول قرض کردم

مرحله بعد تمرین سرود بود که باید در یک محل انجام می‌شد. مسجد محل بهترین گزینه برای این کار بود. اسم اولین سرودمان «لاله های زینبی» بود. بچه ها 2 ماه تمرین کردند که ازقضا گروه سرودمان به یک برنامه تلویزیونی دعوت شد. یادم می آید برای خرید میکروفن مبلغ 400 هزار تومان از دوستم قرض گرفتم.

سرود دیگری که ساختیم عنوانش آقازاده بود. صحبت یک شهید گمنام با یک آقازاده به فاصله یک ماه سرود دیگری به نام «دم خروس» بود که شرح احوالی بر رفتار و عملکرد مسیح علی نژاد داشت. کارها به خوبی پیش می رفت تا اینکه در بهمن 98 بیماری کرونا شیروع پیدا کرد. شرایط مهیا نبود دورهم جمع شویم.

انتخاب آهنگ مهم است

نکته جالبی که می‌خواهم به شما بگویم اهمیت انتخاب موسیقی است که نوجوانان دوست دارند گوش دهند. باید توجه داشته باشید هر آهنگی نمی تواند برای روحیه شما مناسب باشد. بعضی از موسیقی ها چیز خوبی برای یاد دادن ندارند. زمانی که به مدارس می رفتم تا از دانش آموزان دعوت کنم عضو گروه سرود شوند، متوجه شدم که اغلب دانش‌آموزان آهنگ های پاپ و غیر مجاز گوش می‌دهند. آن هم خواننده هایی که شخصیت موجهی ندارند. برای همین همه سعی کردم ملودی و اشعاری را انتخاب کنم که در روحیه بچه ها تاثیر بدی نگذارد. از بهترین شاعرها کمک گرفتم.

 این جمله از کیست؟

«این خیلی مهم است اگر بتوانید یک سرود زیبای اثرگذار خوش مضمون درست کنید.»

این جمله از صحبت‌های رهبر عزیزمان است. از همین صحبت ایشان هم می‌توان نتیجه گرفت که موسیقی در ابعاد مختلف زندگی می‌تواند مهم تلقی شود. اما به نظر می‌آید اثرگذاری آن را هنگام انتخاب باید در نظر داشت.

نظم یا بی‌نظمی؟

موسیقی هنری است که با تار و پود ذهن انسان درآمیخته است و به قدری بر ذهن و روان انسان تأثیرگذار است که باعث ایجاد آرامش می‌شود تاجایی‌که بزرگان زیادی در مورد آن سخن گفته‌اند. مثلا فیثاغورث گفته است که «موسیقی نشانگر نظم جهان هستی است»

قبول دارید بعضی وقت‌ها در انتخاب‌هایمان یک بی‌نظمی را به جای نظم می‌بینیم؟

 

 

کد خبر 761827
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha