مجموع نظرات: ۴
سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
۲ نفر

زمانی که نادرشاه از هندوستان کوه نور را با خودش می‌آورد تصورش را هم نمی‌کرد که روزی در یک گوشه از دنیا کارگرهای ساده معدن، گنجی بسیار بزرگ‌تر و باارزش‌تر از آن کشف کنند؛ الماسی که از نظر وزن حداقل چهار برابر الماس غنیمتی نادر است و صدها برابر آن هم ارزش دارد.

کشف الماس

به گزارش همشهری آنلاین، کارگران معدن کولینان سال ۲۰۰۹ در حفاری‌های خود به قطعه سنگ سفید رنگ درخشانی رسیدند که همه را برای یک لحظه‌ میخکوب کرد. کسی تا به حال الماس به آن بزرگی ندیده بود. یک سنگ قیمتی حدود ۵۰۷ قیراط! این الماس که به نام «سنگ پترا» معروف است جزو ۲۰ الماس بزرگ جهان است. الماس پترا بیش از ۱۰۰ گرم وزن دارد و در میان همه الماس‌های دنیا شفاف‌ترین و با کیفیت‌ترین موردی است که تا به حال به دست آمده.

جوهان دیپنار، رئیس مرکز کاوشگری کولینان درباره این الماس گفته است: «ما فقط به پترا نرسیدیم. کنار این الماس سه سنگ درخشان دیگر ۱۶۸، ۵۸ و ۵۳ قیراطی هم بودند که خودشان یک گنج کامل هستند. اما این سنگ آن‌قدر درخشان بود که کمتر کسی به آنها توجه کرد». 

معدن کولینان در ۲۵ مایلی پروتوریا در آفریقای جنوبی قرار دارد و قدیمی‌ترین معدن الماس دنیاست که نام و آوازه‌اش را از سال ۱۹۰۵ میلادی دارد. در ۲۶ ژانویه ۱۹۰۵ میلادی کاوشگری به نام فردریک ولز، الماسی را در این معدن پیدا کرد که در ابتدا ۳۱۰۶ قیراط بود، تا به حال روی کره خاکی سنگی با این اندازه پیدا نشده است! 

کد خبر 764014
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسام IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    5 0
    مبارکشون باشه .