وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آگاه آمریکایی مدعی شد که دولت آمریکا به آرامی در حال از سرگیری گفتگوها با تهران درباره موضوعات مختلف است.

ايران و آمريكا

به گزارش همشهری آنلاین، گرچه آمریکا طی ۴۵ سال گذشته دست از سیاست‌های خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران برنداشته است، اما واشنگتن اکنون در نظام بین الملل درگیر چالش‌های بسیار بزرگی همچون ظهور چین و جنگ روسیه با اوکراین است و توان یک سیاست تهاجمی دوباره در خاورمیانه را ندارد. از این رو، مقامات کاخ سفید که از تاثیر تحریم‌ها علیه تهران ناامید شده اند اکنون به فکر آن هستند کانال‌های دیپلماسی با ایران را دوباره احیا کنند. 

به گزارش وال استریت ژورنال، مقامات آگاه آمریکایی امروز (چهارشنبه) اعلام کردند دولت آمریکا به آرامی در حال از سرگیری گفتگوها با تهران درباره موضوعات مختلف است. موضوع تبادل زندانیان میان دو طرف و نیز گفتگو درباره برنامه هسته‌ای ایران از مهمترین محورهای این رایزنی هاست. 

در همین راستا، دولت بایدن اقدام به آزادسازی ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران به واسطه تحریم‌های آمریکا در عراق کرده است. بغداد این پول را به دلیل خرید گاز و برق به تهران بدهکار بود. 

مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، مدعی شدند: مذاکرات میان مقامات تهران و واشنگتن از ماه دسامبر در جریان است و مقامات آمریکایی دستکم ۳ بار برای مذاکرات غیرمستقیم با طرف ایرانی به کشور عمان سفر کرده‌اند. 

این گزارش همچنین مدعی است: تلاش آمریکا برای مذاکره با تهران پس از آن صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی ایران با کاهش تعهدات خود در برجام در پاسخ به خروج یکجانبه واشنگتن از این توافق، اقدام به غنی سازی اورانیوم با غنای ۶۰ درصد کرده است. اکنون تهران در صورتی که اراده‌ای برای ساخت بمب هسته‌ای داشته باشد توان ساخت ۲ بمب اتم با ذخایر فعلی اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی خود را داراست. 

ادعای مقامات غربی درباره مذاکره میان تهران و واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکنون واکنشی به ادعاهای مطرح شده نشان نداده اند.

کد خبر 767250
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha