در طول تاریخ چهره‌های شاخصی در خیابان دولت ساکن شدند که هر کدام به نوبه خودآبادی را به این خیابان آوردند. زمانی با ۳۰هزار تومان می‌توانستیم ۳۰۰‌متر زمین در این خیابان بخریم ولی الان قیمت یک‌متر زمین در این محله حداقل ۶ میلیون تومان است.

خيابان دولت

همشهری آنلاین - علی جواهری: خیابان شهید کلاهدوز (خیابان دولت) از خیابان‌های محله قلهک در شمال تهران است. این خیابان که جهتی شرقی‌ـ غربی دارد از خیابان پاسداران در سمت شرق شروع و تا خیابان شریعتی در سمت غرب امتداد می‌یابد. دلیل نامگذاری این خیابان را می‌توان به حضور گسترده اعضای هیئت دولت رژیم گذشته در این خیابان مرتبط دانست.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

در آن زمان دولتمردانی چون ابراهیم زند، مهندس ازکیا، جم، سرتیپ تاج بخش (مسئول دفتر شاه)، مخبرالسلطنه (نخست وزیر رضا شاه) و... و. در این خیابان منزل داشتند و به این دلیل بود که این خیابان نام «دولت» به خود گرفت. 

دولت در طول تاریخ


در طول تاریخ چهره‌های شاخصی در این خیابان ساکن شدند که هر کدام به نوبه خودآبادی را به این خیابان آوردند. زمانی با ۳۰هزار تومان می‌توانستیم ۳۰۰‌متر زمین در این خیابان بخریم ولی الان قیمت یک‌متر زمین در این محله حداقل ۶ میلیون تومان است. از اول تا آخر این خیابان بلند از دانشگاه و درمانگاه گرفته تا بنگاه‌های اقتصادی و چندتا مسجد پیدا می‌شود. حتی در این خیابان سفارت خانه هم وجود دارد. این خیابان از سال ۱۳۴۰ پابرجاست و از آن به‌عنوان یکی از پرترددترین خیابان‌های تهران و منطقه نام برده می‌شود. به‌طوری که با وجود اینکه ۲سال پیش این خیابان عریض شده است ولی در برخی از ساعات شبانه‌روز دارای حجم ترافیکی بالایی است.  

شهید کلاهدوز که بود؟  


روز اول دی‌ماه ۱۳۲۵ در شهرستان «قوچان» متولد شد. پدر و مادر متدین او نامش را «یوسف» گذاشتند و در تربیت و پرورش فرزندشان از هیچ کوششی فروگذار نکردند، به گونه‌ای که تربیت و هوشمندی او در طول دوران تحصیل، همواره توجه معلمان و مسئولان مدارسی که شهید در آن تحصیل می‌کرد را جلب می‌کرد. او با مطالعه‌ کتب مذهبی بیش از گذشته با احکام نورانی اسلام آشنا شد. این مطالعات باعث شد تا با همیاری دوستانش، کتابخانه‌ای را در دبیرستان تأسیس و جوانان علاقه‌مند به مطالعه‌ را گرد هم آورد. با وجودی که در آن زمان عمّال رژیم شاه به فروریختن فرهنگ اسلامی کمر همت بسته و مانع‌تراشی می‌کردند، یوسف سعی داشت تا هرچه بیشتر فرهنگ غنی اسلام را در محیط زندگی گسترش دهد. از این‌رو پیشنهاد برگزاری نماز جماعت را در محیط دبیرستان مطرح کرد، که با استقبال خوب دیگران روبه‌رو شد.  سال ۱۳۶۰ به هنگامی که با دیگر سرداران اسلام و حدود یک صد تن از رزمندگان اسلام از جبهه‌های جنوب به تهران بر می‌گشت بر اثر سانحه هوایی در منطقه کهریزک تهران به درجه رفیع شهادت نایل آمد و این چنین مرغ باغ ملکوت از قفس تن رها شد و از عالم خاک به عالم سفر کرد.  در واقع این شهید بزرگوار از هشتم شهریور ماه سال ۱۳۶۰ که شهیدان عزیز انقلاب اسلامی رجایی و باهنر با انفجار بمب در ساختمان نخست وزیری، ناجوانمردانه به دست منافقان کوردل به ملکوت اعلی پیوستند، همواره در انتظار شهادت به سر می‌برد. زیرا در آن حادثه دلخراش به‌طور سطحی مجروح شد و از آن زمان هر لحظه آماده بود تا به یاران وفادار حضرت امام خمینی(ره) بپیوندند که در هفتم مهرماه همین سال به آرزوی دیرینه خود رسید.  

_________________________________________________________

* منتشر شده در همشهری محله منطقه ۳ به تاریخ ۱۳۹۳/۰۹/۱۵

کد خبر 768387

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha