اگر طرح انتخابات تناسبی به سرانجام برسد، فهرست‌های انتخاباتی اصولگرا یا اصلاح‌طلب در شهری مانند تهران برنده مطلق همه کرسی‌ها نخواهند بود بلکه براساس میزان رایی که از کل آرای انتخاباتی به دست می‌آورند، سهمی از ۳۰کرسی نمایندگی تهران به دست می‌آورند.

محمدصالح جوکار

همشهری آنلاین-گروه سیاسی: پیشنهاد برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌صورت تناسبی حداقل از دولت و مجلس قبل مطرح بوده است. محور این طرح جدی‌تر گرفتن احزاب و گروه‌های سیاسی در انتخابات مجلس است.

به زبان ساده‌تر اگر این طرح به سرانجام برسد، فهرست‌های انتخاباتی اصولگرا یا اصلاح‌طلب در شهری مانند تهران برنده مطلق همه کرسی‌ها نخواهند بود بلکه براساس میزان رایی که از کل آرای انتخاباتی به دست می‌آورند، سهمی از ۳۰کرسی نمایندگی تهران به دست می‌آورند. همچنین در این طرح نامزدهای منفرد نیز به‌کلی از صحنه انتخابات محو نمی‌شوند.

خارج از فهرست‌های انتخاباتی، نامزدهای منفرد نیز براساس میزان کل آرایی که به دست آورده‌اند ممکن است سهمی از کرسی‌های نمایندگی مجلس بگیرند. این طرح در مجلس یازدهم به تایید شورای نگهبان رسیده است ولی این بار با مخالفت هیات نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام مواجه شده است.

همشهری آنلاین در گفت‌وگو با محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس سرنوشت این طرح را جویا شد.

برگزاری تناسبی انتخابات با وجود مخالفت‌های هیات نظارت مجمع در این مجلس به سرانجام می‌رسد؟

کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس با توجه به مستندات و ادعاهایش مبنی بر لزوم تحول در الگوی نظام انتخاباتی و کارشناسی‌ای که انجام داد، نهایتا بر مصوبه مجلس اصرار کرد. این تصمیم فردا در صحن مجلس مطرح می‌شود و اگر تصویب شود، به شورای نگهبان می‌رود.

یعنی بر طرح اصرار کرده‌اید یا آن را اصلاح کرده‌اید؟

ما مجددا طرح را به شورای نگهبان ارسال می‌کنیم، اگر تایید شد، موضوع خاتمه پیدا می‌کند ولی اگر تایید نشد، به مجلس برمی‌گردد و به مجمع می‌رود.

پس اصلاح چندباره در طرح صورت نمی‌گیرد؟

خیر. کمیسیون با لحاظ جمیع جهات اصرار بر مصوبه مجلس داشت. ما بر ماده۵۳ الگوی نظام انتخاباتی تناسبی اصرار کردیم.

کد خبر 769747

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    0 0
    با توجه به زحماتی که در مجلس برای رفاه وآسایش مردم انجام دادید بهتره بابت تشویقی بدون دادن رای مردم مجددا در مجلس به وظایف انجام نداده خود باشید