مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرنشینان ایستگاه بین‌المللی فضایی به خاطر ترس از برخورد زباله‌های فضایی با ایستگاه مجبور شدند چند ساعت را در کپسول سایوز بگذرانند.

 به گزارش بی‌بی‌سی مسئول کنترل ماموریت سازمان فضایی روسیه در این باره گفته است که دیگر خطری فضانوردان را تهدید نمی‌کند و آن‌ها به ایستگاه بازگشته‌اند.

ناسا اعلام کرده خیلی دیر متوجه  نزدیک شدن زباله‌ شده است و به همین خاطر وقت کافی برای جابجایی ایستگاه فضایی نداشته است. با این حال مسئولان فضایی اعلام کرده‌اند انتقال خدمه به سایوز تنها یک اقدام پیشگیرانه بوده و خطر برخورد زباله با ایستگاه پایین بوده است. طبق قوانین موجود وقتی که وجود زباله‌های فضایی در فاصله‌ای معین از ایستگاه مشخص می‌شود فضانوردان باید از آن تخلیه شوند.

در پی اعلام هشدار اخیر یوری لونچاکف روس به همراه مایکل فینک و ساندار مگنوس آمریکایی حدود 9 دقیقه در کپسول اضطراری سایوز که در شرایط اضطراری نقش قایق نجات را برای فضانوردان بازی کند قرار گرفتند.

این زباله فضایی که از کنار ایستگاه عبور کرده حدود یک سانتی‌متر طول داشته است و بنا بر اعلام مسئولان ناسا بخشی از یک موشک دلتا یا یک شاتل بوده است.

ناسا همچنین اعلام کرده است انتقال فضانوردان به داخل کپسول سایوز به جای جابه‌جا کردن ایستگاه به خاطر فرصت کمی بوده که در اختیار داشته است.

این که چرا ناسا این قدر دیر متوجه نزدیک شده این زباله نشده مشخص نیست اما کوچکی زباله و مدارگردی نامنظم آن می‌توانند از دلایلی باشند که ناسا را غافل‌گیر کرده است. این اولین باری نبوده است که از فضانوردان خواسته شده به خاطر نزدیک شدن یک زباله فضایی به داخل کپسول سایوز بروند. ایستگاه بین‌المللی فضایی در ده سال گذشته هشت بار به خاطر جلوگیری برخورد زباله‌ها با آن جابه جا شده است.

حدود 18 هزار قطعه زباله فضایی با سایزی بزرگ‌تر از 10 سانتی‌متر در فضا وجود دارند

افزایش تهدید زباله‌های فضایی

اشیا در فضا با سرعتی معادل هزاران کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند. در این سرعت حتی یک تکه کوچک از این زباله‌های فضایی می‌تواند یک ماهواره را از کار بیندازد یا این که صدماتی جدی به ایستگاه بین‌المللی فضایی وارد کند.

در طول سه سال گذشته چندین برخورد زباله‌های با ماهواره‌ها در فضا گزارش شده است و همین موضوع کارشناسان را واداشته که در مورد خطری که این زباله‌ها برای ماهواره‌ها و فضاپیماهای سرنشین‌دار ایجاد می‌کنند هشدار دهند.

در یکی از تازه‌ترین نمونه‌های این برخوردها ماهواره مخابراتی ایریدیوم 33 آمریکا با ماهواره کازموس 2251 روسیه که یک ماهواره از کار افتاده بود برخورد کرد که باعث نابودی ماهواره ایریدوم شد. اثر این برخورد ایجاد دو ابر متراکم از زباله‌های فضایی ریز‌تر بود که در مدارهای نامنظم حرکت می‌کنند.[تصادف دو ماهواره در مدار زمین]

البته شانس روی دادن چنین تصادفاتی یک در میلیون یا میلیارد تخمین زده می‌شود.
در موردی دیگر چین یک ماهواره را در یک آزمایش موشکی نابود کرد که ارتش آمریکا اعلام کرد بر اثر آن حدود 2500 زباله در فضا ایجاد شده است.[چین انهدام یک ماهواره را در فضا تایید کرد]

به طور کل اعلام شده است که حدود 18 هزار قطعه زباله فضایی با سایزی بزرگ‌تر از 10 سانتی‌متر در فضا وجود دارند

کد خبر 77234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز