مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۸ دی ۱۳۸۷ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: آژانس اروپایی قرار است در سال 2009 دو تلسکوپ فضایی پرتاب کند و با ارسال سه ماهواره به فضا اطلاعات کلیدی از گرانش، یخ و خاک بر روی زمین به دست بیاورد.

به گزارش بی‌بی‌سی رئیس آژانس فضایی اروپا ژان ژاک دردیان در جلسه‌ای که در پاریس برگزار شد این خبر را اعلام کرد.

او همچنین موفقیت‌های فضایی اروپا در سال 2008 را که مهم‌ترین آن‌ها اضافه‌کردن آزمایشگاه فضایی کلمبوس به ایستگاه بین‌اللملی فضایی را استثنایی خواند. این آزمایشگاه توسط شاتل آتلانتیس به فضا حمل شده بود.[آزمایشگاه کلمبوس در ایستگاه بین‌المللی فضایی نصب شد]

فعالیت‌های آژانس فضایی امسال با استخدام فضانوردان جدید و پرتاب موشک روسی سایوز از پایگاه گورو در گینه فرانسه گسترش خواهد یافت. بیش از نیمی از ماموریت‌های فضایی آژانس فضایی اروپا به وسیله سایوز انجام می‌شود. سایوز در حال حاضر از طریق پایگاه بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب می‌شود.

قرار است در سال 2009 همچنین پروژه گالیه پیشرفت چشمگیری داشته باشد. این پروژه سیستم ناوبری ماهواره‌ای اروپا است و رقیبی برای جی‌پس‌اس به شمار می‌رود.

برنامه‌های اصلی سازمان فضایی اروپا در سال آینده
هرشل: این تلسکوپ فضایی بهار امسال توسط آىیان به فضا پرتاب خواهد شد. این تلسکوپ با استفاده از طول‌موج‌های بلند مادون قرمز به کاوش جهان خواهد پرداخت. این امکان به هرشل این امکان را می‌دهد که از دل غبارها بتواند اولین مراحل ساخته‌شدن ستاره‌ها و سیاره‌ها را تشخیص دهد.

پلانک: این تلسکوپ به همراه هرشل به فضا ارسال خواهد شد. پلانک تابش زمینه کیهانی را بررسی خواهد کرد. تابش زمینه کیهانی که به آن‌ "اولین نور" هم گفته می‌شود می‌تواند اطلاعات زیادی درباره اولین ساختارها در کیهان به دانشمندان بدهد.

سایوز: این موشک روسی امسال برای اولین از پایگاه کورو فرانسه به فضا پرتاب خواهد شد. چون موشک‌هایی که از نزدیک خط استوا پرتاب می‌شوند با قدرت اولیه بیشتری از زمین جدا می‌شوند و به همین خاطر می‌توانند میزان بیشتری بار با خود حمل کنند. سایوز در سال 2010 ارسال عملیاتی ماهواره‌های عملیاتی گالیله به فضا را آغاز خواهد کرد.

وگا: وگا جدیدترین موشک اروپا است. فعلا قرار است وگا اولین پرتاب خود را در ماه دسامبر از پایگاه کورو انجام دهد. از وگا برای حمل بارهای کم حجم استفاده خواهد شد.

فرانک دووین: این فضانورد بلژیکی اولین فرمانده اروپایی ایستگاه بین‌المللی فضایی خواهد شد. او قرار است با یک موشک سایوز در ماه می به فضا برود. او شش ماه فرمانده ایستگاه خواهد بود و پنج خدمه زیر نظر او خواهند بود.

Goce: این ماهواره اولین ماهواره کاوش‌گر زمین آژانس افضایی اروپا به شمار می‌رود. این ماهواره تفاوت‌های گرانشی در سطح زمین به نقشه خواهد کشید. این اطلاعات به دانشمندان کمک خواهند کرد رفتارهای اقیانوس‌ها را دقیق‌تر بررسی کنند.

اسموس: ماموریت بررسی رطوبت خاک و شوری اقیانوس یکی دیگر از ماموریت‌های آژانس فضایی اروپا در سال 2009 است. یافته‌های این ماموریت فضایی به ما کمک خواهد کرد تا به اطلاعات جدیدی درباره چرخه آب در زمین و الگوهای گردشی اقیانوس‌ها دست پیدا کنیم.

کریوستا 2: اولین ماموریت کریوستا بر روی زمین نابود شد. اما اهمیت آن به قدری بود که آژانس فضایی یک بار دیگر آن را عملیاتی کند. در این ماموریت نرخ تغییرات زمین و ضخامت یخ‌ها به دقت بررسی خواهد شد.

کد خبر 73125

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز