رئیس سازمان چای در مورد میزان تولید چای در داخل کشور گفت: میزان تولید ما در سال‌های اخیر تقریبا ۲۵ تا ۳۰ هزار تن بوده که امسال نسبت به سال گذشته تا الان حدود ۳۵ درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

چای

همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: قیمت چای خارجی در بازار در یک ماه اخیر حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است. رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران در گفت‌وگو با همشهری آنلاین در مورد وضعیت بازار چای گفت: قیمت هر کیلو چای خارجی در یک ماه اخیر حدودا ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته که این افزایش قیمت در بسته‌بندی‌ها هم لحاظ شده و روی هر نیم کیلو چای خارجی حدود ۵۰ هزار تومان قیمت‌ها بالا رفته است.

کنگری در ادامه در مورد قیمت چای خارجی هم بیان کرد: چای خارجی با کیفیت‌های مختلف در بازار موجود است که قیمت آن از ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و قیمت نوع باکیفیت آن تا ۷۰۰ هزار تومان هم بالا می‌رود.

واردات چای باید با دلار نیمایی انجام شود

دلیل اصلی افزایش قیمت چای خارجی در بازار به مشکلات مربوط به ممنوعیت واردات این کالا برمی‌گردد. نزدیک به یک سال است که واردکنندگان چای امکان ثبت سفارش این کالا را ندارند. البته هفته گذشته، میثم جاهدی، مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی (تجارت خارجی) وزارت جهاد کشاورزی از بازگشایی مجدد ثبت سفارشات چای خبر داد.

رئیس اتحادیه بنکداران در واکنش به انتشار این خبر گفت: بازار چای در یک هفته اخیر به دلیل انتشار خبر بازگشایی واردات چای راکدتر شده و قیمت‌ها ثبات پیدا کرده است.

کنگری در ادامه با تاکید بر اینکه اگر عرضه و تقاضا برابر باشد ثبات قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود، بیان کرد: اگر واردات چای اتفاق بیفتد در صورتی قیمت‌ها کنترل خواهد شد که با دلار نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان وارد کشور شود وگرنه اگر واردات با تالار دوم انجام شود و چای با دلار ۴۰ هزار تومان وارد شود با افزایش دوباره قیمت چای مواجه خواهیم شد.

پرداخت مطالبات چایکاران

به جز واردات چای خارجی، بخشی از نیاز بازار ایران به چای از طریق تولید داخل تامین می‌شود. رئیس سازمان چای در مورد وضعیت تولید چای در داخل کشور به همشهری آنلاین گفت: طبق آخرین آمار که مربوط به ۱۰ تیرماه است ۸۷ هزار و ۱۲۱ تن برگ سبز خریداری و بالغ بر ۱۹ هزار تن هم چای خشک تولید شده است.

حبیب جهان‌ساز ادامه داد: ارزش ریالی برگ سبز حدود هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان است. همچنین تا خردادماه به طور متوسط بالای ۵۰ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده که دولت هم هفته گذشته ۵۰ درصد سهم خود یعنی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان را به حساب چایکاران واریز کرد.

جهان‌ساز با بیان اینکه میانگین پرداخت به چایکاران بالای ۵۰ درصد است، گفت: این اقدام نسبت به سنوات گذشته قدم خوبی بوده و پیش‌بینی می‌شود بقیه مطالبات هم به زودی واریز ‌شود.

افزایش ۵۷ درصدی قیمت برگ سبز چای

رئیس سازمان چای در مورد علت افزایش قیمت چای هم بیان کرد: بخشی از افزایش قیمت چای خشک داخل کشور به دلیل افزایش قیمت برگ سبز است که به‌طور میانگین حدود ۵۷ درصد می‌شود یعنی امسال قیمت برگ سبز درجه یک نسبت به سال گذشته تقریبا ۵۲ درصد و درجه دو حدود ۶۲ درصد افزایش یافته و در کنار اینها هزینه‌های دیگری مانند بیمه و هزینه صنایع تبدیلی هم است.

رئیس سازمان چای در مورد قیمت چای ایرانی هم بیان کرد: هر کیلو چای داخلی از ۷۰ هزار تا ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد که قیمت چای ممتاز درجه یک ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است، البته اگر چای فراوری و طعم‌دار و بسته‌بندی شده باشد قیمت آن بالاتر است اما قیمت در کارخانجات و مراکز عمده‌فروشی پایین‌تر است.

جهان‌ساز در مورد اینکه قیمت چای داخلی گران‌تر می‌شود؟ گفت: خیر و پیش‌بینی هم نمی‌شود بیشتر از این ‌شود.

مزیت چای ایرانی نسبت به چای‌های خارجی

رئیس سازمان چای در مورد میزان مصرف چای ایرانی گفت: میزان تولید ما در سال‌های اخیر تقریبا ۲۵ تا ۳۰ هزار تن در سال بوده که امسال نسبت به سال گذشته تا الان حدود ۳۵ درصد افزایش تولید داشتیم اما با این حال نیاز سالانه بازار ما نزدیک به ۱۰۰ هزار تن است برای همین چای ایرانی بازار خاص خود را دارد.

جهان‌ساز ادامه داد: یک زمانی بود که کسی چای ایرانی نمی‌خورد و عمدتا چایکاران مشکل فروش چای داشتند حتی چای‌های خوب و ممتاز هم خریدار نداشت و چای در انبارها دپو می‌شد ولی الان ذائقه مردم به چای ایرانی گرایش دارد و کسانی که چای خارجی می‌خورند درواقع تا حالا چای ایرانی نخورده‌اند.

وی افزود: به دلیل افزایش اقبال مردم به مصرف چای ایرانی امروز بالغ بر دوسوم چای ما همزمان در بازار عرضه می‌شود و چای ایرانی توانسته بازار بعضی از استان‌ها را کلا تصاحب کند.

رئیس سازمان چای در مورد وضعیت صادرات چای ایرانی هم گفت: صادرات چندان در اولویت ما نیست اما به دلیل مزیت‌های چای ایرانی و طبیعی بودن آن نسبت به چای کشورهای دیگر حدود ۸ تا ۱۰ هزار تن چای ما به کشورهای همسایه، افغانستان، عراق، ترکمنستان، ازبکستان و حدود ۲۷ کشور اروپایی و حتی آمریکایی صادر می‌شود که عمدتا کشورهای همسایه طالب چای ایرانی هستند.

کد خبر 772494
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha