روند نگاه و نگرش مسئولان نسبت به ورزش دختران از سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون قابل مقایسه نیست و خوشبختانه در سال‌های اخیر ورزش بانوان بسیار مورد توجه قرار گرفته و مخصوصا رشته‌های مدال‌آور مانند مردان حائز اهمیت است.

فریده شجاعی

به گزارش همشهری آنلاین، روند نگاه و نگرش مسئولان نسبت به ورزش دختران از سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون قابل مقایسه نیست و خوشبختانه در سال‌های اخیر ورزش بانوان بسیار مورد توجه قرار گرفته و مخصوصا رشته‌های مدال‌آور مانند مردان حائز اهمیت است.
براساس مطالعات تطبیقی انجام شده و تجربیات من از ارتباط با مسئولان خانم بسیاری از کشورهای حداقل آسیایی در سایر کشورهای پیشرفته در ورزش هم ورزش آقایان در اولویت قرار دارد.
خاطرم هست مسئول فوتبال بانوان ژاپن تعریف می‌کرد که تیم خانم‌های ژاپن با شکست تیم آمریکا قهرمان جام جهانی شد و تیم فوتبال آقایان سوم آسیا ولی استقبال مسئولان از آقایان بهتر و پاداش آنان نیز بیشتر از زنان بود.
مسلما یک ورزشکار زن حرفه‌ای برای رسیدن به قهرمانی باید زحمات زیادی بکشد و  مانند مردان و شاید هم بیشتر (به خاطر پوشش) باید فعالیت کند. خواستن، توانستن است و یک قهرمان باید برای رسیدن به هدفش از بسیاری خواسته‌هایش بگذرد والبته که باید از نظر مالی و امکانات تأمین شود که من فکر می‌کنم در بسیاری از رشته‌های ورزشی و فدراسیون‌های مدال‌آور، فرقی بین خانم‌ها و آقایان وجود ندارد. یکی از مشکلات ما برای حضور موفق زنان در میادین مختلف ورزشی عدم‌پخش تلویزیونی و تبلیغات و در نتیجه نداشتن حامی مالی است که البته این موضوع نیز نسبت به سال‌های گذشته دور به‌مراتب بهتر شده است.
ویژگی انسان‌ها به‌ویژه ورزشکاران این است که می‌خواهند بهترین باشند و همیشه به‌دنبال قهرمانی هستند و مدال طلا هدف اصلی است، ولی با توجه به شرایط به هر حال درصورت عدم‌دسترسی به قهرمانی، روی سکو رفتن و کسب مدال نقره و برنز هم از اهمیت زیادی برخوردار است.
من فکر نمی‌کنم در کشور ما فرقی بین ورزشکاران زن و مرد مدال‌آور حداقل در وزارت ورزش وجود داشته باشد و تا آنجا که من اطلاع دارم پاداش‌ها و حمایت‌ها به یک اندازه بوده مگر رشته‌های جذاب و پرطرفداری مثل فوتبال که در تمام دنیا تفاوت‌های فاحشی بین زنان و مردان از نظر مالی وا جتماعی و حمایتی وجود دارد.
مثلا آیاتا به حال شنیده‌ایم که بهترین بازیکن فوتبال زنان در جهان لژیونر شود و به اندازه رونالدو و یا مسی و... در آمد داشته باشد؟
این نو ع تبعیض‌ها در تمام کشورها وجود دارد و ورزش آقایان در اولویت قرار دارد.
باتوجه به نگاه و نگرش مثبت و مستقل مسئولان ورزش کشور به حضور بانوان در میادین بین‌المللی و عشق و علاقه و تلاش دختران جوان ما و داشتن پتانسیل و انگیزه بالای آنان در آینده شاهد درخشش روزافزون آنان خواهیم بود.

کد خبر 777362
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha