چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: شرکت ردهت معامله بین ناول و مایکروسافت را که احتمالا تهدیدی برای جایگاه این شرکت به عنوان فراهم کننده عمده لینوکس محسوب می‌شود، به نفع خود تشریح نموده است.

ردهت در وب‌سایت خود در واکنش نسبت به توافق تاوان‌دهی و بازاریابی مشترک بین ناول و مایکروسافت اعلام نمود که این توافق‌نامه به این معناست که لینوکس برنده است.

ردهت در ادامه اعلام کرد: این امر اجتناب‌ناپذیر بود. این تکنولوژی به عنوان بهترین تکنولوژی تصدیق شده است. پیشرفت بی‌وقفه منبع باز صنعت را به لرزه در آورده و مشتریان را از محدودیت و یا عدم انتخاب رها ساخته است.

در ضمن شرکت از پاسخ خود به عنوان موقعیتی برای تبلیغ برنامه‌های خود که از مشتریان در مقابل دعوی حقوق انحصاری برای تکنولوژی‌های یافت شده در توزیع لینوکس محافظت می‌کنند، استفاده کرده است.

بخشی از توافق نامه بین مایکروسافت و ناول از کاربران SuSE Linux در مقابل هر گونه تهدید دعوی حقوق انحصاری از طرف مایکروسافت محافظت می‌کند. ردهت توافق مالی بین ناول و مایکروسافت را که پرداخت پیشاپیش از طرف هر دو شرکت برای عرضه تعهد نامه حقوق انحصاری را شامل می‌شود، به تمسخر گرفت.به علاوه ناول تعهد نموده که براساس درصد درآمد حاصل از محصولات منبع بازپرداخت‌هایی به مایکروسافت داشته باشد.

ردهت افزود: یک مالیات ابداعی غیرقابل تصور است. نرم‌افزارهای رایگان و منبع باز محیط لازم برای ابداع واقعی را فراهم می‌سازند؛ ابداعی بدون ترس یا تهدید. فعالیت‌هایی که جوامع را جدا می‌سازند یا انتخاب را محدود می‌سازند ابداعات را سرکوب می‌کنند.

علیرغم اظهارات ردهت اکثر تحلیلگران معتقدند که این توافق‌نامه سبب می‌شود ناول از مزیت بیشتری نسبت به ردهت در بازار لینوکس برخوردار شود.

یکی از تحلیلگران Goldman Sachs & co به نام شرلاند در یادداشت تحقیقی خود نوشته: مایکروسافت در ابتدا گفته بود اگر باید لینوکس را در یک محیط مجازی اجرا کنید لطفا از Novell SuSE Linux استفاده نمایید.

ناول در بازار نسبتا ضعیف SuSE Linux ارتقاء بازاریابی افزون بر نیازی کسب خواهد کرد. شرکت اوراکل اعلام کرد که فروش پشتیبانی فنی برای توزیع لینوکس ردهت را آغاز خواهد نمود.

به نظر می‌رسد این مسئله به سود ردهت خواهد بود اما این طرح از یک طرف لینوکس ردهت را معتبر می‌سازد و از طرف دیگر تجارت حفظ و نگهداری و پشتیبانی خود توزیع کننده لینوکس را ضعیف می‌کند.

اندرو براست رئیس شرکت مشاوره‌ای Twentusix Newyork با این گفته ردهت که معامله بین مایکروسافت و ناول لینوکس را به عنوان برنده معرفی ساخته، موافق نیست.

او گفت که این موضوع می‌تواند استفاده از ویندوز در فروشگاه‌های لینوکس را گسترش دهد. این احتمال نیز وجود دارد که این توافق نامه به ترویج عملکرد متقابل بین دو محیط کمک نماید.

او در ادامه اظهار داشت: این پرسش مطرح می‌شود که آیا با ارائه ویندوز در فروشگاه‌های لینوکس در دراز مدت از اهمیت لینوکس کاسته می‌شود؟ مطمئنا اینطور خواهد بود.

هر گروه ممکن است فکر کند بهترین سیستم عامل را دارد و این بهترین سیستم عامل او برنده است. حداقل هر دو شرکت باید به طور خلاقانه‌ای، اگر نه با صلح، همزیستی داشته باشند.

کد خبر 7780

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز