مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
۰ نفر

اگر از مادربزرگتان بپرسید که فهرستی از غذاهای نانی که قدیم‌ها سر سفره می‌گذاشتند تهیه کند، حتما شامی لپه یا به قول  آذری‌های قدیمی‌ شامی پوک یکی از غذاهای آن فهرست است.  

شامی لپه

همشهری آنلاین: شامی درواقع نوعی کتلت است که در آن از لپه هم استفاده شده؛ بنابراین میزان پروتئین آن بسیار بالاست. علاوه بر اینها لپه هم مانند دیگر حبوبات سرشار از پروتئین و همچنین ویتامین‌ B۶ و اسیدفولیک هم هست.  

مواد لازم 

۵۰۰ گرم گوشت گوسفندی چرخ کرده
۲۰۰ گرم لپه
۲ عدد تخم‌مرغ
یک عدد پیاز درشت
۳ ق‌م زعفران حل شده
یک ق‌چ زردچوبه
به مقدار لازم نمک و فلفل
به مقدار لازم روغن مخصوص سرخ کردنی

یک «شامی» متفاوت برای شام

۱. لپه را بعد از دو ساعت خیس کردن بپزید. سپس آن را در سبدی بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. لپه‌های پخته و سرد شده را در چرخ گوشت بریزید یا با هاون برقی له کنید.  

۲. پیاز را پوست کنده و بعد از خرد کردن همراه با گوشت چرخ کرده و لپه در دستگاه غذاساز بریزید تا له شوند. مخلوط گوشت و پیاز و لپه را در کاسه مناسبی بریزید و آنها را با دست خوب ورز دهید. سپس تخم‌مرغ‌ها را همراه با نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران به مخلوط گوشت و لپه و پیاز اضافه کرده و خوب مواد را با هم مخلوط کنید.

۳. در یک تابه گود مناسب مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. حالا مقداری از مایه شامی را کف دست پهن کرده و وسط آن را با ته قاشق سوراخ کرده و داخل تابه حاوی روغن سرخ کنید.

کد خبر 782913
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha