دیپلماسی فعال درپیش گرفته شده ازسوی دولت‌سیزدهم طی ماه‌های گذشته با دستاوردهای قابل‌توجهی همراه بوده‌است، اما نکته قابل‌توجه، ثمربخشی راهبردهای ترسیم به‌منظور خنثی‌سازی تحریم با ابزار «همگرایی روزافزون» با سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی‌است

عباس مقتدایی

همشهری‌آنلاین_گروه سیاسی: پس‌از پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان‌همکاری‌شانگهای، اکنون دومین گام مهم در عرصه تقویت پیوندهای همگرایانه در سطح بین‌المللی ازسوی جمهوری‌اسلامی برداشته شده‌است و عضویت در گروه «بریکس» گامی اساسی درمسیر شکست پروژه‌های ضدایرانی برخی دولت‌های غربی است.

عضویت در بریکس چه اهمیتی دارد؟

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس یازدهم با اشاره به اهمیت پیوستن جمهوری‌اسلامی به گروه بریکس، به همشهری‌آنلاین گفت: پیوستن ایران به گروه «بریکس» اهمیت چندوجهی دارد، اما مهم‌ترین آن، تقویت مناسبات منطقه‌ای و جهانی جمهوری‌اسلامی به‌منظور عبور از سد سلطه تحریم‌های همه‌جانبه غربی – آمریکایی است.

عباس مقتدایی با بیان اینکه در مقطع حساسی از شرایط کشور پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی قرار گرفته‌ایم، افزود: رایزنی‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک ایران درمسیری قرار گرفته که دیگر می‌توان ادعا کرد زمان مرگ تحریم‌های آمریکایی فرار رسیده‌است.

وی تصریح‌کرد: تحولات جاری، به‌ویژه در زمینه همگرایی روزافزون قدرت‌های نوظهور جهان، که در اجلاس اخیر سران گروه بریکس در آفریقای‌جنوبی، شاهد نمودهای جالب‌توجهی از آن بودیم، نشان‌دهنده فرسایش پایه‌های جایگاه ابرقدرتی آمریکا در عرصه جهانی است و نقش‌آفرینی جمهوری‌اسلامی اثر مهمی در سرعت بخشیدن به این روند فرسایش داشته‌است.

پایان سلطه دلار

این نماینده مجلس با بیان اینکه مبادله کشورهای عضو «بریکس» با ارزهای بومی شکست دیگری برای سلطه دلار در سطح جهانی به‌حساب می‌آید، اظهارکرد: برآیند رایزنی سران کشورهای عضو بریکس در آفریقای‌جنوبی از تغییر روندها در ساختار نظام‌جهانی حکایت دارد. چنین روندی نشان‌دهنده ناتوانی آمریکا از حفظ جایگاه هژمونیک خود است.

مقتدایی ادامه‌داد: آنچه در اجلاس اخیر گروه بریکس بیش‌از هر چیز به چشم آمد، ارتقای جایگاه ایران در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وی افزود: آمریکایی‌ها و برخی دولت‌های اروپایی طی ماه‌ها و سال‌های اخیر تلاش‌های پیگیرانه‌ای را باهدف به انزوا کشاندن جمهوری‌اسلامی به‌کار بستند، اما دو گام راهبردی دولت‌سیزدهم در پیوستن به «شانگهای» و «بریکس» چنین تلاش‌هایی را ناکام گذاشت.

نگاه مثبت مجلس به عضویت در بریکس

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس یازدهم با اشاره به گام‌های داخلی برای تکمیل فرایند عضویت ایران در بریکس عنوان کرد: مجلس پذیرش درخواست عضویت ایران در گروه همکاری بریکس را موفقیتی دیپلماتیک برای کشور می‌داند و آماده همکاری با دولت به‌منظور تکمیل فرایند قانونی عضویت ایران دراین گروه است و اقدام‌های لازم دراین زمینه را انجام می‌دهد.

مقتدایی اضافه‌کرد: موضوع عضویت ایران در بریکس، مانند هر معاهده بین‌المللی دیگری، باید ازسوی مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. با توجه به اینکه عضویت ایران در بریکس از ابتدای ژانویه ۲۰۲۴ رسمیت می‌یابد، دولت باید این موضوع را در قالب لایحه‌ای به مجلس ارائه دهد.  

کد خبر 783274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha