دانشمندان برای نخستین بار با توالی یابی کروموزوم Y به‌طور کامل، اطلاعاتی کشف کردند که می‌تواند پیامدهایی برای مطالعه ناباروری مردان و سایر مشکلات سلامتی داشته باشد.

کروموزوم

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سی‌ان‌ان، نخستین تلاش برای تعیین بلوک‌های سازنده کد ژنتیک انسان ۲۰سال پیش انجام شد، اما هنوز کشف نشده‌های زیادی در توالی ۲۳جفت کروموزوم انسان وجود داشت. این جای خالی تا حد زیادی در سال گذشته توسط یک گروه بین‌المللی متشکل از ۱۰۰دانشمند به نام کنسرسیوم Telomere-to-Telomere (T۲T) پر شد.

با این حال، بیش از نیمی از توالی‌های کروموزوم Y، کوچک‌ترین و پیچیده‌ترین کروموزوم از ۴۶کروموزوم انسانی، ناشناخته باقی ماندند. اکنون، همین گروه از محققان اطلاعات گمشده را یافته و یک توالی کامل کروموزوم Y را در مجله نیچر منتشر کرده‌اند. مونیکا سچووا، یکی از نویسندگان این مقاله و محقق فوق دکتری مهندسی زیست مولکولی در دانشگاه کالیفرنیا، گفت: چند سال پیش، نیمی از کروموزوم Y انسان ناشناخته بود. آن زمان ما حتی نمی‌دانستیم که آیا می‌توان آن را توالی ‌بندی کرد یا نه و همه‌چیز بسیار گیج‌کننده بود. این واقعا یک تغییر بزرگ است. انسان‌ها معمولا در هر سلول دارای یک جفت کروموزوم جنسی هستند. جنین‌های مذکر دارای یک کروموزوم X و Y هستند، درحالی‌که جنین مونث دو کروموزوم X دارند.

اطلاعات دقیق‌تر ارائه شده توسط توالی مرجع جدید Y، مطالعه شرایط و اختلالات مرتبط با کروموزوم مانند عدم‌تولید اسپرم که منجر به ناباروری می‌شود را آسان‌تر می‌کند. کنت والش، پروفسور بیوشیمی و ژنتیک مولکولی در دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا، گفت: تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که کروموزوم Y برای سلامتی و طول عمر نیز مهم است.

بیشتر بخوانید:

ژن‌هایی در کروموزوم Y شناسایی شده‌اند که نشان می‌دهد برای پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی- عروقی مورد نیاز هستند. این تجزیه و تحلیل جدید اجازه می‌دهد تا مناطقی از کروموزوم Y را که عملکردهای تنظیمی دارند و ممکن است mRNA و پروتئین‌ها را رمزگذاری کنند، بهتر درک کنیم. به‌گفته والش این مطالعه احتمالا نوک کوه یخ را از نظر درک نقش کروموزوم Y در بیماری‌های مرتبط با سن نشان می‌دهند. او همچنین به نکته مهمی اشاره کرد و گفت مردان در کشورهای صنعتی و غربی حدود ۶ سال کمتر از زنان عمر می‌کنند.

کد خبر 783605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha