دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۳
۰ نفر

یک اجاق خورشیدی ارزان‌قیمت جایزه اول یک مسابقه ارائه طرح‌های سبز را به‌خود اختصاص داد

این اجاق خورشیدی به واسطه قابلیت تولید انبوه و سادگی آن مورد استقبال قرار گرفته است. این اجاق که کیوتو باکس نام گرفته توسط شرکتی مستقر در کنیا، از مقوا ساخته شده و می‌توان از آن برای تهیه آب آشامیدنی جوشیده یا پختن غذا استفاده کرد.
به گزارش بی‌بی سی این رقابت توسط مؤسسه خیریه مجمع آینده Forum for the Future برگزار و مجموع جوایز آن به 75 هزار دلار بالغ شد. پیتر مدن، مدیرعامل این سازمان خیریه گفت: کیوتو باکس ظرفیت آن را دارد که زندگی میلیون‌ها نفر را متحول کند و نمونه یک اختراع قابل تولید در مقیاس بالا و ماندگار محسوب می‌شود.

این اجاق از 2 جعبه مقوایی ساخته شده که درون یکدیگر قرار داده شده‌اند. برای به حداکثر رساندن میزان جذب انرژی خورشیدی، سطح داخلی جعبه داخلی با رنگ سیاه و سطح داخلی جعبه بیرونی با ورقه آلومینیومی پوشانده شده است.ظرف حاوی آب یا غذا درون جعبه داخلی قرار داده می‌شود و پوشاندن روی جعبه با سطحی شفاف که بتواند مانع فرار آب و حرارت شود، دمای داخل آن را تا 80 درجه سانتی گراد بالا می‌برد. در حال حاضر منبع انرژی اصلی نزدیک به 2میلیارد نفر در جهان، آتش ناشی از سوزاندن چوب است.

کاهش استفاده از چوب به‌عنوان منبع انرژی نه تنها از فرایند جنگل زدایی کم می‌کند بلکه از بروز بیماری‌های دستگاه تنفس به واسطه استنشاق دود آتش چوب هم می‌کاهد.استفاده از انرژی خورشید برای پخت‌و‌پز فکر تازه‌ای نیست اما به اعتقاد جان بومر- بنیانگذار شرکت کیوتو انرژی در کنیا- می‌تواند با دخیل‌کردن شرکت‌های مقواسازی، به تولید انبوه این وسیله ساده منجر شود.از دیگر پروژه‌هایی که به فینال این رقابت رسیدند می‌توان به دستگاهی برای کاهش مقاومت آیرودینامیک کامیون‌ها و ابداع یک کاشی برای سقف که درجه حرارت اتاق‌های داغ را کاهش می‌دهد اشاره کرد.

کد خبر 78908

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز