دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

گروه سلامت – مریم غفاری: پس از آنکه قانون ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی نظام سلامت با راهبرد فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا، و حمایت انجمن‌های صنفی پرستاران به مجلس ارائه شد

و در روزهای پایانی سال گذشته به تصویب نهایی مجلس رسید، شورای‌نگهبان با گرفتن ایراداتی از این قانون، روز گذشته آن را به مجلس بازگرداند. این قانون ابتدا تحت عنوان «کاهش ساعت کار پرستاران» به مجلس رفت و با نظر نمایندگان و به بهانه جامع‌تر شدن به «قانون ارتقای بهره‌وری خدمات نیروهای بالینی نظام سلامت» تغییر نام داد و شورای نگهبان یکی - دو مورد از بندهای قانون ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی سلامت را خلاف اصل 75 قانون اساسی اعلام کرده و برای رفع این ایرادات آن را به مجلس بازگردانده است.

غضنفر میرزا بیگی، رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری، با بیان اینکه اگر این قانون قبل از پایان کار دولت نهم به نتیجه نرسد، مشخص نیست در آینده چه نتیجه‌ای در بر خواهد داشت،  می‌گوید: از آنجا که ایرادات گرفته شده به این قانون مربوط به تامین مباحث مالی است، امیدواریم معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری و وزیر بهداشت با ارسال نامه‌ای، هر چه زودتر این دغدغه شورای نگهبان را برطرف و خبر خوشی را تا قبل از روز پرستار اعلام کنند تا روز پرستار امسال تحت‌الشعاع این امر قرار نگیرد.

گفتنی است، براساس قانون ارتقای بهره‌وری خدمات نیروهای بالینی نظام سلامت، شیفت‌های کاری شب و ایام تعطیل پرستاران با ضریب 5/1 و شیفت‌های عصر با ضریب2/1 محاسبه می‌شد. در این قانون با توجه به3  موضوع صعوبت کار، سابقه خدمت و کار در نوبت کاری‌های غیرمتعارف، به تناسب 8 ساعت در هفته از ساعت کاری کارکنان بالینی ازجمله پرستاران کم می‌شد.

همچنین کارکنان بیمارستان‌های روانی و سوختگی و مشمولان ماده 16 قانون سازمان نظام پرستاری (پرستاران، بهیاران، کاردان‌های اتاق عمل، هوش‌بری و غیره) که تاکنون در گروه مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شدند، از مزایای این گروه برخوردار می‌شدند.

تاکنون زنان پرستار به‌ویژه زنان شاغل در بخش خصوصی نمی‌توانستند از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور استفاده کنند که براساس این قانون، محدودیت ناشی از ماده 75 قانون کار برداشته و زنان پرستار و زنان شاغل در بخش‌های بهداشت و درمانی حتی ماماها از مزایای مشاغل سخت و زیان آور، به‌ویژه در بیمارستان‌های خصوصی، بهره‌مند می‌شدند.

همچنین مشمولان این قانون، اجازه کار بیش از 12ساعت متوالی را نداشتند. به این ترتیب مشمولان آن بیش از نصف ساعت کار ماهانه‌شان حق اضافه کار نداشتند که به گفته کارشناسان این امر، خود ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی و از طرف دیگر ارتقای  رضایتمندی گیرندگان خدمت را به‌دنبال داشت.

اعظم گیوری، مدیرکل دفتر امور پرستاری وزارت بهداشت به همشهری می‌گوید: در این لایحه، ساعت کار پرستاران بر مبنای هر 5سال خدمت کاهش می‌یابد و پس از 20سال به 30ساعت در هفته می‌رسد.به گفته وی، در حال حاضر شاهد اختلال‌هایی در اجرای قانون 44‌ساعت کار هستیم و با اجرایی شدن لایحه تقلیل کار پرستاران، دانشگاه‌ها ملزم به اجرای آن شده و نمی‌توانند بیش از 44ساعت کار را برعهده پرستاران قرار دهند.

گیوری از سوی دیگر به مشکلات بیشتر پرستاران بخش خصوصی نسبت به شاغلان بخش دولتی در این زمینه اشاره و اضافه می‌کند: در حالی که پرستاران بخش دولتی از نوبت اضافه کاری دو برابر و افزایش سختی کار 35درصد برخوردار هستند، پرستاران بخش خصوصی از مشکلاتی چون ساعت کار زیاد، حقوق کم و سختی کار رنج می‌برند.

درحال حاضر چند نوع ساعت کاری برای پرستاران در بیمارستان‌های دانشگاهی مختلف کشور حاکم است؛ عده‌ای موظف به 36ساعت کار در هفته، عده‌ای 40ساعت و عده‌ای دیگر 44ساعت کار در هفته باید انجام دهند.

تنها گروهی که ساعت کاریشان بیش از 44ساعت است اعضای هیأت علمی هستند که 54ساعت در هفته برای آنها مصوب شده است، در حالی‌که گاهی عملا حضور اعضای هیأت علمی در مراکز درمانی دولتی به 10ساعت در هفته هم نمی‌رسد و بقیه وقت آنها در بخش خصوصی می‌گذرد.

گیوری با بیان اینکه پرستار بیشترین وقت خود را بر بالین بیمار صرف می‌کند، اضافه می‌کند: متأسفانه پرستاران تنها در حیطه درمان دیده شده‌اند، در حالی که پرستاران در هر سه حیطه پیشگیری‏‌، درمان و بازتوانی می‌توانند حضور فعال داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه تا‌کنون در وضعیت پرستاران تفاوتی نسبت به گذشته ایجاد نشده است، خاطرنشان می‌کند: باید استانداردهای مراقبت‌های پرستاری را تدوین کنیم تا بر مبنای این استانداردها بتوانیم ارزیابی درستی از وضعیت و کیفیت ارائه خدمات پرستاری داشته باشیم.

کد خبر 78947

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز