سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

گروه سلامت: هرساله همزمان با روز پرستار از سوی مسئولان این بخش از حوزه بهداشت و درمان وعده‌هایی داده می‌شود که در نهایت به دلیل کمبود بودجه، به مرحله اجرا نمی‌رسد و متوقف می‌ماند.

عباس حسنی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسبت روز پرستار گفت: لایحه استخدام و حضور پرستاران در بخش‌های اورژانس که سال گذشته در مجلس تصویب شد، درصورت اختصاص بودجه لازم از امسال اجرایی می‌شود.

وی بیان کرد: پرستاران حلقه‌های اتصال دانشگاه با جامعه هستند و علم پزشکی با دستان پرستاران و دیگر کادر درمانی به مردم منتقل می‌شود. هرچه در حوزه آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی منابع در دانشگاه کار شود اما اگر  این حلقه‌های اتصال از کیفیت و انگیزه مناسب برخوردار نباشند به هیچ وجه به نتیجه نخواهیم رسید.

حسنی با اشاره به حضور 4 هزار و 300 پرستار و ماما در دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: 30درصد نیروهای دانشگاه را این افراد تشکیل می‌دهند که در نتیجه باید برای توانمند‌سازی آنها چه در زمینه آموزشی و چه در زمینه‌ رفاهی برنامه‌ریزی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی به تصویب لایحه حضور پرستاران در اورژانس‌ها در اسفند‌ سال گذشته توسط مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: مجموع فعالیت نمایندگان مردم در مجلس در زمینه فعالیت‌های پرستاران، رفتن به سمت برنامه‌ریزی در شأن پرستاران است که امیدواریم هرچه زودتر نیاز بودجه‌ای آن نیز تامین شود.

حسنی تصریح کرد: در سال 88 درخصوص پرستاران به‌ویژه آنهایی که در محیط‌های سخت از جمله اورژانس، بیمارستان روانی و دیالیز فعالیت می‌کنند باید با برنامه‌‌ریزی دقیق و بهتردیدن نیازهای آنها دغدغه‌های آنها را برطرف کنیم.

لباس ‌متحد الشکل ‌

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت:‌ مهم‌ترین برنامه‌های امسال برای پرستاران کشور اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، استانداردسازی خدمات پرستاری، کاهش ساعت کاری و متحدالشکل شدن لباس فرم پرستاران بخش‌های دولتی و غیردولتی است.

وی  عنوان کرد: دستاورد مهم دیگر ساماندهی، رسیدگی به تخلفات پرستاران است که قبلاً به‌علت بی‌سر‌و‌سامانی آن همواره بین تقصیر و قصور عمدی‌ و غیرعمدی پرستاران و پزشکان اختلال به‌وجود می‌آمد اما امروز پرستاران در تمام هیات‌های بدوی، تجدید‌نظر و عالی انتظامی نظام پزشکی نماینده دارند و کار رسیدگی به شکایات با دقت انجام می‌شود.

میرزابیگی افزود: اقدام مهم دیگر تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است که 2سال پیش در مجلس تصویب شد و با طی مراحل مقدماتی برای اجرای آن امسال شاهد اجرایی شدن این قانون مهم خواهیم بود؛

ضمن اینکه همزمان با اجرای این قانون بسته خدمات گروه‌های مختلف پرستاری تدوین و اجرا می‌شود و به این ترتیب با استاندارد‌شدن خدمات پرستاری کیفیت این خدمات بالا می‌رود و رضایتمندی مردم از خدمات پرستاری افزایش می‌یابد.

وی گفت:‌ اشکالات شورای نگهبان درباره قانون ارتقای بهره‌وری خدمات پرسنل بالینی نیز در مجلس بر طرف شد و با توجه به حضور قائم مقام شورای نگهبان در جلسه اصلاح این قانون در کمیسیون بهداشت امیدواریم که این قانون هر چه سریع‌تر در شورای نگهبان تایید و بعد از روز پرستار با دستور رئیس‌جمهوری اجرای آن آغاز شود.

وی افزود: با اجرای این قانون متوسط ساعت کاری پرستاران کشور 4 ساعت کاهش می‌یابد، پرستاران دیگر به اضافه کاری اجباری مجبور نمی‌شوند، فعالیت بیش از 12 ساعت متوالی در یک شیفت کاری برای پرستاران ممنوع می‌شود و وزارت بهداشت برای اجرای این قانون تعداد بیشتری پرستار استخدام می‌کند.

وی گفت: بار مالی اجرای این قانون نیز محاسبه شده و مشکلی از این نظر وجود ندارد. دولت همچنین می‌تواند براساس این قانون مشکل تحت شمول قرار گرفتن پرستاران زن در قانون مشاغل سخت و زیان‌آور را نیز اجرا کند. همچنین با اختصاص بودجه از سوی دولت فعالیت پرستاران در شیفت کاری عصر با ضریب 2/1 و در شیفت کاری شب و روزهای تعطیل با ضریب 5/1 محاسبه می‌شود.

میرزابیگی افزود: اقدام دیگری که امسال عملی می‌شود، متحد‌الشکل شدن لباس پرستاران در تمام بیمارستان‌های کشور است زیرا اکنون هر بیمارستان و حتی هر بخش هر بیمارستان برای پرستاران خود یک نوع لباس تعریف کرده و در بسیاری از مراکز نمی‌توان پزشک، پرستار، کمک پرستار و نیروهای خدمه را از هم شناسایی کرد، اما براساس این طرح پرستاران لباس متحد‌الشکلی پیدا می‌کنند و البته سابقه و تجربه و رتبه آنان نیز در لباسشان نمود پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای  برنامه های  اصلاح الگوی مصرف نیز امسال برنامه‌های متعددی از جمله ارتقای بازدهی خدمات پرستاری، کاهش هزینه آب، برق و تلفن در مراکزی که پرستاران حضور دارند و مدیریت می‌کنند،  افزایش کیفیت خدمات پرستاری و رسیدگی بهتر به بیماران و حفاظت بیشتر از مددجویان پیگیری می‌شود.

وی افزود: با وجود اینکه برخی مراکز درمانی کمک پرستاران را حذف کرده بودند اما ارائه خدمات به بیماران توسط همراهان بیماران، خطر شیوع بیماری‌های عفونی و آ‌سیب‌دیدن بیماران و همراهان را در پی داشت بنابراین دوباره همه به این نتیجه رسیدند که حضور کمک بهیاران و کمک پرستاران در مراکز درمانی ضروری است اما این افراد نیز نیاز به آموزش دارند به همین علت کتاب ‌آموزش کمک پرستاری از سوی سازمان نظام پرستاری به‌زودی منتشر می‌شود.

میرزابیگی درباره مخالفت معاون سلامت وزارت بهداشت درباره قانون ارتقا ی بهره‌وری خدمات پرسنل بالینی گفت: معاون سلامت وزارت بهداشت مدت زیادی نیست که در این سمت مشغول است و در جریان جزئیات کارشناسی این قانون نبوده است.

آقای دکتر علویان در این زمینه همکاری داشته به همین دلیل اظهارات معاون سلامت وزارت بهداشت به‌علت مطلع نبودن وی از جزئیات این قانون است اما نماینده دولت و وزارت بهداشت در صحن علنی مجلس از این قانون دفاع کرد.

وی ادامه داد: حدود 150 هزار نفر فارغ التحصیل پرستاری در کشور داریم که حدود 100 هزار نفر آنها در این رشته شاغل هستند و بقیه یا به شغل دیگری اشتغال دارند یا خانه‌دار هستند، بنابراین پرستار بیکار به‌خصوص در تهران نداریم.

بیشتر پرستاران بیکار در شهرستان‌ها هستند و تعدادشان در کل کشور از 20هزار نفر تجاوز نمی‌کند.

کد خبر 80125

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز