جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک از تخریب یک گوردخمه‌ تاریخی و سنگ برجسته آن توسط حفاران غیرمجاز با استفاده از مواد منفجره خبر داد.

یونس شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا در خوزستان بیان کرد: متأسفانه گور دخمه‌ای تاریخی[کشف 70 دخمه و دو معبد در خارک] متعلق به دوران اشکانی و ساسانی، چندبار توسط حفاران غیرمجاز برای رسیدن به گنج، با مواد منفجره تخریب شده است.

وی افزود: درون این گوردخمه، پنجره‌ای برای عبور دادن مردگان وجود داشت و در ورودی پنجره نیز نقش‌برجسته‌ای به‌شکل انسان با آتش‌دانی در دست بود که با مواد منفجره تخریب شده است.

به گفته شفیعی، این نقش‌برجسته بیانگر تاریخ و قدمتی گرانبهاست که بر آن، نقش راهب بزرگی از آن دوران منقوش است. پوشش لباس این راهب در نقش‌برجسته «کول فرح» ایذه نیز دیده می‌شود؛ با این تفاوت که او پابرهنه نیست.

او بیان کرد: با توجه به موقعیت استراتژیک بسیار مهم منطقه در گذشته، اتاق‌ها و بناهای دیگری در کنار آن وجود دارند که احتمال دارد استراحتگاه یا محل نگهبانی سربازان گوردخمه بوده باشند.

مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک با اشاره به مطلع کردن اداره‌میراث فرهنگی از این موضوع افزود: متأسفانه تاکنون به‌شکل رسمی هیچ کاوش باستان‌شناسی درباره این اثر انجام نشده است.

کد خبر 79125

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز