یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۸
۰ نفر

گروه استان‌ها- زهره ترسایی: کویر تاریخی آران و بیدگل این روز‌ها به مرکز ثقل مناقشات دوستداران آثار تاریخی و فرمانداری این شهر تبدیل شده است

گفته می‌شود ساخت 20 کارخانه آجر پزی که منجر به پیدایش یک شهرک صنعتی در شهرستان آران و بیدگل خواهدشد علاوه بر اینکه حریم منظری این کویر تاریخی را از بین می‌برد،  محوطه‌های تاریخی و باستانی را نیز در معرض خطر قرار خواهد داد.

این حرف و حدیث‌ها در حالی مطرح می شودکه مسئولان شهر نوش‌آباد اقدامات خود را در این رابطه کاملا قانونی دانسته و هیچ مشکلی  را در خصوص احداث سوله‌های آجر پزی قابل طرح نمی‌بینند.

روحانی،بخشدار مرکزی نوش‌آباد در حالی که چندان علاقه‌ای به پاسخگویی درخصوص احداث سوله‌ها ندارد ، اقدامات فرمانداری را در چارچوب قانون می‌داند و معتقد است هیچ‌گونه تخطئی صورت نگرفته است.

طبق مصوبه  هیات وزیران در سال 82 به منظور حفاظت از میراث فرهنگی کشور و جلوگیری از بروز اختلاف و پیگرد قضایی، تمامی دستگاه‌های اجرایی قبل از آغاز طرح‌های عمرانی موظفند ضوابط حفاظت از میراث فرهنگی را  از سازمان متبوع استعلام کنند.

اما به گفته علیرضا محسنی‌تبار، سرپرست سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آران و بیدگل تاکنون هیچ استعلامی از سازمان میراث فرهنگی استان صورت نگرفته است. او می‌گوید: البته تجاوزی هم به حریم آثار تاریخی صورت نگرفته که نیازی به استعلام داشته باشد.

به گفته شاهدان عینی،  در حال حاضر عملیات ساخت یک سوله اجرایی شده و قرار است که 60 سوله دیگر در این منطقه احداث شود.

محسنی‌تبار در پاسخ به این سوال که آیا در صورت ساختن سوله‌های دیگر باز هم تعرضی به حریم میراث فرهنگی صورت نمی‌گیرد ، می‌گوید:  ما طی نامه‌ای به فرمانداری مراتب نگرانی خود را  اعلام کرده و در خواست نقشه دقیق و کروکی سایت را داشته‌ایم تا در صورت طرح توسعه این شهرک بتوانیم اقدامات لازم را  برای محافظت از میراث تاریخی صورت دهیم و  این که قبل از هر اقدامی هماهنگی لازم با سازمان میراث فرهنگی صورت گیرد.

زیرا  با صدور مجوز از سوی فرمانداری این شهر قرار است 20 کارخانه صنعتی پخت آجر در قالب 60 سوله در این کویر ساخته شود.

محسن جاوری، رئیس اداره باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی اصفهان  با تائید این که این اقدام از لحاظ منظری چهره کویر را مخدوش می‌کند، می‌گوید: در حال حاضر تجاوزی به حریم میراث فرهنگی صورت نگرفته که بتوان به استناد قانون اقدامی صورت داد.

در این زمینه تنها سازمان محیط‌زیست است که باید حرف اول و آخر را بزند،  چرا که رسیدگی به موضوع آلایندگی به حوزه کاری این سازمان مربوط می‌شود.

با اینکه گفته می‌شود فاصله مکانی شهرک صنعتی پخت آجر در فاصله بیش از یک کیلومتری از اولین اثر تاریخی کویر (قلعه فخرآباد) قرار دارد، اما آن چه مسلم است اینکه احداث چنین طرح عظیمی به‌دلیل شخم زدن و خاکبرداری از منطقه قطعا مشکلات زیادی از جمله حذف منظر طبیعی تپه‌های تاریخی و تاثیرگذاری بر جلوه طبیعی کویر نوش‌آباد را به همراه خواهد داشت

کد خبر 82086

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز