در صورت قطعی شدن تفاهمنامه سازمان میراث فرهنگی با یک گروه از مرمتگران دانشگاه بولونیای ایتالیا با همکاری دانشگاه رم، این گروه شهریور ماه امسال برای انجام طرح‌های مرمتی در تخت‌جمشید و آرامگاه کوروش به ایران می‌آیند

این گروه ایتالیایی را «استفانو تیلیا» فرزند «بریتا تیلیا» مرمتگر بزرگ سنگ و رئیس سابق مؤسسه مطالعات آسیایی آفریقایی ایتالیا (ایزمئو) که در سال‌های قبل از انقلاب نخستین کارهای مرمتی و استحکام بخشی در پاسارگاد و تخت جمشید را انجام می‌دادند، سرپرستی می‌کند.

استفانو تیلیا و گروه همراهش در چند روز گذشته به شیراز سفر کرده و طرح‌های خود را برای انجام کارهای مرمتی به مسئولان بنیاد پارسه پاسارگاد ارائه کردند.به گزارش مهر این گروه علاوه بر این در زمستان سال گذشته به ایران آمدند و از تخت جمشید و آرامگاه کوروش و مرمت‌های انجام شده در این دو محل بازدید کردند.

براساس مطلب منتشرشده در پایگاه اینترنتی ایتالی‌مگ، ساندرو بوندی (Sandro Bondi)، اعلام آمادگی دولت ایتالیا برای مرمت مقبره‌ کوروش در شرایطی صورت می‌گیرد که احتمال زیر آب رفتن این مقبره‌ ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو به‌دلیل ساخت یک سد در نزدیکی آن وجود دارد.

این پایگاه اینترنتی در شرایطی احتمال زیر آب رفتن مقبره‌ کوروش را به‌دلیل ساخت یک سد (سیوند) در نزدیکی آن مطرح می‌کند که براساس اعلام برخی کارشناسان و مسئولان سازمان میراث فرهنگی، آرامگاه کوروش زیر آب نخواهد رفت.

البته پیش از آب‌گیری سد سیوند و پس از آن، بسیاری از کارشناسان از تأثیرات منفی این اقدام بر آرامگاه کوروش اظهار نگرانی کرده‌اند. آنها معتقدند با آب‌گیری سد، میزان رطوبت در منطقه پاسارگاد بسیار بالا می‌رود و آرامگاه کوروش و دیگر آثار باستانی این منطقه آسیب خواهند دید.

سازمان میراث فرهنگی در این‌باره اعلام کرده است که با هدف حفاظت از آثار این منطقه از دستگاه رطوبت‌سنج استفاده خواهد شد و درصورت نامطلوب بودن تأثیر این آب‌گیری بر آثار تاریخی، آب‌گیری سد سیوند متوقف می‌شود؛

اما تاکنون درباره‌ اینکه اگر این دستگاه در منطقه‌ پاسارگاد به کار گرفته شده، نتایج حاصل از بررسی‌ها چه بوده، مطلبی منتشر نشده است و همچنان نگرانی‌ها درباره‌ رسیدن آسیب به آثار تاریخی پاسارگاد وجود دارد.

در هر حال این گروه ایتالیایی شهریور‌ماه امسال ابتدا یکی از درگاه‌های شمال شرقی سرستون تخت‌جمشید را که مدتی است داربست اطراف آن را احاطه کرده مرمت می‌کنند و پس از آن به پاسارگاد خواهند رفت.

پیش از این بنا بود، این درگاه در تخت‌جمشید توسط حسن راهساز مرمتگر بنیاد پارسه پاسارگاد مرمت شود که طرح وی برای انجام کار مورد موافقت کارشناسان واقع نشد.

کد خبر 82417

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز