عضو هیئت رئیسه شورای شهر در رابطه با آلودگی هوای تهران گفت: آمار مرگ ومیر به دلیل آلودگی هوا در تهران برابر با تصادف‌های جاده‌ای است.

سوده نجفی

به گزارش همشهری آنلاین، سوده نجفی در رابطه با آلودگی هوا تهران گفت: آلودگی هوا در تهران بیداد می‌کند، ۷۰درصد دلیل آلودگی به دلیل خودروهای فرسوده است. آمار مرگ ومیر به دلیل آلودگی هوا در تهران برابر با تصادف‌های جاده‌ای است.

او افزود: خودروهایی که پلاک تهران دارند به دلیل آنکه معاینه فنی در تهران سخت تر است به شهرستان‌ها برای این کار مراجعه می‌کنند، چون آنها سهل‌تر کار را انجام می‌دهند، این یک مشکل است که باید پیگیری شود. 

به گفته نجفی،معاینه فنی باید به صورت دوره‌ای و کمتر از یکسال باشد تا از این طریق بر موضوعات سلامت تأثیر بهتری داشته باشد.

این عضو شورای شهر گفت: وزارت صمت نیز باید راهکاری برای نوسازی خودرو بیندیشد. زمانی که فردی می‌خواهد خودروی خود را نوسازی کند دیگر امکان ثبت نام در سامانه خرید خودرو ایران خودرو و سایپا ندارد. این یک نقص است. از نظر من باید یک بازه زمانی برای این کار مشخص شود و پیشنهاد می‌دهم که افراد برای نوسازی به شرط اینکه ماشین قبلی خود را بعد از تحویل ماشین جدید از رده خارج کنند، امکان استفاده از این امکانات را داشته باشند. لازم است که وزارت صمت به سمت خروج خودروهای فرسوده برود.

نجفی با اشاره به موضوع فرهنگ سازی توضیح داد:وزارت آموزش و پرورش باید به این موضوع وارد شود تا شاید از این طریق دسترسی به اهداف مورد نظر میسر شود.

۲۷ هزار مرگ در سال مربوط به آلودگی هوا

سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در همایش ملی معاینه فنی خودرو گفت: کار برای محیط زیست یک زنجیره به هم پیوسته است. ما در مورد آلودگی هوا صحبت می‌کنیم‌ اما زمان بودجه نویسی به آن‌ توجه نمی‌شود.

او افزود: ما هرگز سیاسی به این مسائل نگاه نکردیم، زمانی که در خدمت مسئولان مربوطه بودیم همیشه میگفتند ما بودجه نداریم اما وقتی می‌پرسیدیم که چرا با توجه به وظایفتان درخواست بودجه  نداشتید، پاسخی نمی‌دادند. باید بدانیم که فعالیت در این حوزه وظیفه ما است.

رفیعی به آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: سالانه ۲۷ هزار مرگ به آلودگی هوا منتسب می‌شود. این شوخی نیست. مجلس برای اجرای قانون هوای پاک بودجه درنظر گرفته است، بدون شک این بودجه نیاز به افزایش دارد.

کد خبر 791507
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha