مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

اگر ۱۲۰ سال پیش «حاجی میرزامحمد» معروف به «کاشف‌السلطنه» راهی هند نمی‌شد و بوته‌های چای را به لاهیجان نمی‌آورد، حالا تپه‌ ماهورها و کوهپایه‌های این شهر به جای بوته‌های سبز چای، رستنی‌های دیگری ‌داشت.

لاهیجان

همشهری آنلاین: امروزه این شهر، پس از گذشت دهه‌ها، به خاطر بوته‌های چای، بیش‌ از پیش سرسبزی‌هایش را به رخ می‌کشد و مسافران را میهمان عطرخوش چای می‌کند. این شهر تماشایی در کنار بوته‌های سبزش، به داشته‌های دیگری هم معروف شده؛ لاهیجان یکی از قدیمی‌ترین تله‌کابین‌های منطقه شمال را دارد و برای آنها که بر بلندای کابین‌هایش می‌نشینند، چشم‌اندازی فراموش‌نشدنی به یادگار می‌گذارد.

علاوه بر این استخر تاریخی زیبایی هم دارد که ساختش را به دوره شاه عباس صفوی نسبت می‌دهند. لاهیجان اگرچه مرزی با دریا ندارد، اما می‌توان در عرض ۱۰ دقیقه به ساحل معروف چمخاله رسید و از تماشای دریا و ماسه و آفتاب لذت برد. اگر مهمان لاهیجان شدید، اما نتوانستید سری به آرامگاه کاشف‌السلطنه بزنید، فاتحه‌ای نثارش کنید که شاید اگر او نبود، پای نوشیدنی خوش‌طعم چای به این زودی‌ها به ایران باز نمی‌شد.

مسافران چای

اگر از سمت شرق به لاهیجان می‌روید، بعد از شهرهای رودسر و لنگرود به آنجا می‌رسید و اگر هم از مسافران غرب دریای خزر هستید، باید از آستانه اشرفیه بگذرید. اما اگر از تهران راه بیفتید بعد از عبور از شهرهای کرج، قزوین، رودبار، رشت و آستانه اشرفیه در لاهیجان خواهید بود.

بام سبز دریا

در لاهیجان و شهرهای اطرافش می‌توانید از سرسبزی‌های یک منطقه جنگلی، تله‌کابین و تفریحات ساحلی لذت ببرید.

بام سبز و تله‌کابین: شیطان‌کوه، مهم‌ترین جذابیت‌های لاهیجان را در خود جای داده؛ آبشار مصنوعی و تله‌کابین. بعد از تماشای آبشار و کمی کوهنوردی می‌توانید سراغ تله‌کابین بروید که حدود یک و نیم کیلومتر بلندا با ورودیه‌ای ۱۳ هزار تومان با چشم‌انداز زیبایی از مزارع چای و استخر لاهیجان دارد.  اﺳﺘﺨﺮ لاهیجان را هم در شمال غربی این کوه سبز خواهید دید که با ۱۷ هکتار مساحت، یکی از تفریحگاه‌های محبوب این شهر است. گفته می‌شود تاریخ ساخت این استخر و جزیره ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ‌اش به دوره صفوی برمی‌گردد.

موزه چای: در این موزه می‌توانید اشیاء قدیمی و اسناد و مدارک تاریخی مربوط به ورود چای به ایران و عکس‌های حاجی «میرزا کاشف ‌السلطنه» واردکننده‌ چای را ببینید. تماشای مقبره زیبای کاشف‌السلطنه را هم کنار ساختمان موزه در میان مزرعه چای از دست ندهید. برای رسیدن به این محل‌ها هرجای لاهیجان که هستید، باید تا میدان کاشف‌السلطنه و نزدیکی خیابان هاشمی‌نژاد بروید.

لنگرود: ۱۵ کیلومتر پس از لاهیجان از طریق جاده چهار بانده به لنگرود می‌رسید، اما می‌توانید راه‌تان را دورتر کنید و اول سری به منطقه ییلاقی املش بزنید. اگر وقت ناهار است، در مسیر املش به لنگرود، ناهار را در غذاخوری روستای «کومله» میل کنید. در شهر کوچک لنگرود باید پیاده راه افتاد و دیدنی‌هایی مثل پل‌خشتی و خانه تاریخی منجم‌باشی در همسایگی سبزه میدان را تماشا کرد. ساحل معروف چمخاله هم در همسایگی لنگرود است که باید برای رسیدن به آنجا رودخانه و پل فلزی لنگرود را پشت سر بگذارید در این منطقه از امکانات مختلفی مثل طرح‌های سالم‌سازی استفاده کنید.

سیاهکل: اگر از سمت رشت یا تهران به لاهیجان می‌روید، مسیر جنگلی سیاهکل را انتخاب کنید. درسیاهکل جاده‌ای کوهستانی که به سوی دیلمان می‌رود را در پیش بگیرید و پس از حدود ۲۵ کیلومتر، آبشار لونک را در پارک جنگلی به همین نام خواهید دید. اگر همین مسیر را ادامه دهید، به روستای اسپیلی و منطقه سرسبز دیلمان‌ می‌رسید، در این منطقه علاوه بر آثار تاریخی، طبیعتی بسیار سرسبز و تماشایی را خواهید دید. در مسیر بازگشت، پس از روستای توتکی می‌توانید مهمان کاروانسرای تی‌تی خانم در جوار رودخانه شوید.

مقبره شیخ زاهد گیلانی: معروف‌ترین آرامگاه در لاهیجان مقبره «شیخ زاهد تاج‌الدین ابراهیم گیلانی» است. این مقبره معروف در روستای «شیخان‌بر» در مسیر لاهیجان به لنگرود قرار دارد. در این مسیر وقتی به خیابان شیخ زاهدی رسیدید، سمت راست این خیابان، پلکانی را می‌بینید که باید تا انتهایش بالا بروید.

یک دنیا خوردنی

انواع خوردنی‌های استان گیلان را در منطقه لاهیجان هم می‌توان سراغ گرفت.

اگر در لاهیجان هستید، سراغ قنادی نوشین در بلوار امام‌رضا(ع) برویدوکلوچه‌محلی لاهیجان را که به «کوکی» بخرید.

در آستانه اشرفیه در ۷ کیلومتری لاهیجان هم انتخاب‌های فراوانی دارید، اگر به خیابان پشت حرم بروید، نان «خولفه» یا نان «کدو»، خوراک «واویشکا» را همراه با دوغ و کباب محلی می‌توانید امتحان کنید.  

اگر هم لنگرود و در مسیر ساحل چمخاله هستید، ابتدای جاده چمخاله سراغ فالوده فروشی‌ها بروید که مخلوط خوشمزه‌ای را به نام فالوده اخته می‌فروشند که ترکیبی از زغال‌اخته و آلبالوست.  

دیدن بازار ماهی‌فروشان لنگرود و قنادی قدیمی‌اش «نانخشکی» را هم از دست ندهید.

کد خبر 792402
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha