آخرین روزآمد شدن الگوریتم گوگل برای رده‌بندی وب‌سایت‌ها طوری طراحی شده است با پاداش دادن به وب‌سایت‌هایی که برای کاربران سودمند و اطلاع‌رسان هستند، کیفیت نتایج جستجوها را بالا ببرد.

google

به گزارش همشهری آنلاین این آلگوریتم جدید «محتوای سودمند» (useful content) وب‌سایت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که به جایی مطالب‌شان برای انسان‌ها و دادن اطلاعات به آنها نوشته شده باشد، برای به دست آوردن رتبه بالاتر در نتایج جستجوی موتورهای جستجو نوشته شده‌اند، از جمله وب‌سایت‌هایی:

- وب‌سایت‌های با کیفیت پایین که مطلب مهمی در آنها وجود ندارد.

- وب‌سایت‌هایی که حاوی مطالب غیر اریژینال و تکراری هستند.

- وب‌سایت‌هایی که با کلمات کلیدی انباشته شده‌اند.

- وب‌سایت‌هایی که مطالبشان بدون داشتن درکی واضح از یک موضوع نوشته شده است.

- وب‌سایت‌هایی که برای مخاطبان سودمند نیستند یا به آنها اطلاع‌رسانی نمی‌کنند.

اجرای این روزآمد شدن که در فاصله در شهریور ماه امسال (در فاصله ۱۴ تا ۲۸ سپتامبر) تکمیل شد، ممکن است وب‌سایت‌هایی را که چنین محتواهایی را داشته باشند، با پایین آوردن رده‌شان در صفحه نتایج جستجوی گوگل مجازات کند یا صفحه‌هایشان را به طور کلی از این نمایه بیرون بیاورد.

در مقابل، وب‌سایت‌های با کیفیت بالا و سودمند احتمالا با این روزآمد شدن جدید پاداش می‌گیرند، یعنی رتبه‌هایشان بالا می‌رود و با احتمال بیشتری در پاسخ به جستجوی کاربران در صفحه‌های اول نتایج جستجو ظاهر می‌شوند.

پاداش‌ها و مجازات‌ها

این الگوریتم جدید به هدف بالا بردن رتبه مطالب اریژینال، فراگیر و سودمند و پایین آوردن مطالب بی‌کیفیت، آبکی یا کپی‌شده طراحی شده است. وب‌سایت‌هایی که حاوی مقدار زیادی مطالب تکراری یا با ارزش پایین یا تولیدشده به طور خودکار هستند، ممکن است با نزول رتبه مواجه شوند. در مقابل وب‌سایت‌هایی که حاوی مطالب منحصربه‌فردی هستند که با تحقیق کامل نوشته شده‌اند، با افزایش رتبه پاداش می‌گیرند.

در این تغییر همچنین عوامل مربوط به تجربه صفحه بوسیله کاربر مورد توجه قرار می‌گیرد، یعنی سنجه‌هایی مانند سرعت صفحه، «دوستدار موبایل» (mobile-friendly) بودن و امنیت آن در رتبه‌بندی لحاظ می‌شوند. وب‌سایت‌هایی که تجربه‌ای نرم، سریع و بی‌نقص در انواع وسائل الکترونیکی فراهم می‌کنند، با احتمال بیشتری افزایش رتبه خواهند یافت.

این روزآمد شدن سایت‌هایی را هدف مجازات قرار می‌دهد که به جای اینکه مطالبی با ارزش واقعی به کاربران ارائه دهند، صرفا و به طور بیش از حدی برای بالا بردن رتبه در نتایج موتورهای جستجو بهینه شده‌اند. سایت‌هایی که با کلمات کلیدی انباشته شده‌اند، مطالبی عرضه می‌کنند تا صرفا کلمات خاصی را تکرار کنند و محتواهای بی‌کیفیت انبوه تولید می‌کنند. تمرکز بر تولید محتوا برای انسان‌ها به جای تولید صرف محتوا برای موتور جستجو یکی از شاخص‌های کلیدی در این روزآمد شدن است.

یک جنبه دیگر که در این الگوریتم جدید مورد توجه قرار می‌گیرد، تاثیری است که محتواها بر سلامت، ثبات مالی، ایمنی یا شادکامی افراد می‌گذارند یا به اصطلاح مسئولیت از لحاظ Your Money Your Life یا YMYL. محتواهای غیردقیق و کارشناسی‌نشده که درباره موضوعات حساس اطلاعات نادرست بالقوه آسیب‌رسان منتشر کنند، تنزل رتبه پیدا می‌کنند.

چه کار باید بکنید

اگر می‌خواهید «محتوای سودمند»ی خلق کنید که احتمال به دست آوردن رتبه بالا در نتایج جستجوی گوگل برای آن افزایش یابد، به این نکات توجه کنید:

- برای انسان‌ها بنویسید، نه موتورهای جستجو: بر ایجاد محتوایی متمرکز شوید که برای گروه مخاطب هدف شما اطلاع‌رسان و سودمند باشد و آنها را درگیر کند.

- مطالبی را منتشر کنید که دقیق هستند و کاملا درباره‌شان پژوهش کرده‌اید: منابع‌تان را ذکر کنید و پیوندهایی برای اطلاعات بیشتر به مخاطبان ارائه کنید.

- به کیفیت اهمیت دهید نه کمیت- اگر تعداد کمتری صفحه حاوی مطالب با کیفیت داشته باشید وضعیت بهتری پیدا خواهید تا اینکه تعداد زیادی صفحه حاوی مطالب سطحی حاوی موضوعی واحد داشته باشید.

- صفحات‌تان را از لحاظ سرعت، دوستدار موبایل بودن و امنیت بهبود بخشید تا کاربران تجربه بی‌نقصی داشته باشند

- به کارشناسی و تخصص توجه کنید: برای موضوعات حساس موثر جان و مال افراد یا به اصطلاح YMYL با ارائه زندگینامه نویسنده، ارجاعات، ذکر منابع و غیره نشان دهید از نظرات کارشناسان استفاده کرده‌اید.

- مشکلات فنی وب‌سایت‌تان را برطرف کنید: وب‌سایت‌تان را از لحاظ داده‌های ساختاریافته، نمایه‌سازی (indexing) صفحه، لینک‌ها/ تصاویر شکسته‌ (broken links/images) و غیره بازبینی کنید.

- صبور باشید: تاثیر کامل روزآمد شدن الگوریتم گوگل به تدریج ظاهر خواهد شد. بنابراین به عنوان راهبردی درازمدت به ایجاد محتواهای باکیفیت و بهینه کردن فنی سایت‌تان ادامه دهید.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 793008

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha