سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
۰ نفر

اگر بخواهید در بازار سرمایه فعالیت کنید، باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و احراز هویت شده باشید. بعد از آن شما می‌توانید از طریق کارگزاران فعال، در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کنید.

ثبت نام اینترنتی

به گزارش همشهری، سجام که مخفف سامانه جامع اطلاعات مشتریان است برای فعالیت در بازارهای مالی مانند بورس الزامی است.در واقع اگر بخواهید در بازار سرمایه فعالیت کنید، باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و احراز هویت شده باشید. بعد از آن شما می‌توانید از طریق کارگزاران فعال، در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کنید در غیر این‌صورت اجازه فعالیت در بازارسرمایه ایران را ندارید.

از طریق این سامانه تمام فعالان بازار سرمایه شامل سرمایه‌گذاران، مشتریان و مدیران نهادها، فقط یک‌بار برای همیشه اطلاعات خود را ثبت و پس از احراز هویت می‌توانند از خدمات بازار سرمایه استفاده کنند.

 این سامانه اطلاعات هویتی، شماره حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیک و محل اقامت دائمی افراد را ثبت و از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت دوباره اطلاعات آن سهامدار را ندارد.سهامداران می‌توانند با مراجعه به سایت www.Sejam.ir ثبت‌نام و احراز هویت سجام را به‌صورت الکترونیک انجام دهند.دریافت کد معاملاتی برای ورود به بازار سرمایه، دریافت سودهای جاری، سالانه و سود سهام عدالت، امکان ورود به درگاه ذینفعان بازار سرمایه و استفاده از خدمات آن شامل میز خدمت الکترونیک، مشاهده و گزارش دارایی، دریافت گواهی سهام، لیست مجامع و برگزاری مجامع به‌صورت الکترونیک، گزارش سودهای پرداخت شده، تاریخچه سود سهام عدالت و گزارش حق تقدم استقاده نشده ازجمله مزایای ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام به‌شمار می‌رود.

نحوه ثبت‌نام در سامانه سجام

برای ثبت‌نام در سامانه سجام ابتدا وارد سایت سامانه سجام شویدو ثبت‌نام در سجام را انتخاب کنید. در این مرحله یک کادر خالی وجود دارد که باید شماره تماس خود را در آن وارد کنید و صبر کنید تا کد تأیید برای شما ارسال شود. توجه داشته باشید که شماره تماسی که وارد کرده‌اید باید تحت مالکیت شما باشد.

در مرحله دوم باید کد تأیید ارسال شده به شماره تلفن را وارد کنید و در بخش نوع مشتری، مشخص کنید که شخص حقیقی یا حقوقی هستید. سپس با وارد کردن کد ملی و عبارت امنیتی دکمه تأیید برای شما روشن شده و می‌توانید به مرحله بعدی وارد شوید.

در مرحله سوم باید مبلغی را به‌عنوان کارمزد سایت پرداخت کنید؛ بنابراین یکی از درگاه‌های موجود را انتخاب و مبلغ مورد نظر را پرداخت کنید. پرداخت این هزینه برای همه افراد الزامی است.

درمرحله چهارم باید اطلاعات هویتی خود را وارد کنید، اطلاعات هویتی شامل اطلاعات شناسنامه شما است و باید به‌طور دقیق و کامل، آنها را ثبت کنید. توجه داشته باشید این اطلاعات بسیار مهم هستند و باید حتما پسوند و پیشوند نام و نام خانوادگی که در شناسنامه نوشته شده است، درج شود.

مرحله پنجم برای افرادی است که قصد دارند ثبت‌نام سجام را برای شخصی دیگر با شرایط خاص، انجام دهند. در واقع شما ممکن است نماینده قانونی شخص دیگری باشید و بخواهید برای او ثبت‌نام در سجام را انجام دهید. به‌طور مثال ممکن است شما قصد داشته باشید به‌عنوان نماینده قانونی برای فرزندتان ثبت‌نام کنید.

توجه داشته باشید احراز هویت الکترونیکی سجام فقط برای افراد بالای ۱۸سال است، پس اگر قصد دارید برای فرزند کمتر از ۱۸سال خود کد سجام دریافت کنید بعد از تکمیل و ثبت اطلاعات فرزند خود در سامانه سجام، با در دست داشتن مدارک و همچنین کد رهگیری ۱۰رقمی باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و احراز هویت فرزندتان را انجام دهید تا مراحل ثبت‌نام تکمیل شود و کد معاملاتی فرزند از طریق پیامک ارسال شود.

کد خبر 795433
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha