همشهری آنلاین: شهردار تهران تاکید کرد: با اطمینان می‌گویم در همه اقدامات مدیریت شهری از روش‌های علمی و تطبیقی حداکثر استفاده را برده‌ایم و برای تجربه دیگران ارزش قائل شده و آن را در سیستم‌های خود نهادینه کرده‌ایم.

به گزارش سما، دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در مراسم اختتامیه نمایشگاه توانمند‌ی‌های خدمات شهری شهرداری تهران با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه ما مدیون شهدا، انقلاب، امام (ره) و اسلام بوده و مکلفیم کارآمدی دین در اداره جامعه را اثبات کنیم، گفت: اگر این کار را انجام ندهیم، دیگران جوانان ما را از ما می‌گیرند، تنها با شعار نمی‌توان جوانان را حفظ کرد و باید توام با عمل این کار را انجام داد.

قالیباف با اشاره به برخی اقدامات شهرداری بیان داشت: با اطمینان می‌گویم در این کارها از روش‌های علمی و تطبیقی حداکثر استفاده را برده‌ایم و برای تجربه دیگران ارزش قائل شده و آن را در سیستم‌های خود نهادینه کرده‌ایم.

وی افزود: در مدیریت شهر تهران سعی کرده‌ایم اصولی حرکت کنیم و نه شتابزده، البته بدون شک عیب و نقص نیز وجود دارد.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: تا رسیدن به نقطه قابل قبول که در شان ملت و مردم ما و فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد فاصله زیادی داریم و در بسیاری از زمینه‌ها این فاصله قابل دفاع نیست. 

وی به تولید روزانه 8 هزار تن زباله در شهر تهران اشاره کرد و گفت: این موضوع زیبنده ما نیست، حتی اگر ما این میزان را جمع آوری کرده و بازیافت کنیم باز هم از این موضوع مصادیق اسراف است، چراکه وقت و هزینه را هدر داده‌ایم.[هشدار قالیباف در باره وضعیت زباله‌های شهری]

قالیباف با اشاره به فرارسیدن روز زمین پاک، تولید زباله را اساسا کار غلطی دانست و بیان داشت: برخی افراد مشکل اقتصادی دارند و با درآمد چهار هزار تومانی تنها 100 گرم زباله تولید می‌کنند، اما برخی دیگر با درآمد چهار میلیون تومانی 800 گرم تولید زباله دارند اما همان عوارض 1000 تومانی را پرداخت می‌کنند ، این نه انصاف است، نه مروت و نه مدیریت.

وی افزود : این افتخار نیست که بگوییم در تهران روزانه سه بار زباله جمع می‌کنیم، افتخار این است که بگوییم در تهران هر 15 روز یا هفته‌ای یک بار زباله جمع می‌شود، ما باید استانداردها و نوع تفکر شهروندان را تغییر دهیم.

وی افزود: به عقیده من این موضوع‌ها چالش جدی پیش روی ماست و باید این فرهنگ را در کودکانمان ایجاد کنیم.

قالیباف ادامه داد: در بسیاری از کشورها شهروندان زباله خود را جمع کرده و تحویل می‌دهند و هزینه‌ای را هم به شهرداری پرداخت می‌کنند ، این به فرهنگ اسلامی ما نزدیک تر است، نه آن که فست فود ایجاد کنیم و هرساعتی یک بار میزان زیادی از زباله را در جوی‌ها خالی کنیم.

شهردار تهران تاکید کرد: اگر چه در این زمینه‌ها بسیار عقب هستیم. اما همین که امروز تنها زباله استاندارد را دفع می‌کنیم و به توانایی جلوگیری از تولید شیرآبه نیز دست یافته‌ایم مایه افتخار است.

قالیباف مسئولیت رسانه‌ها مخصوصا رسانه ملی را در زمینه فرهنگسازی و مشارکت مردم در این حوزه از ضروریات دانست و گفت: این‌ها بحث سیاسی نیست، درد دل است، اما نمی‌دانم شهرداری چه گناهی کرده که من شهردار شده‌ام و وجود من مانع از ارائه بسیاری از سرویس‌هایی شده است که باید به این شهر بدهند.

قالیباف تاکید کرد: بارها گفته‌ایم برای اهداف سیاسی کار نمی‌کنیم و تنها هدفمان خدمت رسانی به مردم است، ابتدای سال نیز گفتم نان و آب اینجا را قطع نکنید.

وی افزود: زمانی که من در نیروی انتظامی خدمت می‌کردم رسانه ملی اقدامات ما را انعکاس می‌داد، این اتفاقات در شهرداری هم می‌تواند بیفتد و نباید فرصت‌ها را از دست داد.

شهردار تهران در ادامه اظهار داشت: به رسانه ملی گفته‌ام که تصویر من را حتما نشان ندهید، عنوان شهرداری تهران را نیز نبرید اما محض رضای خدا این فرهنگسازی و مشارکت را برای شهر تهران انجام دهید، هزینه آن را نیز پرداخت می‌کنیم .

قالیباف با بیان این که مایل نیستم برخی آمارها را اعلام کنم افزود: این روزها آمارها به گونه‌ای خدشه دار شده که اگر حرفی بزنم شاید برداشت دیگری شود ،اما ما مسیر را اشتباه نمی‌رویم و سعی داریم با تمام توان راه را ادامه بدهیم.

وی ادامه داد: امروز هر منتقدی که به حوزه خدمات شهری و مجموعه اقدامات انجام شده نگاه کند، نسبت به گذشته تحولات اساسی را به طور ملموس در شهر می‌بیند.

قالیباف تصریح کرد: این روزها منتقدان چه آن‌ها که زبان تقدیر و تشکر دارند و چه آن‌ها که زبان نقد دارند و بعضی هم مانند عرف امروز جزو مخالفان سیاسی ما محسوب می‌شوند همگی اذعان دارند که مجموعه شهر در حد و مقیاس شهر و فضاهای بزرگ و وسیع و در حوزه بوستان‌های محلی و فضای سبز نسبت به گذشته تغییر کرده و گسترده‌تر شده است.

وی افزود: در بخش خدمات ایمنی نیز با روند خوبی در حال حرکت هستیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه اگر بخواهیم بیلان کاری  بدهیم تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم تاکید کرد: با وجود همه اقدامات انجام شده همه ما از آلودی هوا، ترافیک، کمبود و توزیع ناعادلانه فضای سبز، مسائل بهداشتی، نبود آب سالم در تهران و نبود فاضلاب و مشکلات این عرصه رنج می‌بریم.

شهردار پایتخت با بیان این که کارهای نکرده زیادی داریم که باید تلاش کرده و آن را به طور جدی پیش ببریم بیان داشت: در مورد اصلاح الگوی مصرف نیز بحث مفصلی در شهرداری تهران داریم و در این زمینه سازمان ما پیشتاز خواهند بود.

وی ادامه داد: ما تنها با شعار نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم، اما مردم باید اصلاح الگوی مصرف را به صورت عملیاتی حس کرده و در زندگی لمس کنند که در عرصه اقتصادی آن‌ها تاثیر گذار باشد.

شهردار پایتخت ادامه داد: در دنیا  فروش برق در ساعات پیک با غیر پیک متفاوت است، عقل و انصاف هم اینگونه است، اگر می‌خواهیم صرفه جویی کنیم باید اینگونه عمل کنیم.

کد خبر 79664

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز