شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: قالیباف بیان کرد: در دهه چهارم انقلاب که دهه عدالت است، باید زمینه تحقق این هدف را فراهم کنیم.

شهردار تهران در نهمین کنفرانس حمل و نقل و ترافیک گفت: این نیست که ندانیم در چه مسیری حرکت می‌کنیم و به هیچ وجه ترافیک تهران را در بلاتکلیفی حل نخواهیم کرد.

 به گزارش ایسنا وی با بیان این مطلب که مهم‌ترین چالش امروز شهر تهران، ترافیک آن است، افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم در مراجعه به سامانه «137» شهرداری تهران، طی چهار سال فعالیت آن موضوعات مرتبط با حمل و نقل، ترافیک و آسفالت خیابان‌ها بوده، اما متاسفانه و پس از چهار سال شرایط آن تغییر نکرده و برخلاف کاهش در سایر شاخص‌ها، شاخص مشکلات حمل و نقل و ترافیکی شهروندان در مرز بین 36 تا 40 درصد باقیمانده است، در حالی که سایر شاخص‌ها به کمتر از 11 درصد رسیده است.

وی با بیان این مطلب که دو نوع قصورکننده آشکار و پنهان در حوزه ترافیک وجود دارد، تصریح کرد: قصورکنندگان آشکار که همان مردم هستند، اما همواره در کلیه برنامه‌ها و پروژه‌های شهری همکاری کردند. قصورکنندگان پنهان که شهرداری، قوای سه گانه، نیروی انتظامی و سایر دست اندرکاران اجرایی هستند، بیشترین مشکل را با هم دارند.

قالیباف در توضیح اظهارات خود، اضافه کرد: شش سال قبل مردم پشت خطوط عابر پیاده نمی‌ایستادند و آن‌قدر جلو می‌آمدند که برایشان خطرساز می‌شد و یا بستن کمربند ایمنی برای مردم امری فانتزی محسوب می‌شد، اما امروز چنین عادت‌های از بین رفته و مردم اهمیت رعایت قانون را در بسیاری از حوزه‌ها درک می‌کنند.

وی با تاکید بر این که می‌دانیم در شهر چه می‌کنیم و با بلاتکلیفی حرکت خود را ادامه نمی‌دهیم، خاطر نشان کرد: این به آن معنا نیست که از روش‌های تطبیقی و تجربه دیگران و تلاش‌های علمی و کارشناسی بهره‌مند نشویم.

شهردار تهران با بیان این مطلب که البته برخی از حل مشکل ترافیک ناامید شده‌اند، اظهار کرد: به عنوان یک مدیر اجرایی می‌گویم که ترافیک تهران قابل حل است و می‌توان آن را قابل پیش‌بینی و تحمل کرد، امری که در حال حاضر وجود ندارد.

وی با اشاره به تعامل مثبت شهرداری تهران و مجلس شورای اسلامی طی سه سال گذشته، بیان کرد: باید یکی از چالش‌های عمده در حوزه ترافیک که اعمال انضباط در این حوزه‌ است، را برطرف کنیم و هزینه‌های تخلف در شهر را بالا ببریم تا بازدارندگی تخلفات بیشتر شود.

قالیباف یادآور شد: اعمال این تصمیم باید به گونه‌ای باشد که مردم احساس نکنند که می‌خواهیم با اعمال جریمه‌های سنگین‌تر، درآمد شهرداری و دولت را زیاد کنیم و بهتر است درآمد حاصل از این محل برای اعمال بهتر قانون و تجهیز سیستم حمل و نقل عمومی استفاده شود.

وی در پایان صحبت‌های خود از همکاری مجلس شورای اسلامی در حوزه حمل و نقل و به خصوص در زمینه‌ توسعه مترو تقدیر و اظهار امیدواری کرد که این همکاری و توجه کماکان ادامه داشته باشد.

 دکتر محمدباقر قالیباف در پایان مراسم در نهمین کنفرانس حمل و نقل و ترافیک در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی در رابطه با استفاده مسئولان دولتی از خطوط ویژه اتوبوسرانی برای تردد خودروهایشان، افزود: از زمانی که در نیروی انتظامی فعالیت می‌کردم، استفاده از خطوط ویژه اتوبوسرانی را تنها برای خودروهای امدادی قرار دادیم و تاکید داشتیم که مسوولان دولتی هم از همین ترافیک شهر تهران برای رسیدن به محل‌های مورد نظرهای خود عبور کنند.

وی با بیان این که موضوع ترافیک امروز به عنوان دغدغه‌ همه مسئولان و مردم مطرح است، اظهار کرد: در جلسه‌ای که با رییس جمهوری و نیز جلسه‌ای مشترک که با سران سه قوه داشتیم، تاکید شد که اگر پنج اصل مورد نظر در مورد ترافیک و حمل و نقل برطرف نشود، معضل ترافیک به همین شکل باقی می‌ماند.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که منظور از مدیریت واحد شهری چیست؟ پاسخ داد: یک مرکز باید نظارت را بر عهده بگیرد و موضوعات مرتبط با همه حوزه‌ها را جمع‌بندی کند و امیدواریم این اتفاق هر چه زودتر روی دهد، چرا که در دولت هشتم و دولت نهم شاهد این اتفاق مهم و اساسی نبوده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا منظور رئیس مجلس شورای اسلامی از تدوین سند جامع بالا دستی در حوزه حمل و نقل و ترافیک همان طرح جامع حمل و نقل تهران است یا نه، ضمن تایید این مطلب، توضیح داد: طرح جامع، همان سند بالادستی است که اخیرا در شورای عالی ترافیک شهرهای کشور با تغییراتی به تصویب رسیده و امیدواریم پس از بررسی آن در شورای شهر تهران مورد تجدید نظر قرار گیرد، چرا که در حال حاضر در مورد آن اختلاف نظر وجود دارد.

قالیباف تاکید کرد: تصویب طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران به معنی منوط کردن حل مشکل ترافیک به آن نیست، باید تاکید کنیم ترافیک تهران، امروز چارچوب‌های لازم برای برنامه‌ریزی‌ و حل معضل آن را دارد و باید هر چه زودتر بسترهای لازم را برای آن به کار بگیریم.

وی در تشریح پنج آیتم اصلی در حل مشکل ترافیک تهران، تصریح کرد: تحقق مدیریت واحد شهری به معنای تعیین یک صاحب و مدیر پاسخگو برای ترافیک در راس همه مسایل مهم قرار دارد، چرا که مردم باید بدانند چه کسی در این حوزه‌ پاسخگو است.

شهردار تهران اضافه کرد: در توسعه حمل و نقل عمومی باید به کارگیری برنامه‌ها و پروژه‌های سلبی، کاهش تقاضای سفر، افزایش انضباط ترافیکی و در نهایت اصلاح قوانین و فرهنگ آموزش مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: مدیریت واحد شهری به این معنا نیست که مسئولیت حوزه‌های دیگر را از دیگران گرفته و به یک نفر محول کنیم، چرا که من نیز با تمرکزگرایی مخالف هستم و معتقدم باید این مدیریت به یک نفر داده شود و آن فرد در مقابل همه حوزه‌ها پاسخگو باشد.

قالیباف یادآور شد: ترافیک تهران موضوعی کاملا میان‌بخشی است و باید به همین شکل مدیریت شود.

وی در پاسخ به سوالی سیاسی در رابطه با دولت ائتلافی، گفت: قرار نبود در مورد مسایل سیاسی سوال شود.

شهردار تهران در پاسخ به اصرار خبرنگار برای پاسخ به این سوال، گفت: دادن وعده‌های متعدد از یک سال به سال دیگر درست نیست.

وی تاکید کرد: هر دولتی برای ورود به حکومت باید برنامه‌ و هدف‌گذرای مشخص خود را اعلام کند و بر اساس آن حرکت کند.

کد خبر 79831

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز