چشم‌انداز روشن پیش‌روی «پیروزی کامل مردم فلسطین»، که در روزهای اخیر ازسوی رهبرمعظم‌انقلاب نیز مورد تاکید قرار گرفت، نمودهای روشنی دارد که نشان می‌دهد جبهه مقاومت دستاوردهای چشمگیری داشته‌است؛ موفقیت‌هایی که نوید پیروزی نهایی فلسطینیان به‌حساب می‌آید.

رامین مهمانپرست

همشهری‌آنلاین_گروه‌سیاسی: اگرچه این‌روزها سرزمین‌های اشغالی و به‌ویژه نوار غزه آماج حملات ددمنشانه رژیم‌صهیونیستی است، روزانه غیرنظامیان زیادی ازجمله زنان و کودکان به شهادت می‌رسند و فجایع ضدبشری گسترده‌ای دراین منطقه درحال وقوع است، اما تحولات اخیر در فلسطین و به‌ویژه پس‌از عملیات «طوفان الاقصی» دربردارنده درس‌ها نکات مهمی بود که نشان‌ می‌دهد پیروزی جبهه مقاومت نزدیک‌تر از آن‌ است که تخمین زده می‌شود.

تصویری که شکست

رئیس شورای سیاستگذاری خانه دیپلماسی کشور در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین با بیان اینکه شاید بتوان «خودباوری» را مهم‌ترین دستاورد پیروزی اخیر رزمندگان مقاومت در عملیات «طوفان‌الاقصی» دانست، گفت: این پیروزی به همگان نشان داد می‌توان روی‌پای خود ایستاد و درمقابل اشغالگری که هیمنه و ظاهرش قوی‌تر از واقعیت داخلی‌ آن است، به پیروزی دست یافت.

رامین مهمانپرست با اشاره به اینکه رزمندگان مقاومت تصویری را درهم شکستند که صهیونیست‌ها در دهه‌های اخیر تلاش می‌کردند درسطح جهان از خود ترسیم کنند، افزود: نیمی از اقتدار ساختگی رژیم‌صهیونیستی به‌دلیل تبلیغات طولانی‌مدتی بود که ازسوی آنان انجام می‌شد و می‌کوشید اقتدار سیستم نظامی – امنیتی خود را به رخ مردم کشورهای اسلامی بکشد.

وی ادامه‌داد: صهیونیست‌ها تلاش می‌کردند این‌گونه جلوه دهند که ارتش‌های اسلامی – عربی توان رویارویی با چنین ساختار شکست‌ناپذیری را ندارند، اما اکنون حتی مقام‌های صهیونیست هم اذعان دارند این تصویر به‌صورت «شوکه‌کننده‌ای» ازسوی فلسطینی‌ها شکسته شده‌است و رزمندگان مقاومت از زمین، دریا و آسمان وارد سرزمین‌های اشغالی شدند و ضربات سنگینی به پیکر این رژیم وارد کردند.

شکست اقتدار ادعایی صهیونیست‌ها

سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه با بیان اینکه معتقدم شکست اقتدار ظاهری صهیونیست‌ها از مهم‌ترین موفقیت‌های جبهه مقاومت فلسطینی در روزهای اخیر به‌حساب می‌آید، تصریح‌کرد: احساس عدم‌امنیتی که به‌دنبال «طوفان‌الاقصی» در ساکنان سرزمین‌های اشغالی ایجاد شده، صهیونیست‌ها را درمقابل مطالبات شهروندانی قرار داده که با وعده‌وعیدهای فراوان امنیتی و اقتصادی به این منطقه کشانده شده‌اند.

مهمانپرست با بیان‌اینکه صهیونیست‌ها در دهه‌های اخیر با تبلیغات گسترده تلاش کردند یهودیان را برای «جمعیت‌سازی» و «دولت‌سازی» به سرزمین‌های اشغالی بکشانند، افزود: اکنون همه فعالیت‌های تبلیغی آنان به یک‌باره فرور ریخته‌است. مقام‌های صهیونیست همواره به ساکنان سرزمین‌های اشغالی اطمینان می‌دادند سامانه «گنبد آهنین» می‌تواند امنیت آنان را تضمین کند، اما اکنون خود مقام‌های نظامی این رژیم هم اذعان می‌کنند این سامانه هم ظرفیتی دارد و نمی‌تواند درمقابل چندهزار موشکی که ازسوی غزه شلیک می‌شود، کارایی مناسبی داشته باشد.

وی با اشاره به حس ‌عدم‌امنیتی که این روزها در سرزمین‌های اشغالی فراگیر شده‌است، ادامه‌داد: در روزهای اخیر تصاویر بسیاری از افرادی که  قصد فرار از سرزمین‌های اشغالی را داشتند منتشر شد؛ افرادی که گویی فریب خورده‌اند و سرزمین‌های اشغالی دیگر برایشان امن نیست.

نمایش بخش کوچکی از توانمندی‌های جبهه‌مقاومت

رئیس شورای سیاستگذاری خانه دیپلماسی کشور با بیان اینکه باز شدن راه برای مقابله موثر و فراگیر با رژیم‌صهیونیستی، از دیگر موفقیت‌های جبهه‌مقاومت به‌دنبال تحولات اخیر است، اظهارکرد: «طوفان‌الاقصی» نشان داد می‌توان در مصاف با هیمنه نظامی – امنیتی صهیونیست‌ها، به موفقیت‌های بزرگی دست یافت.

مهمانپرست افزود: تاکنون بخش کوچکی از توانمندی‌های جبهه‌مقاومت وارد عرصه عملیاتی شده‌است. اگر قرار شود توانمندی‌های موجود در محورمقاومت به میدان بیاید، آن‌وقت ناتوانی رژیم صهیونیستی در مدیریت بحران پیش‌رو بیشتر به‌چشم می‌آید.

شکست پروژه عادی‌سازی

 سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه شکست پروژه عادی‌سازی روابط به رژیم صهیونیستی را از دیگر موفقیت‌های اخیر جبهه مقاومت در فلسطین دانست و گفت: حاکمان برخی دولت‌های عربی در سال‌های اخیر تلاش می‌کردند مسیر نوعی قبح‌زدایی از عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را هموار کنند و تا حد قابل‌توجهی هم پیش رفته بودند، اما این پروژه ناکام ماند.

مهمانپرست ادامه داد: غربی‌ها به‌حدی پروژه عادی‌سازی را پیش برده بودند که موفق شده بودند عربستان‌سعودی، به‌عنوان داعیه‌دار کلیدداری اماکن مقدس اسلامی را هم برای مذاکره مجاب کنند. این درحالی‌است که به‌دنبال «طوفان‌الاقصی» این‌دست از دولت‌های عربی در شرایط بغرنجی قرار گرفته‌اند. آنچه مشخص است اینکه، زحمات سال‌های طولانی واشنگتن، تل‌آویو و دولت‌های غربی درمسیر «عادی‌سازی» در شرایط کنونی به کما رفته است.

فضای تازه‌ در افکارعمومی جهان

رئیس شورای سیاستگذاری خانه دیپلماسی کشور با اشاره به واکنش‌های گسترده جهانی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، گفت: جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی در فلسطین طی سال‌های اخیر درحال عادی شدن بود و افکارعمومی دیگر به شنیدن چنین اخباری عادت کرده بود، اما تحولات اخیر بار دیگر روح ضدصهیونیستی را در مردم جهان بیدار کرده‌است.

مهمانپرست با بیان اینکه جنایات رژیم صهیونیستی این روزها بار دیگر به بحث روز افکارعمومی جهان تبدیل شده‌است، افزود: اکنون شاهدیم که سازمان‌های بین‌المللی به صورت پررنگ‌تری علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی به همگرایی رسیده‌اند. امروز مردم همه جهان به‌وضوح مشاهده می‌کنند که صهیونیست‌ها چگونه غزه را به بزرگ‌ترین زندان بدون‌سقف دنیا تبدیل کرده‌اند.

وی ادامه داد: شکل‌گیری فضای تازه‌ای در افکارعمومی جهان برای محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی از دستاوردهای مهم تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی محسوب می‌شود.

ضربه‌های داخلی و خارجی که رژیم‌صهیونیستی خورد

این سفیر پیشین کشورمان با اشاره به ضرباتی که رژیم‌صهیونیستی در تحولات اخیر متحمل شده‌است، تصریح‌کرد: صهیونیست‌ها در روزهای اخیر چند ضربه مهلک از بیرون دریافت کرده‌اند، که یکی از آنها، درهم شکستن اقتدار ادعایی امنیتی – اطلاعاتی آنان بود. آنها مدعی بودند دراین حوزه بسیار مقتدرند و کسی نمی‌تواند هماوردشان باشد، اما جبهه مقاومت این تصویر را شکست.

مهمانپرست افزود: ازسوی دیگر صهیونیست‌ها طی سالیان گذشته همواره تلاش می‌کردند قدرت دفاع خود از سرزمین‌های اشغالی را رسوخ‌ناپذیر جلوه دهند، اما موشک‌های مقاومت این تصویر را  فرو ریخت و به‌صدا درآمدن مستمر آژیرخطر در نقاط مختلف سرزمین‌های اشغالی شاهدی براین ادعاست.

وی با اشاره ضرباتی که رژیم صیهونیستی از داخل دریافت کرده‌است، اظهارکرد: خروج افرادی که با وعده‌وعیدهای مختلف وارد سرزمین‌های اشغالی شده بودند، از مهلک‌ترین ضرباتی است که صهیونیست‌ها در روزهای اخیر در داخل دریافت کرده‌اند. موج جدید مهاجرت از سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد صهیونیست‌ها به این درک شفاف رسیده‌اند کسی که خانه دیگری را غصب می‌کند، دیگر روی آرامش را نخواهد دید.

مهمانپرست تصریح کرد: شکست اقدام‌های صهیونیست‌ها درجهت فضاسازی باهدف شکل‌دهی به مناسبات منطقه‌ای و ایجاد همکاری‌های نوین، از دیگر ضرباتی بود که صهیونیست‌ها متعاقب «طوفان‌الاقصی» دریافت کردند.

کد خبر 797217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بهنام IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
    1 0
    خیلی طولانی بود نخوندم نظری هم نمیدم ,,نظر هم بدم پخش نمیشه