مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

پای‌ها فقط نوعی شیرینی نیستند در همان خمیر پای می‌توانید انواع و اقسام مواد غذایی را به همان روش پای‌های شیرینی بگذارید و با همان شرایط هم بپزید.

پای قزل آلا

همشهری آنلاین: این غذاها هم ظاهر جذاب و زیبایی دارند و هم خوشمزه هستند. اگر مهمانی دارید که اهل غذای دریایی است حتما پای ماهی را بپزید. مطمئن باشید بسیار استقبال می‌کند.

مواد لازم برای تهیه خمیر 

۲۲۰ گرم آرد
۱ ق‌چ نمک
۲ عدد زرده تخم‌مرغ
۱۰۰ گرم کره
۱ ق‌چ زعفران آب‌کرده

۱. آرد را با نمک مخلوط کرده، چندین مرتبه الک کنید. کره را مدتی قبل از یخچال بیرون بگذارید تا نرم شود. سپس آن را با چاقو به تکه‌های کوچک تقسیم کنید، همه مواد (کره، آرد و نمک) را در یک کاسه ریخته و با نوک انگشت شروع به مخلوط کردن آنها با یکدیگر کنید.

۲. بعد از ورز دادن آرد با کره، وقتی کاملا با هم مخلوط شدند و به شکل خمیر داخل نان باگت درآمدند، یک عدد زرده تخم‌مرغ را هم اضافه کنید و خوب باش دست ورز دهید تا هم مواد با یکدیگر ترکیب شوند و هم در انتها مخلوطی خمیری شکل داشته باشید.

نکته: اگر احساس کردید خمیرتان سفت است و لطافت کمی دارد، می‌توانید به اندازه دو تا سه قاشق سوپ‌خوری آب سرد به آن اضافه کرده و مجددا ورز دهید.

۳. بعد از اینکه خمیر لطیفی حاصل شد آن را در یک کیسه پلاستیکی گذاشته و در ظرفی دربسته در یخچال قرار دهید. این مرحله یک ساعت طول می‌کشد تا خمیر کمی استراحت کند. در این فاصله می‌توانید مواد داخل پای را آماده کنید.

۴. خمیر استراحت کرده را از یخچال بیرون آورید، سطح کارتان را آردپاشی کنید تا در موقع باز کردن خمیر با وردنه به سطح کار نچسبد. خمیر را مدتی بیرون از یخچال بگذارید تا نرم شود. بعد آن را با وردنه به شکل دایره‌ای با قطر ۲۳ سانتی‌متر باز کنید. توجه داشته باشید این دایره خمیری به اندازه قالب پای‌تان باشد.

نکته: شما می‌توانید اول خمیر را باز کرده و بعدباتوجه به شکل و اندازه قالب، دایره قالب را جدا کنید.  

۵. حالا خمیر برش زده به اندازه قالب را در قالب مورد نظر بگذارید. نیمی از پنیر رنده شده را روی خمیر و در وسط آن بریزید. با چنگال‌ لبه‌های خمیر اطراف قالب را سوراخ سوراخ کنید.

مواد داخل پای

۱. ماهی قزل‌آلا را شسته و روی تخته قرار دهید. با چاقویی تیز اسکلت ماهی را از گوشت آن جدا کنید (البته اگر در این کار مهارت کافی ندارید، می‌توانید آن را به ماهی فروشتان هم بسپارید).

۲. پیرکسی آماده کرده مقدار کمی روغن در کف آن ریخته، ماهی را در ظرف، توی روغن قرار دهید. با کمی نمک و فلفل مزه‌دار کنید. فر را با درجه ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کرده و بگذارید گرم شود سپس ظرف حاوی ماهی را در فر قرار دهید و بگذارید ماهی به مدت ۲۵-۲۰ دقیقه بپزد. در این فاصله قارچ‌ها را بشویید و به شکل دلخواه خرد کنید. مقداری روغن در تابه ریخته و قارچ‌ها را در آن تفت دهید. می‌توانید به قارچ مقدار کمی زردچوبه و آبلیمو هم بیفزایید.

۳. شوید را که قبلا خرد کرده‌اید با فلفل دلمه‌ای به قارچ‌های سرخ شده و بی‌آب بیفزایید. ژامبون‌ها را هم به شکل دلخواه خرد کنید و به مواد درون تابه بیفزایید تا هم مواد خوب تفت داده شوند و با یکدیگر مخلوط شوند. بعد زیر تابه را خاموش کنید و مواد را درون صافی بریزید تا روغن اضافی آنها گرفته شود.

۴. ماهی پخته شده را از فر درآورید و بعد از کمی خنک شدن، شروع به جدا کردن تیغ‌های باقیمانده و پوست ماهی کنید. فقط توجه داشته باشید که تکه‌های ماهی را خیلی کوچک و خرد نکنید. وقتی مطمئن شدید که در ماهی تیغی وجود ندارد آن را با مواد دیگر (قارچ و ژامبون و سبزیجات تفت داده شده) مخلوط کنید و کناری بگذارید.  

۵. مواد داخل پای را که از قبل آماده کرده‌اید روی پنیر ریخته و آنها را با پشت قاشق صاف کنید تا به شکل یکنواخت همه جای سطح خمیر پهن شوند. حال بقیه پنیر رنده شده را روی مواد پخش کنید. باقیمانده خمیر را گلوله کرده، کمی ورز دهید و با وردنه باز کنید تا به قطر نیم سانتی‌متر درآید. بعد آن را به شکل نوارهای یک‌ سانتی برش بزنید و به شکل دلخواه روی سطح پای بگذارید. البته بهتر است فاصله بین نوارها حدودا یک سانت و نیم باشد و نوارها با فاصله مساوی از یکدیگر قرار گیرند. وقتی یک دور همه نوارها را روی مواد پای قرار دادید نوبت به دور دوم نوارها می‌رسد که باید به حالت ضربدری روی نوارهای قبلی قرار گیرند.

۶. فر را روشن کنید تا با درجه حرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم شود. وقتی باقیمانده خمیر را به شکل نوار روی پای گذاشتید، در یک کاسه زرده‌ تخم‌مرغ را با کمی زعفران آب کرده مخلوط کنید و با قلم‌موی آشپزی روی نوارهای خمیری بمالید. بعد از گرم شدن فر، ظرف پای را روی سینی وسط بگذارید تا به مدت ۴۰-۳۵ دقیقه بپزد.

مواد لازم برای داخل پای 

۸۰۰ گرم (یک‌عدد) ماهی قزل‌آلا
۱۵۰ گرم ژامبون گوشت
۲ /۱ پیمانه فلفل دلمه‌ای قرمز خردشده
۱۵۰ گرم قارچ
۳ ق‌س شوید خرد شده
۱ ق‌چ زنجبیل تازه رنده شده
۵۰ گرم پنیر پیتزای رنده شده
۲ /۱ پیمانه روغن مایع
۱ ق‌چ آبلیمو
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

فوت‌وفن

قالب پای در جنس‌های سرامیک، چینی و فلزی موجود است. بهتر است کنگره‌دار باشد و در اینجا قطر مناسب ۲۳ سانتی‌متر است.

کد خبر 797479
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha