شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

گروه اجتماعی: بررسی وضعیت گروه‌های متفاوت در کشور از آن رو اهمیت پیدا می‌کند که می‌توان برای کاهش برخی مشکلات برنامه‌ریزی کرد.

اینکه مسئولان کشور بدانند کدام گروه سنی نیازها و مشکلات‌شان چیست می‌تواند راهگشایی باشد برای مسئولانی که تلاش می‌کنند تا به کاهش مشکلات کمک کنند.

گاهی حتی مدیران سازمان‌های مختلف نیز می‌توانند با انجام کارهای پژوهشی روی کارکنان‌شان و نیازسنجی خواسته‌ها برای دستیابی به تیم کاری ورزیده‌تر اقدام کنند.
به تازگی نتایج طرح پایش سلامت دانشجویان ورودی پارسال دانشگاه تهران از سوی معاون دانشجویی این دانشگاه اعلام شده است.

سید مهدی قمصری به خبرگزاری ایسنا گفته که 5/15درصد از دانشجویان ورودی 87 دانشگاه تهران در بدو ورود به فکر آسیب به‌خود هستند؛ هرچند قمصری تعریفی از آسیب به‌خود ‌ارائه نکرده و حتی تعداد این افراد را اعلام نکرده‌است ولی به‌نظر می‌رسد که می‌بایستی آژیر خطر را در دانشگاه تهران به صدا درآورد و برنامه دقیقی برای برطرف کردن این آسیب طرح کرد.

از دیگر آمارهایی که او اعلام کرده می‌توان به این موارد اشاره کرد: 19درصد دانشجویان مشکوک به اختلال روانی‌اند، 35 درصدشان توان نه گفتن ندارند، 26‌درصد به رشته تحصیلی‌شان علاقه‌مند نیستند و 28درصد سازگاری با محیط برایشان مشکل است.

اما خبر خوش اینکه 90درصد دانشجویان اعلام کرده‌اند که به حمایت اجتماعی دسترسی دارند و 97درصد دانشجویان در بدو ورودشان به دانشگاه سیگاری نبوده‌ا ند.

وقتی آمارها حرف می‌زنند

این آمارها رسمی است و از سوی یک مقام رسمی هم منتشر شده پس جای هیچ‌گونه برچسب سیاه‌نمایی نیست، وقتی آمارها از سوی معاون دانشجویی دانشگاه تهران اعلام شده دیگر نمی‌توان کسی را متهم به بزرگنمایی کرد، پس می‌پذیریم این مشکلات در میان دانشجویان ورودی 87 دانشگاه تهران وجود دارد، یعنی باید از مسئولان همان دانشگاه بخواهیم که برنامه‌شان را برای کنترل، کاهش و مهار بحران اعلام کنند.

به‌نظر می‌رسد در دیگر دانشگاه‌های کشور هم همین اوضاع برقرار باشد، همه پذیرفته‌شدگان کنکور از گوشه و کنار ایران می‌آیند تا پشت میز و نیمکت دانشگاه به دانش و آگاهی‌شان افزوده شود، از آنجا که دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها هم در شرایط مشابه دانشجویان دانشگاه تهران زندگی کرده و به دانشگاه راه یافته‌اند می‌توان این آمارها را با کمی بالا و پایین به دیگر دانشگاه‌های کشور منتسب کرد.

نه گفتن یک مهارت است

نه گفتن یکی از مهارت‌های نخستینی است که انسان‌ها می‌بایست در‌گذار از سن کودکی بیاموزند.کارشناس مشاوره دانشگاه تهران معتقد است که خلأ رفتار قاطعانه و ناتوانی نه گفتن باعث بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

مریم رامشت به ایسنا گفته که ‌اگر فردی بتواند قاطعانه در مقابل نظر دیگران مخالفت کند یک احساس پذیرفته نشدن، گناه و شرمساری در او به‌وجود می‌آید.

کد خبر 79861

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز