مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: براساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک و در راستای تحقق سهم 30 درصدی مترو در سفرهای شهری، باید سالانه حداقل 800 تا هزار میلیارد تومان برای توسعه مترو تهران هزینه شود

به گزارش مهر، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام مطلب بالا و با اشاره به اینکه در حال حاضر سهم مترو در سفرهای شهری تنها 7 درصد است افزود: براساس طرح جامع باید سالانه 22 کیلومتر مترو در تهران احداث شود. البته در تغییرات صورت گرفته توسط مسئولین شورای عالی ترافیک این رقم به 5/18 کیلومتر کاهش یافته و به طور حتم موضوع پیگیری خواهد شد تا اصلاحات لازم در این زمینه صورت بگیرد. اما اگر بخواهیم براساس قانون حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت عمل کرده و شبکه مترو را تکمیل کنیم باید سالانه حداقل 800 تا هزار میلیارد تومان هزینه کنیم.

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه براساس قانون حمل ونقل و مدیریت مصرف سوخت باید تمام امکانات کشور در حوزه حمل ونقل برای توسعه مترو و خطوط ریلی متمرکز شود گفت: در بخش اتوبوسرانی با افق طرح جامع فاصله زیادی نداریم و تاکسیرانی نیز تنها باید از نظر کیفی ارتقا یابد، در این میان ضرورت دارد تمام توان و امکانات خود را صرف توسعه مترو کنیم تا سهم این سیستم در حمل ونقل عمومی به سهم پیش بینی شده در قانون و طرح جامع حمل ونقل عمومی شهر تهران برسد.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: تکمیل شبکه مترو تهران، نه تنها می‌تواند حجم انبوهی از سفرهای شهری را تحت پوشش قرار داده و از حجم ترافیک بکاهد بلکه جایگزینی این وسیله حمل و نقل عمومی به جای خودروی شخصی می‌تواند 95 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کند.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه در سفر با خودروی شخصی حدود 2 هزار و 600 کیلو ژول انرژی مصرف می‌شود حال آنکه همان سفر با مترو  تنها 120 کیلو ژول انرژی نیاز دارد افزود: با جابه جایی 2 میلیارد و 200 میلیون نفر با مترو تهران در سالهای اخیر،  بیش از 450 میلیارد تومان به طور مستقیم در مصرف انرژی صرفه جویی شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به تولید روزانه 3 هزار و 500 تن آلاینده توسط خودروها اشاره کرد و گفت: توسعه مترو به عنوان پاک ترین، سریع ترین، ایمن ترین و کارآمدترین سیستم حمل و نقل عمومی مورد تاکید است که علاوه بر کاهش ترافیک، نقش انکارناپذیری در حل مسائل محیط زیستی، اقتصادی، اجتماعی ناشی از معضل ترافیک دارد.

تشکری هاشمی هوشمند سازی مدیریت ترافیک را از دیگر برنامه‌های مهم در این حوزه دانست و افزود: با هوشمند سازی مدیریت ترافیک علاوه برکاهش ترافیک، روانی ترددها، کاهش زمان سفر و کاهش اتلاف وقت شهروندان، روزانه می توان حدود 2 میلیارد تومان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.

معاون شهردار تهران ادامه داد: اگرچه با توسعه حمل و نقل عمومی و به کارگیری سیستمهای هوشمند می‌توان درصد قابل توجهی از مصرف سوخت و انرژی را کاست اما به موازات این مهم باید در مورد نحوه تولید خودروهای داخلی و استانداردها آنها نیز تغییرات جدی حاصل شود زیرا یک خودروی قدیمی مانند پیکان در هر 100 کیلومتر 17 لیتر بنزین مصرف می‌کند حال آنکه این میزان در خودروهای جدید 4 تا 6 لیتر بنزین است. این موضوع نشان می‌دهد بیش از 200 درصد افزایش مصرف سوخت به دلیل استاندارد نبودن خودروهای شخصی است.

کد خبر 80186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز