مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
۰ نفر

پاییز فصل کدو حلوایی است. با کدو حلوایی انواع و اقسام غذاها و حتی شیرینی‌ها و دسرها را می‌پزند ولی آبگوشت یزدی‌ها یک چیز دیگری است.

آبگوشت

همشهری آنلاین: این آبگوشت به خاطر جایگزین کردن کدو حلوایی به جای سیب‌زمینی، طعم و مزه کاملا متفاوتی دارد. در ضمن به جای نخود و لوبیا هم از ماش و لوبیا چیتی در آن استفاده می‌شود.

مواد لازم 

۵۰۰ گرم گوشت گوسفند آبگوشتی
۲ /۱ پیمانه لوبیا چیتی
۲ /۱ پیمانه ماش
۲۵۰ گرم کدو حلوایی زرد
۴ ق س پیاز داغ
۱ ق س آرد سفید
کمی روغن
کمی دارچین (به دلخواه)
زردچوبه، نمک و فلفل به میزان لازم

۱. ماش را پاک کرده در ظرف آب خیس کنید. بهتر است این کار را از شب قبل انجام دهید و چند بار آب آن را عوض کنید. لوبیا چیتی را هم از شب قبل در مقداری آب بخیسانید و آب آن را هم چند بار تعویض کنید.
۲. در قابلمه‌ای گوشت را با پیاز داغ کمی در روغن، تفت دهید. لوبیاچیتی را آبکش کرده با کمی زردچوبه همراه با گوشت در روغن تفت دهید و در ظرف مقداری آب بریزید و در قابلمه را بگذارید تا بپزند.
۳. ماش را در مقداری آب ریخته و روی حرارت بگذارید وقتی که پوست ماش روی آب آمد، آنها را از روی سطح آب جمع کرده و دور بریزید. وقتی ماش پخت آن را بکوبید و له کنید بعد آرد را به آنها اضافه کنید و مخلوط کنید. این ترکیب را در آخرین مراحل پخت با کمی آب مخلوط کنید و به آبگوشت اضافه کنید تا هم طعم خوبی به آبگوشت بدهد و هم غلظتش خوب باشد.
۴. کدو حلوایی را پوست گرفته و در تابه‌ای با مقداری روغن سرخ کنید. بعد آنها را در قابلمه آبگوشت بریزید تا با گوشت بپزد. بعد از پخت کامل گوشت و حبوبات، نمک و فلفل و دارچین را هم بیفزایید تا حدود ۱۵ دقیقه بجوشد. وقتی آبگوشت جا افتاد، آن را در ظرف ریخته و سرو کنید.

ترشی مخــلوط

مواد لازم 

۱ عدد هویج
۴ عدد فلفل‌سبز
۱ عدد گل‌کلم متوسط
۴ عدد سیب‌زمینی ترشی
۱ ق س ادویه ترشی
۲ پیمانه سرکه
۳ حبه سیر
نمک و فلفل قرمز به میزان لازم

تمام مواد را خوب شسته و خشک کنید. آنها را به دلخواه ریز یا درشت خرد کنید و در کاسه‌ای بزرگ بریزید. ادویه و سرکه و نمک و فلفل را هم بیفزایید و خوب هم بزنید. حبه‌های سیر را هم ریز کرده به مواد اضافه کنید. حالا بعد از مخلوط شدن مواد، ترشی را در ظرف مورد نظرتان ریخته و در جای خنک نگهداری کنید.

فوت‌وفن

در جای سرد و خنک نگه داشتن ترشی باعث خوب ماندن رنگ ترشی و کدر نشدن آن می‌شود. اگر سرکه‌تان بیش از حد تند و تیز و ترش بود، به ترشی‌تان یک پیمانه آب جوشیده سردشده اضافه کنید تا مزه ترشی کمی ملایم‌تر شود.

کد خبر 801927
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha