مجموع نظرات: ۱
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

با تلاش تیم صلح و سازش دادسرای جنایی تهران، ۱۳ قاتل با بخشش اولیایدم از قصاص رهایی یافتند و صبح روز گذشته در کاخ دادگستری و با حضور رییس کل دادگستری،  دادستان، و سرپرست دادسرای جنایی تهران  دستبند اتهام از دستانشان باز تا بار دیگر طعم آزادی را بچشند.  

جنايي

همشهری آنلاین؛ الهه فراهانی: ساعت ۹ صبح دیروز ۱۳ زندانی که همگی به جرم قتل به قصاص محکوم شده بودند به کاخ دادگستری تهران منتقل شدند تا آخرین مقدمات آزادی آنها و ثبت رضایت خانواده مقتولان در پرونده‌شان انجام شود.

در این جلسه علی القاصی، رییس کل دادگستری تهران نیز حضور داشت. وی در توضیح جزئیات آزادی ۱۳ زندانی محکوم به قصاص گفت: امروز تعداد ۱۳ محکوم به قصاص با اقدام خداپسندانه اولیای دم که حق قانونی آنها اجرای حکم بود اما با وساطت و تلاش صلح یاران، از قصاص گذشتند، به زندگی بازگشتند. اولیای دم با توجه به فشارهای روحی و روانی که برای اجرای حکم داشته‌اند با خدا معامله کرده و قطعا اجر آن را از خدا خواهند گرفت و ما هم به صورت رسمیاز این کار ارزشمند تقدیر می کنیم تا فرهنگ صلح و سازش در کشور ترویجپیدا کند و قطعا انعکاس این کار خداپسندانه اولیای دم در تعالی و رشد بالندگی جامعه و ترویج معروفات اثر خوبی دارد.

وی درباره محکومان به قصاصی که قرار بود طعم آزادی را بچشند، تصریح کرد: قطعا همه کسانی که در زندان به عنوان مجرم هستند آدم‌های بدی نیستند و گاهی این افراد از سر اتفاق و یا تقدیر و سرنوشت و یا چه بسا به خاطر مشکلاتی که گریبانگیر خانواده‌های آنها است دست به نزاعی می‌زنند که هرگز فکر نمی‌کردند باعث سلب حیات فرد دیگری شود. از این رو تلاش صلح یارانبرای جلب رضایت اولیای دم در اینگونه پرونده‌ها پسندیده است. از طرفی در توبه باز است و افرادی که با گذشت اولیای دم از قصاص رهایی می‌یابند، حالا که زمینه بازگشت آنها به جامعه فراهم شده، باید از گذشته خود عبرت بگیرند و زندگی شرافتمندانه‌ای را انتخاب کنند.

در ادامه جلسه علی صالحی دادستان تهران نیز به این نکته اشاره کرد که اولیای دم به رغم اینکه خداوند به آنها حق قصاص داده اما با این وجود راه بخشش را انتخاب کرده‌اند، گفت: این افراد در درگاه خداوند ارج و قرب خاص و ویژه‌ای دارند.

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران که تیم صلح و سازش دادسرا زیر نظر وی و با تلاش شبانه‌روزِی، موفق به نجات محکومان زیادی از مجازات مرگ شده نیز توضیح داد: من از تلاش بی‌دریغ خیرین، اصحاب رسانه و صلح یاران تشکر و قدردانی می‌کنم که همیشه بدون هیچچشمداشتی و فقط برای رضای خدا برای جلب رضایت از خانواده مقتولان و آزادسازی زندانیان تلاش می کنند.

وی ادامه داد : تا کنون به حول و قوت الهی و با همت همه عزیزان ۱۰ جلسه آزادسازی جمعی محکومان به قصاص داشتیم و این بار هم این آزادسازی در حضور رئیس کل دادگستری استان تهران و دادستان تهران انجام می شود.

شهریاری تصریح کرد: همچنان که در قرآن و احادیث و روایات ائمه اطهار بر صلح و سازش تاکید شده است، بر اساس دستورات رئیس قوه قضائیه، شورای صلح و سازش دادسرای امور جنایی چند سالی است برای جلب رضایتاولیای دم و نجات محکومان از قصاص فعالیت خود را شروع کرده است و خوشبختانه با تلاش صلح‌یاران که بدون هیچ چشمداشتی و به صورت رایگان در این راه خدمت می‌کنند، نتایج خوبی گرفته‌ایم.

به گفته سرپرست دادسرای جنایی تهران، در قانون تاکید شده که اولین وظیفه قاضی، تشویق طرفین دعوا به صلح و سازش است و به همین دلیل در دادسرای امور جنایی به محض اینکه پرونده قتلی تشکیل می‌شود که در آن قاتل بر سر عصبانیت و ناخواسته مرتکب قتل شده، فعالیت تیم صلح و سازش هم شروع می شود و اگر در این مرحله به نتیجه رسید که پرونده از جنبه عمومی جرم به دادگاه ارسال می شود و اگر به نتیجه نرسید تلاش تیم صلح و سازش تا پای چوبه دار هم ادامه دارد.

شهریاری گفت: ما در زندان و محل اجرای حکم قصاص، اتاقی را در نظر گرفته‌ایم که فرد محکوم پیش از اجرای حکم با اولیای دم مواجه حضوری داشته باشد و در آخرین لحظات درخواست بخشش کند که خوشبختانه همه این اتفاقات باعث جلب رضایت اولیای دم ۵۰ تا ۶۰ درصد محکومان به قصاص شده است. پس از پایان جلسه، رییس کل دادگستری تهران، دستبند اتهام را از دستان قاتلان بخشیده شده باز کرد تا آنها به آغوش خانواده‌هایشان برگردند.

کد خبر 803812

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha