در سطح میوه‌فروشی‌های پایتخت، قیمت میوه و برخی محصولات صیفی با نرخنامه عمده‌فروشان اختلاف فاحشی دارد. سوال این است که این اختلاف بیش از ۳۰ درصد سود مجاز خرده‌فروشی از کجا آب می‌خورد و اصل ماجرای آن چیست؟

بازار میوه

به گزارش همشهری، قیمت میوه و تره‌بار در میوه ‌فروشی‌های پایتخت طی یکی دو ماه اخیر نوسان زیادی نداشته و میوه‌های پاییزی در مقایسه با زمان مشابه سال قبل کاهش قیمت نشان می‌دهند.

قیمت‌ها در بازار میوه، به گواه اعداد و ارقام مرکز آمار هم در مهرماه نسبت به شهریور کاهشی بوده و حتی میوه نوبرانه‌ای مثل پرتقال درنخستین ماه پاییز ۲۳ درصد کاهش قیمت داشته است.

از سوی دیگر، به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران، فراوانی بار و ذخیره‌سازی مناسب اقلام پرمصرف در سردخانه، آرامش را در بازار میوه و صیفی برقرار کرده و در هفته‌های گذشته نوسانی را در قیمت‌های عمده‌فروشی شاهد نبوده‌ایم.

مصطفی دارایی نژاد علاوه بر این که از آvامش بازار میوه خبر داده بلکه پیش‌بینی کرده که با توجه به فراوانی میوه‌های پاییز و دیگر اقلام، قیمت‌ها در این بازار تا پایان آبان تغییری نداشته باشد.

این در حالی است که در سطح میوه‌فروشی‌های پایتخت، قیمت میوه و برخی محصولات صیفی با نرخنامه عمده‌فروشان اختلاف فاحشی دارد. سوال این است که این اختلاف بیش از ۳۰ درصد سود مجاز خرده‌فروشی از کجا آب می‌خورد و اصل ماجرای آن چیست؟

نرخنامه میدان بزرگ تره‌بار تهران، قیمت هر کیلو انار را بین ۱۵ تا ۴۵ هزار تومان نشان می‌دهد درحالی که در بعضی میوه فروشی‌ها انار با قیمت کیلویی ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. نارنگی در شرایطی در مغازه‌ها کیلویی ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان قیمت خورده که نرخ عمده‌فروشی آن بین ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان است و حداکثر قیمت آن در خرده‌فروشی‌ها باید ۴۵ هزار تومان باشد.

گذشته از این برخی صیفی‌جات نیز طی یک ماه گذشته در مغازه‌ها به طور چشمگیری گران شده‌اند که فلفل دلمه از جمله این محصولات است. فلفل دلمه سبز در مغازه‌های سطح شهر هم‌اکنون بین ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

این در شرایطی است که رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران هفته گذشته ضمن اشاره به کاهش تقاضا و مدیریت خرید از سوی مردم، اعلام کرد که امسال نسبت به سال‌های قبل بار فراوان‌تر و قیمت‌ها مناسب‌تر شده و حتی برای تامین میوه شب یلدا هم هیچ مشکلی وجود ندارد.

سوال این است که در شرایط افزایش عرضه و کاهش تقاضا، اختلاف بیش از ۵۰ درصدی بین قیمت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی چه دلیلی جز گرانفروشی می‌تواند داشته باشد؟

ریشه گرانفروشی میوه کجاست؟ | تفاوت عجیب قیمت میوه از عمده فروشی تا خرده فروشی

کد خبر 804480
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    1 0
    عدم نظارت دستگاه ها مسوول و برخی از مدیران نالایق و ناکار آمد و حتی ترسو جرات برخورد با واسط ها را ندارند