یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

گروه اجتماعی- مینا شهنی: دولت افزایش مستمری 20درصدی را برای بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی تصویب کرد.

براساس آنچه از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر شده هیأت وزیران با افزایش 20درصدی مستمری بازنشستگان، از کار افتادگان و بازماندگان بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در سال 88 موافقت کرده‌است.

با توجه به این مصوبه، مستمری‌های بازنشستگی و از کارافتادگی و بازماندگان که تا پایان سال گذشته برقرار شده 20‌درصد افزایش می‌یابد.

اما مستمری‌بگیرانی که پیش از سال 1387 مقرری‌شان برقرار شده و بیشتر از 25 سال سابقه بیمه پردازی دارند علاوه بر این 20 درصد به ازای هر سال مازاد بر 25 سال 4 دهم درصد حداقل مستمری نیز به مستمری‌هاشان افزوده خواهد شد.

بر این اساس، افزایش 4/0درصدی حقوق مستمری بگیران مشمول این مصوبه، در مجموع نباید از مبلغ یک میلیون ریال بیشتر شود.

از سوی دیگر، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفته‌است که بازنشستگان کارگر تامین اجتماعی از مزایای قانون خدمات کشوری برخوردار می‌شوند.

تا پیش از این نیز خبرهای منتشر شده همگی از پوشش قانون خدمات کشوری برای مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی حکایت می‌کرد. حالا با این مصوبه دولت یک پرسش مطرح می‌شود که اگر قرار است قانون خدمات کشوری برای مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی اجرا شود پس افزایش حقوق این‌چنینی چه معنایی دارد؟ اگر هم دولت تصمیم گرفته که مستمری افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی را افزایش دهد پس تکلیف وعده‌هایی که برای اجرای قانون خدمات کشوری داده شده به کجا خواهد رسید؟

وعده وزیر رفاه

چند روز پیش وزیر رفاه میانگین حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را 420 هزار تومان اعلام کرد.اگر وزیر رفاه خود بخشی از دولت باشد، کدام حرف باور پذیر خواهد بود: افزایش 20درصدی یا قانون خدمات کشوری؟

اما رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی به ایسنا گفته که این افزایش علاوه بر افزایش حقوق‌هایی است که براساس اجرای سیاست همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان لشکری و کشوری صورت گرفته‌است.

علی اکبر خبازها که افزایش 20درصدی را ناشی از اجرای ماده 96 قانون تامین اجتماعی دانسته این کار را روال هر ساله سازمان تامین اجتماعی می‌داند. او گفته که معوقه‌های ناشی از اجرای افزایش 20درصدی حقوق بازنشستگان تا اول خرداد ماه جاری پرداخت شود.

اعلام این نظر به این معناست که نخست قرار است 20 درصد اضافه شود و پس از آن قانون خدمات کشوری اعمال شود.  یعنی قرار است در سال‌های آینده هم مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی 2نوع افزایش مستمری داشته باشند؟

اجرای همزمان قانون خدمات کشوری و ماده 96 قانون تامین اجتماعی منطقی است؟
نکند دولت قصد دارد همین یک سال برای تعیین مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی از قانون خدمات کشوری تبعیت کند و پس از آن به روال سابق ماده 96 برگردد؟
در این صورت آیا با نارضایتی مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی در سال‌های بعدی روبه‌رو نخواهیم بود؟

کد خبر 80485

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز