گروه اجتماعی: یک زن سرپرست خانوار که سرپرستی 3 فرزند را برعهده‌دارد و اتفاقا تحت پوشش نهاد حمایتی هم هست

برای گذران زندگی هر 2ماه یک‌بار 80 هزار تومان دریافت می‌کند؛ یعنی ماهی 40 هزار تومان برای یک مادر و 3 تا بچه مدرسه‌ای.
جای این خانواده 4 نفره بالای خط فقر است؟ زیر خط فقر است؟ روی مرز مرگ است یا بقا؟ شما فکر می‌کنید این خانواده زنده می‌مانند؟

این انگ فقر نیست، سرنوشت این خانواده همانند بسیاری دیگر از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی همین است.عبدالرضا مصری، وزیر رفاه دیروز در جمع خبرنگاران گفته که نمی‌دانم چرا عده‌ای به عمد می‌خواهند انگ فقر را برپیشانی مردم بزنند.

مصری با این توضیح که تامین خواسته‌ها، یک بحث و انگ فقر زدن برچهره مردم بحثی دیگر است، گفته که گروهی با زدن انگ فقر توانمندی‌های فرد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و احساس توانمندی را در مردم از بین می‌برند و دنبال زیر سؤال بردن و تخریب کرامت ایرانی‌ها هستند.

او که همواره از اعلام میزان خط فقر خودداری کرده و تا آنجا که توانسته بحث درخصوص خط فقر را به بیراهه برده این بار نیز گفته که یک‌بار هم ما می‌پرسیم، اعلام خط فقر چه مشکلی را حل می‌کند؟

چرا یک نفر در این کشور به من نمی‌گوید که اعلام خط فقر چه مشکلی را حل می‌کند؟ قانونی را بیاورید که گفته باشد، اگر خط فقر اعلام شد از روز بعدش مثلا یک لیوان شیر به در خانه فقرا ارسال می‌شود.

او هنوز هم نپذیرفته که اعلام خط فقر به برنامه‌ریزی و کمک به افرادی که در معرض خطرند کمک می‌کند.او افزوده که در این مدت محدود، بدون اعلام اینکه انگی بر پیشانی مردم بزنیم، کمک‌هایی به طبقات پایین‌تر جامعه شده که قابل قیاس با گذشته نیست.

احتمالا اشاره‌‌ای به خدمات ارائه شده از سوی نهادهای حمایتی است یعنی همان مبلغ ناچیز پیش گفته و یا سبد کالایی که به گروه‌های محروم جامعه داده‌اند.  وزیر رفاه از رضایت بازنشستگان نیز سخن گفته است، او گفته که با بسیاری از بازنشستگان ملاقات داشته و آنها با ترمیم حقوق راضی‌اند.

مصری اعلام کرده که به هیچ‌عنوان فقر یک دلاری نداریم، به این ترتیب می‌بایستی به یک زن با 3فرزندش بابت هر روز 4 دلار بدهند که در ماه می‌شود 120 دلار. اگر دلار را هزار تومان در نظر بگیریم، می‌شود ماهی 120هزار تومان و اگر نهاد حمایتی همچنان بخواهد یک‌ماه درمیان پول‌ها را پرداخت کند باید هر بار 240 هزار تومان پرداخت کند؛ این در حالی است که 80 هزار تومان پرداخت می‌شود.

می‌توانیم فرض کنیم که منظور وزیر رفاه این بوده که پرداخت پول در کنار کمک‌های دیگر بیش از این میزان است یعنی هر 2ماه یک‌ بار 80 هزار تومان نقدی می‌دهند و معادل 160 هزار تومان هم کمک غیرنقدی مثل مواد خوراکی به خانواده‌ها می‌دهند.

اما هیچ‌یک از کسانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند سبدهای کالایی با این حجم دریافت نکرده‌اند.تازه این روزی یک دلار خط فقر خشن است؛ به این معنا که براساس تعاریف سازمان ملل هر‌کس کمتر از این میزان درآمد داشته باشد بقایش به خطر می‌افتد و ممکن است بمیرد.

نابرابری از 16 به 8

وزیر رفاه به کاهش نابرابری‌های اجتماعی اقتصادی درصورت اجرای برنامه‌های فقرزدایی اشاره کرده و معتقد است که با هدفمند کردن یارانه‌ها نابرابری اجتماعی اقتصادی از 16 به 8 می‌رسد و بدین ترتیب شکاف طبقاتی میان مردم کم خواهد شد.

اما مصری گفت که میزان یارانه کالاهای اساسی برای امسال را نمی‌داند فقط می‌داند که کاهشی در یارانه‌های پارسال ایجاد نشده است.

کد خبر 81136

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز