یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

حامد فرحبخش: «خانه مجردی»؛ اگر این روزها این اصطلاح را در اینترنت جست‌وجو کنید، می‌توانید ده‌ها و شاید صدها لینک را مشاهده کنید که خبر یا تحلیلی در این باره منتشر کرده‌اند

 و به این ترتیب این ترکیب وصفی در روزهای گذشته به یکی از اصطلاحاتی تبدیل شده است که سایت‌های خبری فارسی زبان و حتی انگلیسی زبان (اصطلاح معادل آن را) در تیتر خبرهای خود آورده  و به‌نوعی آن را به عملیات پلیس ایران مرتبط کرده بودند

اما ماجرای این لینک‌ها و این اصطلاح چه بود و چه ارتباطی با پلیس ایران پیدا می‌کرد؟
ماجرا از این قرار بود که در روزهای گذشته یکی از مسئولان پلیس پایتخت از جمع‌آوری خانه‌های مجردی در منطقه 12 تهران در ادامه اجرای طرح انضباط اجتماعی خبر داده بود.

البته از همان ابتدا، مشخص بود که منظور مسئولان پلیس، ساماندهی خانه‌های بزرگ و بی‌دروپیکری بود که در آنها اتاقک‌های کوچکی به افراد مختلف که غالبا هیچ هویتی نداشتند اجاره داده شده بود و بعضا به‌عنوان نقاط جرم خیز مطرح بودند اما انتخاب اصطلاح نامناسب باعث شد تا برخی سایت‌های خبری داخلی و خارجی و رسانه‌ها از آن به‌عنوان یک کار غیرقانونی پلیس یاد کنند.

این طور برداشت شده بود که پلیس، قصد دارد تا با خانه‌هایی که ساکنان آن افراد مجرد یا مطلقه هستند برخورد کرده و ساکنان آنها را دستگیر کند حتی تعدادی از حقوقدانان، این کار را خلاف قانون دانسته و اعلام کرده بودند که جرمی به اسم مجردی وجود ندارد.

در این گیرودار مصاحبه یکی از خبرگزاری‌ها با یکی از مسئولان اتحادیه بنگاه‌های املاک به این مسئله بیشتر دامن زد؛ این مسئول اتحادیه گفته بود درصورت درخواست نیروی انتظامی تهران بزرگ، بنگاه‌های املاک شهر تهران برای شناسایی آدرس و محل خانه‌های مجردی همکاری خواهند کرد.

در این شرایط و با این تعبیر، نگاه منفی‌ نسبت به عملیاتی که قرار بود پلیس در منطقه 12 و احتمالا پس از آن در سایر مناطق شروع کند، افزایش یافت و موضع‌گیری‌ها شدید‌تر شد و این در حالی بود که اصلا قرار نبود کسی به جرم مجردی دستگیر شود و یا آنکه خانه‌های افراد مجرد تفتیش شود و منظور مسئولان پلیس همانگونه که گفته شد ساماندهی اتاقک‌هایی بود که به نام خانه اجاره داده شده بود و در برخی از آنها جرایم مختلف از اعتیاد و خرید و فروش مواد گرفته تا فساد و... صورت می‌پذیرفت.

متأسفانه اینگونه اشتباهات که می‌توان آنها را اشتباهات کلمه‌ای و اصطلاحی نامید،  از جمله‌ مشکلاتی است که سال‌هاست نیروی انتظامی با آن روبه‌رو ‌ست، متأسفانه در هنگام برگزاری بسیاری از طرح‌ها، توجهی به نامگذاری طرح نمی‌شود و هر بار تعابیر نادرستی را درباره آن طرح ایجاد می‌کند که سبب می‌شود حتی قبل از شروع طرح، بسیاری از رسانه‌ها و افراد جامعه در برابر آن موضع بگیرند.

از روز گذشته این طرح در منطقه اجرا شده  و خبرنگاران زیادی که در طرح حضور داشتند از نزدیک شاهد بودند که پلیس هیچ خانه مجردی را تفتیش نکرد بلکه به پاکسازی مراکزی که در آنها انحرافات اجتماعی دیده می‌شد، پرداخت.

کد خبر 80493

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز