سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

حامد فرحبخش: اگر چه بی‌توجهی به موضوع بزهکاری، جرایم و بحران‌های اجتماعی در جریان مناظره‌های کاندیداها، برای خبرنگاری مثل من که در حوزه حوادث کار می‌کند و طبعا با آمارهای جرایم سروکار دارد،

بسیار تعجب‌ برانگیز بود اما آنچه بیش از همه مرا به شگفتی واداشت آن بود که یکی از کاندیداها گفته‌اند که تنها برخی جرایم ریز  در سال های اخیر با روند افزایشی روبه‌رو بوده است.

برای آنکه درباره این موضوع به قضاوت درستی برسیم، توجه خوانندگان را به آخرین آمار ارائه شده از سوی سرهنگ رجبی - معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی کشور- در زمینه قتل که در تاریخ 22 فروردین امسال اعلام شده بود جلب می‌کنم، این مصاحبه روی سایت خبرگزاری‌های فارس، ایسنا، مهر و... قرار گرفته است.

براساس آمارهای ارائه شده از سوی معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی کشور اگر چه در مورد برخی از جرایم مانند سرقت مسلحانه و آدم ربایی با کاهش مواجه هستیم اما وقوع قتل - به‌عنوان بزرگ‌ترین جرم جنایی - تنها در سال 87 نسبت به سال 86، 11 درصد افزایش داشته است.

براساس این آمارها 42 درصد این قتل‌ها با سلاح سرد به وقوع پیوسته است که در این میان نزاع و اختلافات خانوادگی در صدر انگیزه‌های ارتکاب این قتل‌ها قرار دارد.

براساس این آمارها قتل با منشأ اختلافات خانوادگی 10 درصد افزایش نشان می‌دهد که در 16 درصد از کل قتل‌ها، عاملان جنایت شوهران بودند، 6درصد از قاتلان همسر (زن)، 12 درصد والدین و 11 درصد فرزندان قاتل و بقیه از آشنایان بوده‌اند.

افزایش والدین کشی

براساس آمارهای ارائه شده از سوی معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی کشور که معتبرترین اطلاعات درباره جرایم جنایی را در اختیار دارد در همین فاصله زمانی اگر چه قتل فرزندان توسط والدین یک درصد کاهش نسبت به سال86 نشان می‌دهد اما در مقابل قتل والدین توسط فرزندان 3 درصد افزایش نسبت به سال 86 دارد، اعتیاد به مواد‌مخدر و تامین وجه مواد از علل اصلی قتل والدین توسط فرزندان است.

به گفته این مقام پلیس، میانگین سنی قاتلان بین 20 تا 30 سال است.

اکنون سؤال این است که آیا فقط جرایم خرد  افزایش یافته است؟

کد خبر 83203

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز