فضاپیمای لوسی ناسا عکسی از سیارکی به نام دینکینش گرفت و معلوم شد این سیارک، دارای یک قمر است که به دور آن می‌چرخد.

لوسی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از فاکس نیوز، فضاپیمای لوسی ناسا که در اکتبر ۲۰۲۱ برای تحقیق در مورد سیارک‌های مشتری به فضا پرتاب شد، هفته گذشته تصویری از یک سیارک کوچکتر در نزدیکی مریخ گرفت که باعث شگفتی دانشمندان شد.

سیارکی که لوسی از آن عکس گرفت، دینکینش نام دارد و مشخص شد که این صخره فضایی دارای یک قمر ناهموار است که به دور آن می‌چرخد. آسوشیتدپرس گزارش داد که این کشف زمانی انجام شد که لوسی در کمربند سیارکی اصلی مریخ، نزدیک به ۴۸۰ میلیون کیلومتر دورتر از ما، از کنار دینکینش عبور کرد.

گفته می‌شود این عکس زمانی گرفته شده که لوسی حدود ۴۳۰ کیلومتر از دینکینش فاصله داشته است. داده‌هایی که لوسی از دینکینش به زمین ارسال کرده، شامل اندازه این سیارک و اندازه قمر آن است که به ترتیب کمتر از ۸۰۰ متر و ۱۶۰ متر وسعت دارند.

عکسی که لوسی از این سیارک شگفت‌انگیز گرفت! | دینکینش محققان را غافلگیر کرد

ماموریت عکس گرفتن از دینکینش، تمرینی برای اتجام ماموریتی بسیار بزرگ‌تر، یعنی بررسی سیارک‌های مرموز نزدیک مشتری بود. این ماموریت ۱۲ ساله که در ۱۶ اکتبر ۲۰۲۱ آغاز شد، اولین ماموریت برای بررسی سیارک‌های مشتری است. سیارک‌ها در مداری به دور خورشید در گردشند و به مشتری نزدیک هستند.

انتظار می رود لوسی در سال ۲۰۲۷ به اولین سیارک موسوم به تروجان برسد و حداقل شش سال آن‌ها را کاوش کند. در ابتدا قرار بود روی ۷ سیارک مطالعه شود که در نهایت به ۱۱ سیارک افزایش یافت.

بیشتر بخوانید:

نام دینکینش در زبان امهری اتیوپی به معنای «شما شگفت‌انگیز هستید» است. نام لوسی نیز امهری است. لوسی نام بقایای ۳.۲ میلیون ساله اجداد انسانی است که در دهه ۱۹۷۰ در اتیوپی کشف شد.

هال لویسون، دانشمند ارشد موسسه تحقیقاتی ساوت‌وست، در بیانیه‌ای گفت: «دینکینش واقعا نام خود را محقق کرد؛ این سیارک واقعا شگفت‌انگیز است.»

کد خبر 805051
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    0 1
    همچون کره ماه که گیر مدار زمین قرار گرفته و پاسوز شده