عضو شورای شهر تهران درباره تعداد معتادان متجاهر در این شهر و معضلاتی که حضور آنها در معابر و خیابان‌ها ایجاد می‌کند، توضیح داد و گفت: مثلا بوستان‌ها که قرار بود محل تفریح مردم و خانواده‌ها باشد به پاتوق این معتادان تبدیل شده است.

آغاز عملیات ساماندهی ۱۰ روزه معتادان متجاهر تهرانی

حجت الاسلام سید محمد آقامیری در خصوص موضوع معتادان متجاهر و لزوم جمع آوری آنها به همشهری می گوید: «یکی از آسیب‌های اجتماعی که در شهرهای مختلف به‌دلیل فقدان رسیدگی درست و مناسب گسترش یافته و بخشی از خانواده‌ها را درگیر خود کرده، موضوع معتادان متجاهر است. این موضوع باعث ایجاد آسیب‌ها و مشکلاتی در برخی از محلات و اماکن شهر تهران از جمله در فضاهای بی‌دفاع شهری شده و همچنین برخی از بوستان‌های سطح شهر که با هدف آسایش و تفریح مردم و خانواده‌ها توسط شهرداری ایجاد شده را در معرض قرار داده که بعضا به فضاهایی برای تجمع و پاتوق معتادان متجاهر تبدیل شده‌اند. وجود معتادان متجاهر و تجمع آنها در پاتوق‌ها، علاوه بر انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی و البته اقتصادی، لطمه و آسیب‌های جدی روحی و روانی نیز به جامعه و مردم وارد می‌کند.»

آقامیری افزود:«در این رابطه آنچه مهم بوده و مسئولیت و ماموریت اصلی مدیریت شهری محسوب می‌شود، این است که با هماهنگی و همکاری دیگر دستگاه‌ها، ازجمله بهزیستی، پلیس و دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌های دخیل و ذیربط در این رابطه، دست در دست یکدیگر بدهند و این افراد را از سطح جامعه جمع‌آوری کنند و در ادامه به شکلی برنامه‌ریزی و کار شود که مسیر و زندگی معتادان متجاهر اصلاح شود و از این وضعیت نامناسب خلاص شده و رهایی پیدا کنند. برای این منظور در گام اول نیاز است که این افراد سلامت خودشان را به‌دست بیاورند و اگر دارای خانواده هستند به آغوش خانواده بازگردانده شوند و ترتیبی داده شود که خانواده‌ها نیز به مسئولیت و وظایف خود در قبال این افراد عمل کنند تا دوباره شاهد طرد شدن و رها شدن آنها در کوچه و خیابان از سوی خانواده‌ها نباشیم.»

او افزود: « اگر هم کسی خانواده‌ای ندارد یا شرایط خانوادگی‌اش سالم و مناسب نیست، توسط سازمان‌هایی مانند بهزیستی مورد حمایت قرار بگیرند و به سرپرستی گرفته شوند و از طریق مراکز کارآفرینی کمک شود تا به جریان عادی و شرایط طبیعی زندگی بازگردند. برخی مراکز به افرادی که درمان شده و ترک اعتیاد کرده‌اند خدمات ارائه می‌دهند و پیگیر هستند تا افراد بهبود یافته دوباره به سمت اعتیاد کشیده نشوند؛ این مراکز باید از سوی سازمان‌های مختلف حمایت شوند. شهرداری تهران در مناطق مختلف شهر حداکثر همکاری را با این مراکز دارد، اما نیاز است که دیگر سازمان‌ها نیز با آنها ارتباط بگیرند و همکاری خوبی در بخش‌های مختلف داشته باشند.»

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در خصوص عملکرد شهرداری تهران در این حوزه هم گفت:«شهرداری با توجه به شرح وظایف تعیین شده، در بحث جمع‌آوری معتادان متجاهر حداقل وظیفه را نسبت به دیگر سازمان‌ها دارد، اما می‌توان گفت که حداکثر کارها و وظایف را در این زمینه انجام می‌دهد. برای مثال در دوره قبلی مدیریت شهری، شهرداری تهران اقدام کمی درخصوص جمع‌آوری و نگهداری معتادان متجاهر داشت و تأکید داشتند که در این زمینه مسئولیت و ماموریتی بر دوش آنها نیست، اما شهرداری در این دوره با احساس مسئولیتی که نسبت به مردم و هموطنان خودش دارد این کار را شروع کرده و با تمام توان پای کار آمده و کارهایی که امروز شهرداری تهران در این زمینه انجام می‌دهد در ماموریت‌ها و وظایفش تعریف نشده است. از جمله می‌توان به موضوع درمان معتادان متجاهر اشاره کرد که بین ۹‌ماه تا یک‌سال در مراکز مشخص شده اسکان داده می‌شوند و از لحاظ روحی، جسمی و بدنی تحت مداوا و درمان کامل قرار می‌گیرند.»

آقامیری گفت: «هیچ‌کدام از سازمان‌های کوچک و بزرگی که در این زمینه دارای مسئولیت هستند، در این دوره به اندازه شهرداری تهران در بحث معتادان متجاهر کار و فعالیت نداشته‌اند. شاید اگر سایر سازمان‌های مرتبط همانند شهرداری در این زمینه پای کار آمده بودند، امروز این مشکلات را در چنین حجمی نداشتیم. با توجه به اینکه در شهر تهران طبق آمارها بیش از ۲۰هزار معتاد متجاهر وجود دارد، شهرداری تهران تلاش می‌کند تا دامنه فعالیت‌ها و خدماتش در این زمینه را از اینکه هست، بیشترگسترش دهد. به هرحال این افراد باید به هر نحوی شده جمع‌آوری و سر و سامان داده شوند.»

کد خبر 805825
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 0
    ما از دست معتادان در کلان شهر صنعتی اصفهان خسته شده ایم از بس ته سیگار و قوطی سیگار های مختلف روی زمین پرتاب می نمایند دیده ایم. دولت یک فکری برای دخانیاتی های معبر مسجد سید اصفهان نمی نماید چرا تعادل بهم خوره و معتادان افزایش پیدا نموده اند حتما" یک جای کار عیب دارد